تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۹۷۲۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تقي زاده:
چه كسي گفته كنكور شاخص پيشرفت آموزش و پرورش است؟!
مديركل آموزش و پرورش خوزستان در خصوص ارتباط عدم توفیق داوطلبان خوزستانی در کسب رتبه‌هاي تك‌رقمي كنكور و ضعف برنامه‌ریزی در مدارس استان، گفت: كجاي شاخص‌های علمی گفته‌شده كه معیار پيشرفت و توسعه آموزش و پرورش تنها كنكور است.

محمد تقي​زاده در مورد عدم نتیجه‌گیری مطلوب داوطلبان خوزستانی در آزمون ورود به دانشگاه و جای خالی استان در میان رتبه‌های برتر کنکور اظهاركرد: ساماندهي كنكور و برگزاري آن تنها بر عهده آموزش و پرورش نيست و تعداد بسيار زيادي از داوطلبان کنکور در اختيار ما نبودند.

وي توضیح داد: از حدود 80 هزار داوطلب خوزستانی در كنكور سراسري امسال، تنها 17 هزارنفر دانش​آموز بودند و دیگر داوطلبان فارغ‌التحصیل سال‌های گذشته بودند كه از سیستم آموزش و پرورش خارج شده​اند و ساماندهي آن‌ها بر عهده آموزش و پرورش نبود.

مديركل آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که آزمون کنکور تنها معیار سنجش موفقیت آموزش و پرورش نیست، خاطرنشان كرد: علاوه بر اين در بررسي و ارزيابي اوليه از کنکور امسال مشخص شد كه بيشترين آمار قبولي را در كنكور سراسري نسبت به سال‌هاي گذشته داريم.

تقی‌زاده افزود: اين افزايش ميزان قبولي به‌ويژه در رتبه​هاي 2 رقمي بسيار بالا بوده به طوری‌که در برخي شهرستان‌ها تعداد رتبه​هاي دو رقمي داوطلبان کنکور چهاربرابر شده‌است.

وی با تأکید بر اين‌كه بايد آمار داوطلبان پذیرفته‌شده در كنكور را بررسي كرد، اظهارداشت: در نهايت بايد ميزان قبولي داوطلبان بررسی شود. کسب يك يا دو رتبه تك رقمي در کنکور معنايي ندارد؛ اگر آمار قبولي ما دو برابر شود آن وقت مي​توان افتخار كرد به همين دلیل به دنبال افزايش آمار قبولي در كنكور و توسعه پذیرش داوطلبان استان در دانشگاه‌ها هستيم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در پاسخ به این گلایه نمایندگان استان که مشکلات آموزش وپرورش به آن‌ها منعکس نمی‌شود، گفت: ما هميشه مشكلات خود را مطرح و به‌صورت مكتوب اعلام كرده​ايم. آموزش و پرورش خوزستان احتياج به پشتوانه مالي قوي دارد؛ در بخش نرم​افزاري تلاش‌های بسیاری مي​شود اما در بخش سخت​افزاري كه به منابع مالي مرتبط است، بايد تقويت شود.

تقی‌زاده با بيان اين‌كه خوزستان در مقايسه با ساير استان​ها شرايط مساوي ندارد، خاطرنشان كرد: در خوزستان معضلات بسياري وجود دارد؛ برخی مشكلات تاريخي وجود دارد كه هميشه اين استان را تهديد كرده‌است به همین جهت خوزستان  قابل مقايسه با دیگر استان​هاي كشور كه هرگز اين مشكلات را تجربه نکرده‌اند، نيست.

وی ادامه‌داد: همچنين مشكلات اقتصادي بسياري در استان وجود دارد و با وجود اين‌كه خوزستان یک استان صنعتي است اما در بيكاري رتبه دوم كشور را دارد؛ اين مسايل در روند علمي و آموزشي بي​تأثير نيستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به دیگر مشکلات منطقه‌ای در استان اظهارکرد: زيرساختارهاي استان آسيب ديده‌اند؛ چالش​هاي فرهنگي موجود در استان، گرماي شديد، پدیده ريزگردها و تمام شرایط خاص دیگر بر وضعيت تحصیلی دانش‌آموزان و آموزش و پرورش استان تأثير گذاشته‌است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار