تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱
کد خبر: ۹۶۸۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ساخت قوی ترین ضد آفتاب جهان از ماهی و پوسته میگو
محققان دانشگاه های البانوا در سوئد و دانشگاه باسک در اسپانیا با ترکیب ترشحات ماهی و پوسته میگو موفق به ساخت قویترین ضد آفتاب جهان شدند.


  برخی از گونه های جلبک، باکتری و ماهی که به غیر از شب، تمام اوقات در معرض مستقیم اشعه خورشید قرار دارند، به طور طبیعی دارای ترکیباتی هستند که اشعه فرابنفش آسیب رسان به DNA را جذب می کنند. این ترکیبات که Mycosporine نام دارند، عملکردی شبیه به اسید آمینه دارند و می تواند مانند یک ضدآفتاب قوی از پوست در برابر آفتاب محافظت کند.

در پوسته میگو و سخت پوستان دیگر ماده ای به نام کیتوزان وجود دارد که برخلاف اسید آمینه، یک پلیمر محول است و به راحتی می توان آن را روی پوست قرار داد.

سالهاست که از این ترکیب برای درمان آکنه و انواع زخم های پوستی استفاده می شود.

محققان با ترکیب این ماده و اسید آمینه موجود در ترشحات ماهی، ضد آفتابی تولید کرده اند که توان جذب تمام اشعه مضر فرابنفش، در درمای 80 درجه سانتی گراد و به مدت 12 ساعت را داراست.

آزمایش های حیوانی این کرم نشان داده است که این ترکیب سمی نیست؛ ولی برای استفاده در انسان تحقیقات بیشتری لازم است.

اشعه ماورای بنفش خورشید سبب شایع ترین نوع سرطان پوست که ملانوم نام دارد می شود.

سالانه بیش از 63 هزار نفر در آمریکا به این سرطان مبتلا می شوند که از این تعداد 9 هزار نفر جان خود را از دست می دهند. ملانوم شایع ترین سرطان در بین جوانان و نوجوانان آمریکایی است.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، در سال 2014 میلادی در آمریکا، 7 هزار و 610 مورد جدید ملانوم تشخیص داده شد و 9 هزار و 710 نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.

هزینه درمان ملانوم در آمریکا سالانه حدود 8.1 میلیارد دلار برآورد شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار