تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۹۷۵۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ریزگردها ارتباط مستقیمی با سدسازی های بی رویه دارد؛
طرح حفاظت از تالاب ها در مجلس در دست بررسی است
نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صدمات وارده به محیط زیست و تالاب های کشور بر اثر اجرای طرح های غیر کارشناسی انتقال آب گفت:طرح حفاظت از تالاب ها در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی و پیگیری است.

طرح حفاظت از تالاب ها در مجلس در دست بررسی استعباس پاپی زاده در جمع خبرنگاران دزفول افزود: با تصویب این طرح اختیارات باز دارنده بیشتری به سازمان حفاظت محیط زیست اعطا می شود تا با قدرت بیشتر مانع اجرای طرح ها و پروژه های مخرب زیست محیطی در کشور شود.

وی ضمن انتقاد از سکوت سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص طرحهای انتقال آب در کشور که منجر به صدمات جبران ناپذیر زیست محیطی شده است افزود:محور عمده مشکلات زیست محیطی کشور کمبود آب است لذا برای اینکه سازمان حفاظت محیط زیست از قدرت اجرایی بیشتری برای برخورد با تخلفات زیست محیطی به ویژه در زمینه اجرای طرح ها و پروژه های مختلف داشته باشد باید از دولت مستقل شده و در تصمیم گیری ها دارای حق وتو باشد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی افزود:در سالهای گذشته طرح تحقیق و تفحص از سازمان حفاظت محیط زیست از سوی مجلس آغاز شده تا دلیل سکوت این سازمان در خصوص صدور مجوز به برخی طرحهای غیر کارشناسی و مخرب محیط زیست مشخص شود زیرا اگر سازمان حفاظت محیط زیست به وظایف قانونی خود به درستی عمل می کرد اکنون که با صرف میلیاردها تومان سد گتوند ساخته شده با بحران دریاچه نمک در این سد روبرو نمی شدیم.

وی ضمن انتقاد از طرح های غیر اصولی و غیر کارشناسی در زمینه انتقال آب از سرشاخه رودخانه های خوزستان در دهه های گذشته گفت:طرحهای انتقال آب،حفر تونل،جابجایی آب از یک حوزه به حوزه دیگر کاملا اشتباه بوده ضمن اینکه طرح های انتقال آب با صرف چندین هزار میلیارد تومان پول بیت المال اجرا می شوند که با پیگیری نمایندگان مجلس این طرح ها متوقف شدند.

پاپی زاده اظهار کرد:سیاست های غلط دهه های گذشته در مدیریت منابع آب مشکلات بی شماری برای استان خوزستان بوجود آورده و با وجود دو رودخانه کارون و دز این استان با بحران شدید کمبود آب مواجه شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به مشکلات زیست محیطی ناشی از احداث سد گتوند و نیز وجود کوه نمک در دریاچه این سد اشاره کرد و گفت:احداث برخی طرح های سد سازی به دلیل مشکلات مخرب زیست محیطی و نیز بحران جدی کمبود آب در مناطق پایین دست این سدها متوقف شده اند که از جمله می توان به سد در دست احداث بختیاری اشاره کرد که عملیات اجرایی آن با پیگیری مجلس متوقف گردید.

وی به توقف کشت محصولات تابستانه در حوزه آبریز کرخه در جنوب استان خوزستان به دلیل نبود آب برای کشت اشاره کرد و گفت:کشاورزانی که در مسیر رودخانه ها کشاورزی می کنند باید حقآبه آنها پرداخت شود.

پاپی زاده نبود الگوی کشت را از دیگر مشکلات جدی بخش کشاورزی در سراسر کشور دانست و گفت:در استان خراسان به دلیل تخلیه آبهای زیر زمینی کشت چغندرقند متوقف شده و در اصفهان نیز سفره های آب زیرزمینی تخلیه و قنات ها خشک شده که این اقدامات غیر اصولی حیات منطقه را به خطر انداخته است.

عضو کمیسیون تلفیق با تاکید بر ضرورت اجرای طرح آمایش سرزمینی گفت:با اجرای این طرح منابع آب موجود در سراسر کشور شناسایی شده و بر اساس منابع آب موجود برای بهره برداری مناسب از منابع آب در بخش کشاورزی ، صنعت و شرب برنامه ریزی کرده و مانع اجرای طرح ها و پروژه های غیر اصولی و غیر کارشناسی پراکنده در کشور شد.

پاپی زاده در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی مجلس شورای اسلامی در رابطه با پدیده ریزگردها نیز گفت :تشدید پدیده ریزگردها ارتباط مستقیمی با سدسازی های بی رویه و کاهش دبی رودخانه ها دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت:کاهش دبی رودخانه ها در استان خوزستان آسیب جدی به بخش دامپروری منطقه وارد کرده و مشاغل زیادی از بین رفته است.

وی به احداث بزرگراه از سه راهی سیاه منصور به سمت چهار راه آوج ،پل میانرود و سپس هفت تپه نیز اشاره کرد و گفت:با اجرای این پروژه مسیر دزفول به اهواز کاهش یافته و شهرهای میانرود،صفی آباد و شهر امام از بن بست خارج می شوند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی اعتبار اولیه این پروژه را 600 میلیارد ریال و اعتبار کلی این پروژه را دو هزار میلیارد ریال دانست و گفت:عملیات اجرایی این پروژه بزرگ راهسازی بزودی آغاز می شود.

وی اظهار کرد:تعریض و ایمن سازی جاده دزفول به شوشتر نیز به عنوان یکی از جاده های پرحادثه شمال خوزستان در دست پیگیری است و این جاده به شبکه های شریانی کشور وصل و 100 میلیارد ریال اعتبار برای تعریض ،شانه سازی و استانداردسازی بخشی از این جاده در سال گذشته صرف شد.

نماینده دزفول در خصوص مشکلات مناطق محروم بویژه منطقه احمدفداله وبخش شهیون دزفول نیز گفت:انتقال برق به روستاهای محروم دزفول تا شش ماه آینده انجام می شود ضمن اینکه هفت مدرسه پیش ساخته در این مناطق نصب و دو دکل مخابرات نیزنصب شده است و با پیگیری انجام شده و همکاری وزارت ارتباطات دکل های مخابراتی دیگری نیز نصب می شود.

شهرستان دزفول با حدود 500 هزار نفر جمعیت دارای چهار بخش مرکزی ، چغامیش ، شهیون و سردشت می باشد.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
هوچی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
0
0
تالاب چیه بابا!
یه عده ای(خیلیها) از ابن مملکت فقط نفتش رو میخان.
جیبشون که پر شده و وقتشون که تموم شد هم پیش به سوی یه کشور دیگه و یه زندگی راحت و مرفه. اونجا اینقدر از این تالابها و ..... هست!!!!
:
:
:
آخرین اخبار