تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۹۶۸۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خیابانهای دزفول درمحاصره وانت بارها

  تعداد وانت بارهایی که اقدام به عرضه میوه و سایر محصولات در معابر اصلی دزفول می کنند روز به روز در حال افزایش و این امر چهره نازیبایی به این شهر بخشیده است.

«نمیدانی دل بسوزانی یا اعتراض کنی». این ها حکایت تمام ما در لحظه برخورد و دیدن وانت بارهای میوه فروش و خرده فروش در سطح خیابان ها و جاده ها است. صحنه هایی که با دیدن آنها از سویی بخاطر شرایط شغلی و معیشتی این افراد باعث ناراحتی و تاثر ما می شود و از سویی منطقی که می نگریم، عدم رعایت قوانین شهری و شهروندی، سد معبرشدن و بعضا ایجاد آلودگی های صوتی از سوی این گروه موجب اعتراض ما می شود.

در مباحث شهری ورودی های هر شهر نماد توسعه و زیبایی آن شهر به حساب می آیند؛ اما این روزها چیزی که در ورودی یا خروجی، خیابان و یا میادین دزفول به عنوان دومین شهر بزرگ استان به چشم می خورد حضور بیش از حد و آزادانه وانت بارهای دوره گرد و میوه فروشی است که به غیر از مخدوش کردن و نازیبا جلوه دادن شهر، توسعه پایدار شهری را نیزتحت شعاع قرار داده اند.

حال به هر جای دزفول که سرک بکشی وانت بارهای میوه فروشی را می بینی که گویا شهر را به محاصره خود درآورده اند. پدیده ای که این روزها به مانند قارچی سمی در حال رشد و تکثیر است و مشکلات بسیاری را برای مردم و شهروندان ایجاد کرده است.

پدیده ای که نه تنها تخلف از بدیهی ترین قوانین شهر و شهروندی محسوب می شود بلکه زمینه ساز بروز معضلات اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و اقتصادی است. فروشندگان سیاری که علاوه بر ایجاد مشکلات مذکور موجب تضییع حقوق سایر کاسبان و فروشندگانی شده اند که با دریافت پروانه از اتحادیه مربوطه به صورت کاملا قانونی در حال کسب و کار هستند.

واقعیت این است که نمی توان با اکتفا به اینکه این افراد از شغل و درآمد مناسبی برخوردار نیستند به حضور آزادانه آنها در سطح شهر بها داد و اسیر احساسات شد و منطق های شهری را نادیده گرفت چرا که تمام ما در قوانین شهری به یک اندازه سهم داریم و در غیر این صورت هرج و مرج و بی قانونی به سایر ابعاد شهر نیز رخنه خواهد کرد.

مسئولان به فکر اشتغالزایی باشند

برای صحبت با میوه فروشان سیار به حوالی میدان افشار می روم. تیزی آفتاب هر آدمی را کلافه می کند، همه در تکاپو برای به پایان رساندن کارها و رسیدن به منازل خود هستند تا بلکه با باد کولر و دوش آب سرد این هوای حوالی ۵۰ درجه را به فراموشی بسپارند. اما در این بین وانت بارهای میوه فروش، گویی تازه کارشان شروع شده است. در اوج ساعات پیک ترافیک هر کدامشان چند متر به حریم جاده تعرض کرده اند و بی توجه به بوق های ممتد رانندگان معترضی که در ترافیک مانده اند به کار خود ادامه می دهند.

یکی از این میوه فروشان سیار در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هیچ شغل دیگری ندارم و مجبور هستم برای امرار معاش وپرداخت کرایه منزل این کار را انجام دهم.

محمد سجاد زاده با بیان اینکه ما از غیر قانونی بودن کار خود اطلاع داریم و شرمنده مردم هستیم، افزود: با این اوصاف اگر این کار را نیز انجام ندهیم شرمنده زن و فرزندان خود می شویم اما اگر شرایطی مهیا شود که ما بتوانیم در کمال آرامش به کار خود ادامه دهیم قطعا این حوادث تلخ رخ نمی دهد.

وی افزود: درآمد حاصل از شغل ما به هیچ عنوان راضی کننده نیست با این حال نیروهای راهور در هر بار برخورد بیش از ۸۰ هزار تومان ما را جریمه می کنند.

علیرضا محمدی زاده دیگر میوه فروش سیار نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در دزفول اظهار کرد: سال ۷۷ دیپلم برق گرفته ام اما تاکنون نتوانسته ام شغل مناسبی پیدا کنم و پنج سال است که از همین طریق امرار معاش می کنم.

وی افزود: از شرایط کاری خود اصلا راضی نیستم و گاه با دیدن اقوام و دوستان سرم را پایین می اندازم هر چند شغل ما خجالتی ندارد اما واقعا شرایط دشواری است.

این میوه فروش سیار با انتقاد از مسئولان شهری مبنی بر عدم ایجاد فضای اشتغال کافی عنوان کرد: قطعا اگر چند کارخانه و شرکت در این شهر افتتاح شود و مسئولان به جای افراد آشنا و دارای چند سال سابقه از افراد جوان و جویای کار بهره ببرند در این صورت امثال من مجبور به میوه فروشی در کوچه و خیابان ها نمی شوند.

کم فروشی در ترازو

یکی از شهروندان دزفولی نیز در همین رابطه به خبرنگار مهر گفت: گاهی وانت بارهای میوه فروش چنان ایجاد ترافیک می کنند که رفت و آمد ما عابران پیاده را نیز دچار مشکل می کنند.

احمد مقامی با اشاره به اینکه برخی از این وانت بارها که ترازوی آنها مشکل دارد تا حدودی کم فروشی می کنند، افزود: گاه میوه های عرضه شده از سوی این افراد به قدری خراب است که به هیچ عنوان قابل استفاده نیست و این عوامل نشان دهنده نیاز مبرم برای سامان دهی این افراد است.

وی ادامه داد: هر چند شرایط شغلی و معیشتی این افراد برای ما قابل درک است اما مشکلات ناشی از حضور این افراد در خیابان و جاده ها چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

وانت بارهای میوه فروش ساماندهی می شوند

رئیس کمیسیون خدمات شورای شهر دزفول در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بیش از ۱۸۰ وانت بار میوه فروش در سطح این شهر وجود دارد، اظهار کرد: مدتی است که افزایش تعداد این گروه، ورودی و خروجی های شهر را بسیار بد منظر کرده است.

فرهاد جاموسی با بیان اینکه روزانه شکایت های متعددی از سوی مردم مبنی بر عدم رعایت قوانین و چارچوب ها توسط این وانت بارهای میوه فروش به شورای شهر گزارش می شود، عنوان کرد: طی چند روز گذشته در کمیسیون خدمات شورای شهر دزفول با حضور معاون خدمات شهری شهرداری جلسه ای را در این خصوص برگزار کردیم که در پایان جلسه مصوبه ای با حداکثر رای مثبت در راستای ساماندهی وانت بار ها صادر شد.

وی افزود: طبق این مصوبه مقرر شد تا چهار منطقه رسالت، مخبر، شهید آباد و طباطبائی برای ساماندهی و حضور متمرکز این گروه تعیین شوند.

رئیس کمیسیون خدمات شورای شهر دزفول بیان کرد: در چند روز آینده مناقصه ای در این خصوص برگزار خواهد شد که پس از آن تنها میوه فروشان سیار بومی با ارائه قبض و یا سند برای اثبات بومی بودن می توانند با پیمانکار تائید شده قرارداد امضا کنند.

جاموسی با بیان اینکه پیمانکار موظف است روزانه مبلغ ۵۰ هزار ریال به عنوان عوارض از این وانت بارها دریافت کند، افزود: در مقابل به تمام این افراد لباس های یکدست و مجوز فروش داده می شود ضمن اینکه علاوه بر تعیین حریم ۲۵ متری برای هر وانت بار، مشخصات فرد فروشنده و محل مورد نظر نیز نوشته شده و بر روی وانت بار نصب می شود.

وی با اشاره به اینکه مصوبه مذکور به فرمانداری ارائه داده شده و مقدمات آن در حال پیگیری است، عنوان کرد: قطعا تا ۱۰ روز آینده مناقصه برگزار و طرح عملی خواهد شد.

رئیس کمیسیون خدمات شورای شهر دزفول در ادامه بیان کرد: حکمی نیز از سوی دادستانی دریافت کرده ایم که اگر بعد از اجرای این طرح وانت باری در غیر از نقاط تعیین شده به عرضه محصولات بپردازد مطابق با قانون مجازات و ماشین وی به پارکینگ انتقال داده خواهد شد.

جاموسی همچنین با اشاره به مصوبه جدید استانداری خوزستان مبنی بر ایجاد بازارچه در سطح شهر برای استقرار وانت بارهای دوره گرد و دستفروشان اظهار کرد: بر اساس این مصوبه ما باید نقاطی را به عنوان مناطق مناسب برای ایجاد بازارچه معرفی کنیم تا بودجه لازم از سوی دولت به ما پرداخت شود.

وی با بیان اینکه در هفته آینده جلسه ای در این راستا درفرمانداری شهرستان برگزار خواهد شد، گفت: در این صورت عرضه محصولات به صورت کاملا بهداشتی، قانونی و با قیمت مناسب انجام می پذیرد.

در انتظار یک شهر قانونمند

همین چند روز گذشته بود که در یک روز، دو حادثه تصادف در نزدیکی بیمارستان بزرگ دزفول صرفا به دلیل حضور نامناسب وانت بارهای میوه فروش رخ داد، حادثه ای که همانند آن را در مدت های گذشته به وفور دیده ایم. حال که دستگاه متولی پس از مدت ها به فکر راه چاره افتاده جای امیدواری دارد و نکته مثبت اما توجه دستگاه مربوطه به این مهم است که با وجود همه مشکلات و تفاسیر مطرح شده این نکته را مدنظر قرار داده اند که در برخورد با این گروه میوه فروش های دوره گرد که هر کدام در تلاش برای کسب روزی حلال هستند.

باید ابتدا زیر ساخت ها و شرایط قانونی را مهیا کرد و سپس با آنها مقابله کرد. حال امیدواریم که طرح تصویب شده در حد یک وعده باقی نماند و در روزهای آینده شاهد کاهش محسوس تعداد این گروه در سطح کوچه و خیابان های شهر باشیم موضوعی که شاید کوچکترین خروجی آن بهره مندی از یک شهر قانونمند باشد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار