تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۹۶۵۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پنجمین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی خوزستان؛
لزوم جلب حمایت‌‎های فرابخشی در حوزه سلامت خوزستان
برای تامین سلامت جامعه باید تمامی سازمانها و ارگانهای مرتبط با مقوله سلامت مانند مسئولان شهرداری ها، اداره آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی به صورت هماهنگ با یکدیگر فعالیت کنند
خوزنیوز: رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بر لزوم همکاری کلیه ارگانهای استان برای تامین سلامت جامعه تاکید کرد.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر اسماعیل ایدنی در پنجمین کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، جلب حمایتهای فرابخشی در حوزه سلامت را از مهمترین ارکان تامین و ارتقا سلامت جامعه برشمرد و اظهار کرد: برای تامین سلامت جامعه باید تمامی سازمانها و ارگانهای مرتبط با مقوله سلامت مانند مسئولان شهرداری ها، اداره آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی به صورت هماهنگ با یکدیگر فعالیت کنند.

 وی دفع نامناسب فاضلابهای سطحی و صنعتی در استان را از مشکلات و چالشهای جدی حوزه سلامت دانسته و از دستگاه های ذیربط خواست برای رفع این معضل اقدام کنند.

دکتر سلمان زاده، رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز در این جلسه به ارائه گزارشی در خصوص بیماریهای مشترک بین انسان و دام پرداخت.

 وی به اهمیت توجه به دو بیماری سالک و تب کریمه کنگو اشاره و تصریح کرد: شیوع بیماری سالک در یک منطقه به نوعی بازتاب دهنده اشکالات اساسی در زیرساختهای مرتبط با سلامت در آن منطقه است. سالانه در کشور حدود 25000 مورد ابتلا به سالک رخ میدهد که 21000 مورد آن مربوط به 15 استان کشور است و خوزستان جز استانهایی است که سالک شیوع بالایی در آن دارد.

 سلمان زاده ادامه داد: برای مقابله با سالک دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و به تبع آن مرکز بهداشت استان نقش خود را که همان ارائه آموزش، تامین دارو، درمان و راه اندازی مراکز کرایوتراپی است به خوبی ایفا نموده است ولی برای اینکه ابتلا افراد به سالک کاهش یابد لازم است بهسازی محیط، جلوگیری از تجمع زباله ها، دفع صحیح فاضلابها، جمع آوری نخاله های ساختمانی و مبارزه با جوندگان و سگهای ولگرد توسط سازمانهای مسئول صورت پذیرد.

وی گفت: تجمع زباله ها، نخاله ها و فاضلاب؛ محیط مناسبی برای رشد و تکثیر پشه خاکی که ناقل بیماری سالک است به وجود می آورد و جوندگان و سگهای ولگرد نیز مخزن بیماری محسوب میشوند.

 رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: مقابله با بیماری سالک در برنامه تحول نظام سلامت نیز مدنظر قرار گرفته و با توجه به اهمیت این بیماری باید ستاد استانی کنترل و کاهش سالک تشکیل شود.

 وی به بیماری تب کریمه کنگو اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات خوبی که انجام شده در 5 سال گذشته هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در استان گزارش نشده است ولی باید توجه داشت عامل بیماری، مخزن بیماری و ناقل آن؛ هر سه در منطقه وجود دارد و شرایط برای ابتلا فراهم است.

سلمان زاده فروش دام زنده و ذبح آن در خارج از محیط کشتارگاه و همچنین ورود غیرمجاز دام از کشورهای همسایه را از مهمترین عوامل خطر ابتلا به این بیماری عنوان کرد و افزود: برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو باید تماس افراد با دام زنده به حداقل ممکن رسانده شود.
:
:
:
آخرین اخبار