تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۹۶۹۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشف نشانه هایی از سکونتگاه 9 هزار ساله در بهبهان
سرپرست هیات گمانه زنی و کاوش در تپه مهتاج بهبهان، از کشف نشانه هایی از سکونتگاه 9 هزار ساله در این محل خبر داد.

به گزارش ایرنا، حجت دارابی گفت: تپه مهتاج در پژوهش های باستان شناسی سال گذشته توسط عباس مقدم، برای نخستین بار به عنوان یک محوطه نوسنگی بدون سفال ثبت شد.

وی اضافه کرد: نتایج به دست آمده از عملیات گمانه زنی و کاوش در تپه مهتاج بهبهان دربرگیرنده قدیمی ترین مدارک مربوط به کشاورزی و دامپروری، نشان از وجود یک استقرار 9 هزار ساله و قبل از زمان تولید سفال در دشت بهبهان دارد.

دارابی ادامه داد: در پی اهمیت بالای تپه مهتاج به منظور تکمیل گاهنگاری استقرار انسان در دشت بهبهان و نیز نظر به تخربیات بسیار زیاد در آن، با تلاش مقدم،برنامه تعیین عرصه و حریم آن مورد توجه و تصویب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه تپه مهتاج در شمال غرب شهر بهبهان استان خوزستان قرار دارد تصریح کرد: تمام سطح محوطه تسطیح شده و تنها بقایای بسیار کمی از لایه های تحتانی استقرار در آن به جای مانده است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی وی افزود: هرچند حجم کاوش در تپه مهتاج بسیار کم است، اما نتایج اولیه نشان از وجود یک استقرار حدود 9 هزار ساله و قبل از زمان تولید سفال در دشت بهبهان دارد.

وی گفت: یافته های محوطه اغلب شامل صنایع و ادوات سنگی از قبیل سنگ هاون، سنگ ساب و دسته هاون است که بر این اساس به نظر می رسد تولید و فرآوری غذاهای گیاهی در معیشت ساکنان تپه مهتاج نقش مهمی داشته است.

دارابی گفت: تپه مهتاج می تواند قدیمی ترین مدارک مربوط به کشاورزی و دامپروری در دشتهای نزدیک به سواحل خلیج فارس را در دسترس قرار دهد.

وی افزود: امیدواریم با تلاش مسوولان ذیربط در صیانت از چنین محوطه های باستانی گام های عملی موثری برداشته شود تا بتوان اطلاعات دقیق و علمی از ساختارهای مختلف زندگی اجداد و نیاکان خود به دست آوریم.

دارابی اضافه کرد: این امر نیازمند آسیب شناسی و برنامه ریزی بلندمدت پژوهشی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم و کاوش در تپه مهتاج شهرستان بهبهان استان خوزستان که در 16 تیرماه امسال با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری آغاز شده تا 16 شهریور ادامه دارد.
:
:
:
آخرین اخبار