مديركل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص ارتباط عدم توفیق داوطلبان خوزستانی در کسب رتبههاي تكرقمي كنكور و ضعف برنامهریزی در مدارس استان، گفت: كجاي شاخصهای علمی گفتهشده كه معیار پيشرفت و توسعه آموزش و پرورش تنها كنكور است.
محمد تقيزاده در مورد عدم نتیجهگیری مطلوب داوطلبان خوزستانی در آزمون ورود به دانشگاه و جای خالی استان در میان رتبههای برتر کنکور اظهاركرد: ساماندهي كنكور و برگزاري آن تنها بر عهده آموزش و پرورش نيست و تعداد بسيار زيادي از داوطلبان کنکور در اختيار ما نبودند.
وي توضیح داد: از حدود 80 هزار داوطلب خوزستانی در كنكور سراسري امسال، تنها 17 هزارنفر دانشآموز بودند و دیگر داوطلبان فارغالتحصیل سالهای گذشته بودند كه از سیستم آموزش و پرورش خارج شدهاند و ساماندهي آنها بر عهده آموزش و پرورش نبود.
مديركل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه آزمون کنکور تنها معیار سنجش موفقیت آموزش و پرورش نیست، خاطرنشان كرد: علاوه بر اين در بررسي و ارزيابي اوليه از کنکور امسال مشخص شد كه بيشترين آمار قبولي را در كنكور سراسري نسبت به سالهاي گذشته داريم.
تقیزاده افزود: اين افزايش ميزان قبولي بهويژه در رتبههاي 2 رقمي بسيار بالا بوده به طوریکه در برخي شهرستانها تعداد رتبههاي دو رقمي داوطلبان کنکور چهاربرابر شدهاست.
وی با تأکید بر اينكه بايد آمار داوطلبان پذیرفتهشده در كنكور را بررسي كرد، اظهارداشت: در نهايت بايد ميزان قبولي داوطلبان بررسی شود. کسب يك يا دو رتبه تك رقمي در کنکور معنايي ندارد؛ اگر آمار قبولي ما دو برابر شود آن وقت ميتوان افتخار كرد به همين دلیل به دنبال افزايش آمار قبولي در كنكور و توسعه پذیرش داوطلبان استان در دانشگاهها هستيم.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در پاسخ به این گلایه نمایندگان استان که مشکلات آموزش وپرورش به آنها منعکس نمیشود، گفت: ما هميشه مشكلات خود را مطرح و بهصورت مكتوب اعلام كردهايم. آموزش و پرورش خوزستان احتياج به پشتوانه مالي قوي دارد؛ در بخش نرمافزاري تلاشهای بسیاری ميشود اما در بخش سختافزاري كه به منابع مالي مرتبط است، بايد تقويت شود.
تقیزاده با بيان اينكه خوزستان در مقايسه با ساير استانها شرايط مساوي ندارد، خاطرنشان كرد: در خوزستان معضلات بسياري وجود دارد؛ برخی مشكلات تاريخي وجود دارد كه هميشه اين استان را تهديد كردهاست به همین جهت خوزستان قابل مقايسه با دیگر استانهاي كشور كه هرگز اين مشكلات را تجربه نکردهاند، نيست.
وی ادامهداد: همچنين مشكلات اقتصادي بسياري در استان وجود دارد و با وجود اينكه خوزستان یک استان صنعتي است اما در بيكاري رتبه دوم كشور را دارد؛ اين مسايل در روند علمي و آموزشي بيتأثير نيستند.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به دیگر مشکلات منطقهای در استان اظهارکرد: زيرساختارهاي استان آسيب ديدهاند؛ چالشهاي فرهنگي موجود در استان، گرماي شديد، پدیده ريزگردها و تمام شرایط خاص دیگر بر وضعيت تحصیلی دانشآموزان و آموزش و پرورش استان تأثير گذاشتهاست.