تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۹۶۸۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آخرین وضعیت توسعه میادین مشترک نفتی غرب کارون
بزرگترین میادین نفتی ایران مانند آزادگان و یادآوران در غرب کارون جای گرفته اند. با توجه به اهمیت این میادین مشترک، دولت یازدهم، توسعه شتابان این میادین را جزو اولویت های اصلی صنعت نفت قرار داده است.


  تاکنون، اغلب میادین نفت و گاز کشور در جنوب کشور و منطقه خلیج فارس جای گرفته و بخش اعظم درآمد کشور از آن مناطق تامین می شد، اما چندی است که با اکتشاف میادین عظیم نفتی در غرب کشور، توجهات به آن سو معطوف شده است.

در حال حاضر بزرگترین میادین نفتی کشور یعنی آزادگان و یادآوران در منطقه غرب کارون شناسایی شده و حتی تولید زودهنگام نفت از آنها نیز آغاز شده است. وزارت نفت پیش بینی کرده است که با توسعه میادین نفتی غرب کارون، تا سه سال آینده بتواند 700 هزار بشکه در روز از این مناطق نفت برداشت کند و در گام بعدی میزان تولید را به یک میلیون بشکه در روز برساند.

معضلی که در خصوص این میادین نفتی وجود دارد، مشترک بودن آنها با عراق است. عراق در طی سال های اخیر با تکیه بر منابع مالی عظیم و فناوری های شرکت بزرگ بین المللی توانسته، به سرعت، توسعه این میادین را پیش ببرد، اما ایران به دلیل تحریم، با مشکلاتی دست به گریبان بوده است.

هرچند تحریم روند توسعه این میادین را کند کرده اما هرگز نتوانسته است که آن را متوقف کند. وزارت نفت با تکیه بر منابع مالی و انسانی داخلی توانسته بخش هایی از این میادین را به بهره برداری رسانده و از آنها تولید زودهنگام داشته باشد.

در دو سالی که از روی کار آمدن دولت یازدهم می گذرد، وزارت نفت با اولویت دادن به توسعه میادین نفتی غرب کارون توانسته است، سرعت توسعه این میادین را شتاب ببخشد. در ادامه این گزارش نگاهی به آخرین وضعیت توسعه تعدادی از میادین نفتی غرب کارون مانند آزادگان شمالی، یادآوران و یاران جنوبی می اندازیم.

هرچند میدان آذر جزو میادین غرب کارون به شمار نمی رود، اما به دلیل قرار گرفتن در غرب کشور، وضعیت حفاری آن نیز مورد توجه قرار گرفته است.



** میدان آزادگان شمالی

میدان آزادگان شمالی از جمله میدانهای مشترک نفتی ایران با عراق است که میزان نفت درجای آن معادل 6.5 میلیارد بشکه برآورد شده است. طرح توسعه این میدان در دو فاز هریک با ظرفیت تولید ٧٥ هزار بشکه نفت در روز پیش بینی شده که با بهره برداری هر دو فاز آزادگان شمالی، تولید از این میدان در مجموع ١٥٠ هزار بشکه نفت خواهد بود.

میدان آزادگان شمالی با مساحتی حدود ٤٦٠ کیلومتر مربع بخشی از میدان نفتی آزادگان است که در حدود ١٢٠ کیلومتری غرب اهواز در منطقه مرز مشترک بین ایران و عراق در جنوب غرب ایران واقع شده است.

کرامت بهبهانی مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی در خصوص آخرین وضعیت توسعه این میدان می گوید: این میدان ٩٣ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برخی از واحدهای این طرح هم اکنون پیش راه اندازی شده است.

وی با اشاره به پیشرفت 45.6 درصدی فاز اول طرح توسعه میدان آزادگان شمالی، افزود: تا پایان اردیبهشت ماه امسال پیشرفت فیزیکی فاز اول این میدان به ٩٣.٦ درصد رسیده است.

وی پیشرفت فاز اول طرح توسعه میدان آزادگان شمالی را در دولت یازدهم (ابتدای شهریورماه ٩٢) ٤٨ درصد اعلام کرد و افزود: این میزان تا انتهای سال ٩٢ به 63.5 درصد رسید.

بهبهانی با بیان آنکه عملیات پیش راه اندازی فاز اول این طرح تمام شده است، افزود: البته برخی از بخشها مانند دو ترین (ردیف)نیروگاه آزادگان شمالی، راه اندازی شده است.

مجری طرح توسعه میدان آزادگان شمالی هدف از اجرای فاز اول توسعه این میدان را تولید روزانه ٧٥ هزار بشکه نفت خام اعلام و تصریح کرد: هم اکنون بخش مهندسی و مطالعات تحت الارضی از پیشرفت 93.43 درصدی، حفاری ٩٩ درصدی و تاسیسات سطح الارضی از پیشرفت ٩٣ درصدی برخوردار است.



** میدان مشترک یاران جنوبی

میدان یاران جنوبی در ١٣٠ کیلومتری غرب اهواز در منطقه مرز مشترک ایران و عراق (محدوده طلاییه)در جنوب غرب کشور قرار دارد که براساس برنامه ریزی ها با اجرای طرح توسعه این میدان، برداشت از این میدان مشترک سال ٩٥ شروع می شود.

با اجرای طرح توسعه میدان مشترک یاران جنوبی، روزانه ٥٠ هز ار بشکه نفت از این میدان از سال ٩٥ برداشت می شود.

همایون کاظمینی مجری طرح توسعه یاران جنوبی با اشاره به پیشرفت توسعه این میدان، خاطرنشان کرد: هم اکنون کارشناسان در حال بررسی پتانسیل چاه لایه ایلام برای برداشت از نفت هستند که در صورت تایید آن، تعداد لایه های حفاری این میدان مشترک با عراق، از سه به چهار عدد افزایش می یابد.

وی هدف از اجرای طرح توسعه میدان یاران جنوبی را تولید نفت خام به میزان ٥٠ هزار بشکه در روز و در صورت وجود توان تولید تا ٦٠ هزار بشکه در روز اعلام کرد.

مجری طرح توسعه یاران جنوبی میزان پیشرفت اجرای پروژه را تا خردادماه امسال 39.7 درصد اعلام کرد و گفت: پیشرفت عملیات تحت الارضی به دلیل تاخیر در حفاری به ٤٨.١٢ درصد رسیده است.

وی با بیان آنکه تعداد چاههای حفاری شده برای برداشت نفت از یاران جنوبی ٢٩ حلقه است، افزود: چهار شرکت ملی حفاری، قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)، پویا انرژی کیش و نفت کار، عملیات حفاری این میدان را برعهده دارند.

کاظمینی با بیان آنکه براساس برنامه شرکت ملی حفاری باید حفاری ٢٢ حلقه چاه را به پایان برساند، گفت: این در حالی است که این شرکت به ٥٧ درصد تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است.

مجری طرح توسعه یاران جنوبی مهمترین عامل تاخیر ملی حفاری در حفاری چاهها را تامین نشدن به موقع کالاهای حفاری از سوی این شرکت اعلام کرد و افزود: با توجه به تعهد ملی حفاری، باید ١١ دکل حفاری در موقعیت قرار می گرفت که این شرکت تنها موفق به برپایی چهار دکل حفاری تا خردادماه امسال شده است.

وی با بیان آنکه تهیه برنامه جامع توسعه میدان (MDP)تاکنون ٩٦ درصد پیشرفته داشته است، تصریح کرد: هم اینک صد درصد تهیه مدارک پایه، ٨٠ درصد عملیات پاکسازی اراضی میدان، ٧٠ درصد مطالعات زیست محیطی و ٩٩ درصد ساخت بستر چاهها و جاده های اصلی و فرعی برای حفاری ٢٢ حلقه چاه انجام شده است.



** میدان یادآوران

میدان یادآوران، از میدان های نفتی مشترک ایران است که در استان خوزستان در 70 کیلومتری جنوب غربی شهر اهواز و شمال خرمشهر، واقع شده است. حجم نفت درجای این میدان نفتی 17 میلیارد بشکه برآورد می شود.

میدان یادآوران در مجاورت میدان سنباد که یکی از میدان های نفتی عراق است قرار دارد. از این میدان دو نوع نفت سنگین و نفت سبک به ترتیب از دو لایه سروک و فهلیان تولید می شود.

وزارت نفت دولت یازدهم به توسعه این میدان مهم که گفته می شود قرار است به عنوان بزرگترین میدان نفت ایران معرفی شود، توجهی ویژه دارد و تاکنون حدود ٤٠ میلیون بشکه نفت از این میدان مشترک برداشت کرده است.

سرپرست طرح توسعه میدان فوق عظیم نفتی یادآوران از پیشرفت ٩٦ درصدی فاز اول توسعه این میدان مشترک خبر داد و گفت: با تحقق ١٠٠ درصدی اهداف طرح تولید زودهنگام، هم اکنون روزانه ٥٥ هزار بشکه نفت خام از این میدان برداشت می شود.

هادی نظر پور، افزود: طرح توسعه میدان نفتی یادآوران در سه فاز تعریف شد که برای رسیدن به برنامه های از پیش تعیین شده علاوه بر اجرای فازهای اول و دوم، تولید زودهنگام از این میدان نیز در دستور کار قرار گرفت که از اردیبهشت ٩٣ تولید زودهنگام با ٢٠ هزار بشکه محقق شد.

نظرپور ادامه داد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته، در فاز اول طرح توسعه میدان نفتی یادآوران تولید باید به سقف ٨٥ هزار بشکه در روز برسد، با این حال برای رسیدن به این میزان، تولید زودهنگام نیز در دستور کار قرار گرفت که هم اکنون روزانه ٥٥ هزار بشکه نفت خام تولید می شود.

سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران افزود: از ابتدای تولید زودهنگام تاکنون ٤٠ میلیون بشکه نفت از این میدان مشترک برداشت شده است.

به گفته وی در فاز دوم رسیدن به سقف تولید ١٨٠ هزار بشکه و فاز سوم رسیدن به سقف تولید ٣٠٠ هزار بشکه نفت در روز از میدان نفتی یادآوران برنامه ریزی شده است.

پیشرفت فیزیکی تولید زودهنگام و فاز اول میدان نفتی یادآوران تا خردادماه ٩٤ به ٩٦ درصد رسیده و اجرای فاز اول هم از پیشرفت ٩٥ درصدی برخوردار است.

در فاز اول طرح توسعه میدان نفتی یادآوران، مین روبی و مطالعات زیست محیطی به پایان رسیده و مطالعات مخزن هم از پیشرفت ٩٦ درصدی برخودار است؛ ضمن اینکه حفاری میدان هم به پیشرفت ١٠٠ درصدی و تاسیسات سطح الارضی هم از پیشرفت ٩٣ درصدی برخوردار شده و بدین ترتیب در فاز اول ١٠٠ درصد اهداف تولید زودهنگام محقق شده است.

همچنین میزان حفاری انجام شده در فاز اول میدان یادآوران تا انتهای آوریل ٢٠١٤ (اردیبهشت ٩٣)معادل ٢١٧ هزار و ٩٤٥ متر بوده و تمام فعالیتهای حفاری و تست چاهها به پایان رسیده است.



** میدان آذر

اگرچه میدان آذر در غرب کارون جای نگرفته، اما جزو مهم ترین میادین غرب کشور به شمار می رود که حفاری چاه های آن با تکیه بر توان داخل در حال انجام است.

میدان نفتی مشترک آذر در ردیف پیچیده ترین میادین نفتی در جهان قرار دارد. عملیات حفاری در این میدان به سبب پیچیدگی های فنی، فشار طبقات، اطلاعات کم زمین شناسی و طبیعت ناشناخته بسیار دشوار است.

پیش از این قرار بود روس ها این میدان نفتی را توسعه داده و به بهره برداری برسانند، اما به بهانه تحریم از ایران خارج و متخصصان کشورمان توسعه این میدان پیچیده را عهده دار شدند.

مهران مفرشی مدیر پروژه حفاری میدان نفتی آذر با تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای توسعه این میدان مشترک می گوید: لوله جداری (CASING) سنگین 18 و پنج هشتم اینچ در عمق دو هزار و 50 متری زمین در ادامه عملیات حفاری به داخل این میدان رانده شده است.

وی با بیان آنکه این سومین عملیات از نظر طولانی بودن لوله جداری در حفاری چاه های نفت و گاز در کشور است که در میدان نفتی آذر محقق می شود، گفت: جداری به کار گرفته شده در دو وزن 114 و 136 پوند انتخاب و با وزن 850 هزار پوند در اعماق زمین رانده شد.

مفرشی تصریح کرد: عملیات جداری گذاری در اعماق زمین به منظور باز نگهداشتن چاه، جلوگیری از ریزش سازندهای سست و شکننده، تفکیک لایه های متخلخل و با هدف دستیابی به منابع هیدروکربوری، یک عملیات فنی تخصصی است که توسط متخصصان مجرب شرکت ملی حفاری ایران به واحدهای متقاضی ارائه می شود.

وی درباره حفاری چاه های نفت در میدان مشترک نفتی آذر، توضیح داد: هم اکنون دکل حفاری سنگین ٣٥ فتح عملیات حفاری سومین حلقه چاه را در این میدان در دست اجرا دارد و براساس قرارداد منعقده می بایست توسط این شرکت ٧ حلقه چاه به صورت کلید در دست (EPD) در این میدان حفاری و تکمیل شود که تا به حال حفاری دو حلقه آن به اتمام رسیده است.

مدیر پروژه حفاری میدان نفتی آذر در شرکت ملی حفاری ایران در پایان هماهنگی و تلاش بی وقفه مهندسان، کارشناسان و کارکنان این شرکت در بخش های اداره لوله گذاری چاه مدیریت خدمات فنی، کارکنان دکل حفاری 35 فتح، تیم مهندسی و عملیات پروژه و متخصصان شرکت سروک آذر را از نکات برجسته موفقیت عملیات حفاری در این میدان نفتی برشمرد.

وی پیش از این از راندن لوله جداری 20 اینچ در عمق یک هزار و ٩٦٢ متری زمین به عنوان طولانی ترین جداری سنگین چاه های نفت و گاز در غرب آسیا، توسط متخصصان شرکت ملی حفاری در میدان آذر خبر داده بود.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار