تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۹۷۴۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محوطه تاریخی «مهتاج» بهبهان تعیین حریم می‌شود
معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: محوطه تاریخی مهتاج بهبهان کاوش و تعیین حریم می‌شود.

عاطفه رشنویی اظهار کرد: محوطه تاریخی مهتاج در کنار چغابنوت قدیمی‌ترین سکونت‌گاه‌های شناخته شده دشت خوزستان است. کاوش و تعیین حریم تپه مهتاج نخستین گام در دور جدید مطالعات دوران پیش از تاریخ خوزستان است که پس از انقلاب متوقف شده و به همت باستان‌شناسان جوان ایرانی از سرگرفته شده است.

وی افزود: با تکمیل مطالعات و نتایج آزمایش بر روی شواهد گردآوری شده اطلاعات بیشتری از این دوران به دست می‌آید و با برنامه‌ریزی بلندمدت کاوش و مطالعه در محوطه می‌توان اطلاعات ارزشمند موجود در آن را استخراج کرد.

مهتاج تپه‌ای کم ارتفاع در دشت بهبهان است که نخستین شواهد استقرار دوران نوسنگی بدون سفال را به همت کاوش‌های باستان شناختی ثابت می‌کند.

این استقرار در حدود 9 هزار سال پیش شکل گرفته و ابزار و ادوات سنگی مکشوفه در این محوطه از قبیل هاون و سنگ ساب‌ها نشان از نقش تولید و فرآوری غذاهای گیاهی در معیشت مردم منطقه است. اهمیت بالای این محوطه به واسطه موقعیت جغرافیایی‌اش به عنوان قدیمی‌ترین استقرار شناسایی شده در دشت‌های پیرامون شمال و جنوب خلیج فارس بسیار است.

مهتاج در کنار انگشت‌شمار محوطه‌های نوسنگی بدون سفال شناخته شده ایران مانند سراب و گنج دره قرار دارد که عمدتا در زاگرس واقع و بخش عمده مطالعات آنها پیش از انقلاب صورت گرفته است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار