تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
کد خبر: ۹۷۶۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با وجود تداوم گرد و غبار در خوزستان؛
اعتبارات بیابان زدایی 85 درصد کاهش یافت
معاون اداره کل منابع طبیعی خوزستان از کاهش 85 درصدی اعتبارات بیابان زدایی امسال این استان خبر داد.

عبدالرضا دانایی اظهارکرد: اعتبارات پارسال این اداره کل، برای عملیات مقابله با بیابان زایی 100 میلیارد ریال بود که امسال به 15 میلیارد ریال رسیده است.

وی پروژه های مقابله با بیابان زایی را در این استان شامل بخش های نهال کاری و مالچ پاشی و آبخیزداری عنوان کرد و افزود: اعتبارات این پروژه ها باید از محل اعتبارات استانی، اعتبارات نفت و مصوبه اخیر دولت برای مقابله با ریزگردها تامین شود.

دانایی با اشاره به پرداخت نشدن اعتبارات استانی سال 94 تاکنون، اظهار کرد: بر اساس ابلاغ سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان کل اعتبارات منابع طبیعی 70 درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: اعتبارات پارسال 170 میلیارد ریال بوده که امسال 50 میلیارد ریال اعلام شده است.

وی ادامه داد: در صورت تامین اعتبار، این اداره کل می تواند با اعتبارات سالانه داخلی خود حدود سه هزار هکتار بیابان زدایی انجام دهد.

معاون منابع طبیعی خوزستان همچنین با بیان اینکه کانون های بحرانی فرسایش بادی خوزستان در شهرستان های اهواز، شوش، دشت آزادگان، هویزه، امیدیه، هندیجان و ماهشهر قرار دارند، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی ها سه هزار هکتار مالچ پاشی، هفت هزار هکتار نهالکاری و 12 هزار هکتار مربوط به عملیات بخش سیلاب و آبخوان داری است که بر اساس مصوبه پارسال هیات دولت برای مقابله با ریزگردها باید اجرا شود.

وی گفت: برای اجرای این برنامه ها یک هزار و 130 میلیارد ریال پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: با وجود مشخص شدن کانون های گرد و غبار و مشخص شدن نقشه های کار و پروژه شهرستان ها اما تاکنون به دلیل پرداخت نشدن اعتبار اجرایی نشده است.

دانایی در ادامه با اشاره به اینکه اعتباراتی که قرار بود وزارت نفت برای بیابان زدایی اطراف تاسیسات نفتی تامین کند نیز با مشکل روبه روست، گفت: قرارداد منابع طبیعی با قرارگاه خاتم الانبیا (مجری طرح)، به مبلغ یک هزار میلیارد ریال است اما از سال 90 تاکنون فقط 370 میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی افزود: پس از وعده وزیر نفت پارسال 120 میلیارد ریال پرداخت شد که بابت بدهی های پیشین وزات نفت بود.

دانایی با بیان اینکه پیگیری زیادی هم از طریق استان و هم مرکز برای تامین اعتبار صورت گرفته اظهار امیدواری کرد که این اعتبار تامین شود تا در نیمه دوم امسال عملیات اجرایی مقابله با بیابان آغاز شود.

وی تاکید کرد: برای مهار کانون های داخلی تولید ریزگرد که بخش مهمی از مشکل کنونی ماست اعتبارات مورد نیاز باید تامین شود.

خوزستان بیش از 280 هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی دارد که منشاء اصلی تولید گرد و غبار در کشور است.

بر اساس مصوبه دولت در سال 89 مقرر شد که وزارت نفت چهار هزار و 800 میلیارد ریال برای عملیات بیابان زدایی در اطراف تاسیسات نفتی در پنج سال بپردازد اما این اعتبار هیچگاه تامین نشد.

با شدت گرفتن توفان های گرد و خاک در بهمن 93، هیات دولت در کارگروه اضطراری آلودگی هوا مصوبه مقابله با اثرات ریزگردها را تصویب کرد. در مصوبه هیات دولت 30 هزار هکتار مالچ پاشی و بوته کاری پیش بینی شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار