تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۹۶۸۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشت بدون برنامه کشاورزان را به بانک‌ها مقروض تر کرد

رییس انجمن صنفی کشاورزان دزفول گفت: 60 درصد از محصولات کشت شده در سال زراعی اخیر بر روی دست کشاورزان ماند و محصولات فروخته شده نیز زیر قیمت واقعی و قیمت تمام شده بودند.

ناصر نظر زاده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: عدم استقبال تجار برای صادرات محصولات کشت شده، عدم استقبال کشور عراق برای خرید محصولات و کشت بدون برنامه از عواملی بود که موجب شد کشاورزان شهرستان دچار چنین مشکلاتی در فصل برداشت محصولات خود شوند.

وی افزود: باید برنامه کشت کلانی داشته باشیم تا کشاورزان بدانند که چه محصولاتی را به چه میزانی کشت کنند.

نظرزاده تصریح کرد: باید روند کشت محصولات کشاورزی بر اساس نیازمندی‌ها و پیش بینی بازار و فروش باشد تا کشاورزان مانند سال زراعی گذشته دچار ضرر و زیان نشوند.

رییس انجمن صنفی کشاورزان دزفول عنوان کرد: نقش مدیریت و برنامه ریزی در محصولات استراتژیکی مانند گندم و جو در استان پر رنگ تر از صیفی جات و سبزی است که باید در این زمینه‌ها نیز برنامه ریزی‌های دقیق تری صورت بگیرد تا همواره کشاورزان محصولات مازاد تولید نکنند.

وی گفت: با توجه به اینکه لوازم، امکانات و ابزار اطلاع رسانی مناسبی در سازمان‌های جهاد کشاورزی استان و کشور وجود دارد، می‌توانیم با تهیه یک پکیج اطلاعاتی کاملی از سطح اراضی، قابلیت اراضی و توانایی‌های کشاورزی هر منطقه، الگوی کشت مناسبی طراحی و آن را به کشاورزان ابلاغ کرد تا بتوان شاهد کشاورزی با زیان کمتری باشیم.

نظرزاده با اشاره به اینکه کشاورزان دزفول در زمینه محصولات سبزی و صیفی خسارت‌های فراوانی دیده‌اند، خاطرنشان کرد: کشت فراوان محصولاتی مانند گوجه در سال زراعی گذشته و عدم فروش محصولات کشت شده موجب شد که بسیاری از این محصولات بر روی دست آن‌ها بماند و دچار زیان فراوان شوند و این مساله کشاورزان را به بانک‌ها نسبت به گذشته مقروض تر کرد.

وی در خصوص بیمه محصولات کشاورزی عنوان کرد: با توجه به وقوع طوفان‌ها، ریزگردها و خشکسالی‌های فراوان در استان باید 100 درصد محصولات کشت شده تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و با توجه به این مشکلات و هزینه بالای کشت، عدم بیمه محصولات غیر منطقی و ناکارشناسانه است.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار