تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۹۶۵۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازدید ژاپنی ها از اسکله و تاسیسات پالایشگاه آبادان
هفت نفر از عوامل یک گروه فیلمساز به سرپرستی «تاکاشی یامازاکی» فیلمساز توانمند و به نام ژاپنی از اسکله‌ها و تاسیسات پالایشگاه آبادان بازدید کردند.

ظهر امروز هفت نفر از عوامل یک گروه فیلمساز به سرپرستی «تاکاشی یامازاکی» فیلمساز توانمند و به نام ژاپنی از اسکله‌ها و تاسیسات پالایشگاه آبادان بازدید کردند.

رئیس روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان در جریان این بازدید از آبادان به عنوان یک ایران کوچک نام برد و اظهار کرد: موقعیت سوق الجیشی (شمال خلیج فارس و همجواری با عراق)، اقتصادی(پالایشگاه، پتروشیمی)، اجتماعی (هشت سال جنگ تحمیلی و نقش آبادان در تعیین جنگ)، سیاسی، نظامی و حضور اقوام و طوایف مختلف در این شهر خود گواه این ادعاست.

فرشید خائیز افزود: معتقدیم که تاریخ باید همانگونه که هست به نسل‌ها منتقل شود، افراد بزرگ، چون جسارت دارند، واقعیت‌ها را همانگونه که بوده، ارائه می‌دهند نه زیاده گویی و نه بزرگ‌نمایی می‌کنند.

وی با اشاره به جنگ جهانی دوم عنوان کرد: در زمان جنگ جهانی دوم از طریق اسکله‌های آبادان و جرثقیل اکوان (200 هزار تنی) تجهیزات و مهمات مورد نیاز به روسیه ارسال می شد، از این رو می‌توان گفت که آبادان نقش عظیمی در پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم داشت.

خائیز تصریح کرد: در زمان حاضر با دستور وزیر نفت در صدد ایجاد موزه نفت آبادان هستیم که برخی از اسکله‌های موجود در حاشیه اروند رود و بخش‌هایی از پالایشگاه همچون نیروگاه شماره یک در این طرح موزه قرار می‌گیرند.


رئیس روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود پالایشگاه آبادان به عنوان سمبل و نماد پایداری در هشت سال دفاع مقدس گفت: نقش کارکنان پالایشگاه آبادان در ملی شدن صنعت نفت ایران نیز بی‌بدیل و بی‌نظیر بود.

گروه فیلمساز ژاپنی قصد دارد تا یک فیلم سینمایی دو ساعته از یکی از وقایع تاریخی ژاپن را بسازد که قرار است سکانس‌هایی از آن در کنار اسکله‌های آبادان ضبط شود.

داستان فیلم از آنجایی آغاز می‌شود که: پس از جنگ جهانی دوم و اتمام اشغال هفت ساله ژاپن، تلاش‌ها برای بازسازی خرابی‌های ناشی جنگ آغاز می‌شود و ژاپن برای این امر نیاز به تامین انرژی دارد و چون انرژی در اختیار هفت شرکت بوده آنها نیز نفت گران و بی‌کیفیت به این کشور می‌دادند.

در این زمان شرکت «ایده میتسو» ژاپن که به دنبال تامین نفت با کیفیت و البته ارزان بوده به رغم مخالفت‌های فراوان یک نفتکش با 55 خدمه و یک ناخدای 63 ساله که خود نیز از جنگجویان ژاپنی در جنگ جهانی دوم بوده را به ایران اعزام می‌کند، خدمه فکر می کردند که مقصدشان عربستان است، اما در میانه راه و با خواندن نامه مدیرعامل شرکت متوجه می‌شوند که باید به آبادان بروند و نفت را از آنجا تامین کنند.

کشتی نیشومارو پس از عبور از راه‌های مختلف بالاخره به اسکله آبادان می‌رسد و در آنجا پهلو می‌گیرد که البته مورد استقبال گرم مردم این شهر نیز قرار می‌گیرد، دولت مصدق در آن زمان که موضوع ملی شدن صنعت نفت ایران را نیز دنبال می‌کرد از ورود این نفتکش خوشحال و حتی پول نفت را از ژاپنی‌ها نگرفتند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار