تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸
کد خبر: ۹۷۷۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از جلسه شورای شهر آبادان

در هفتاد و پنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر آبادان، اعضا به ارائه نظرات متفاوت خود اعم از تصمیم برای نگه داشتن فضای سبز موجود تا انتقاد به عملکرد شهردار پرداختند.

هفتاد و پنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر آبادان در دوره چهارم روز گذشته در محل این شورا برگزار شد که در آن اعضا به ارائه نظرات متفاوت خود اعم از تصمیم برای نگه داشتن فضای سبز موجود تا انتقاد به عملکرد شهردار پرداختند.

این جلسه با حضور 10 نفر از اعضا و با تاخیری 45 دقیقه‌ای آغاز و پس از سخنان اعضا، بررسی لوایح انجام شد.

*رکود در پروژه‌های عمرانی شهرداری

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا در این جلسه اظهار کرد: مدت زمانی‌ست که مسائل کاری و پروژه‌های عمرانی شهرداری با رکود مواجه است.

فرشید بهشتی با اشاره به اینکه تمام پروژه‌ها خوابیده و هیچ اقدامی عملی در زمینه پروژه‌های عمرانی در سطح شهر اتفاق نمی‌افتد، افزود: شهردار باید با حضور در صحن علنی شورا در این خصوص توضیحات لازم را ارائه کند.

وی اضافه کرد: سال گذشته نیز نامه‌ای در خصوص شفاف‌سازی و روشن شدن موضوع عوارض حاصل از فروش اراضی که دچار برخی تناقضات بود به شهرداری ارائه شد که تاکنون هیچ جوابی دریافت نشده است.

وی پاسخگو بودن شهردار آبادان در موارد یاد شده را خواستار شد.

*نگه‌داشت امکانات و فضاهای موجود به جای توسعه

عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر آبادان نیز در ادامه بر تلاش در جهت نگه‌داشتن امکانات و فضاهای موجود شهری به جای پرداختن به توسعه تاکید کرد و گفت: موضوع راکد ماندن فعالیت‌های عمرانی در شهر باید با توجه به وضعیت فعلی شهرداری به لحاظ اقتصادی و مقایسه آن با سنوات گذشته سنجیده شود.

عبدالحسین مکوندی افزود: باید سعی شود تا به جای پرداختن به توسعه در زمینه نگه‌داشت امکانات و فضاها از جمله فضای سبز شهری که هنوز به طور کامل احیا نشده، بپردازیم.

وی با اشاره به سه قرارداد منعقد شده میان شهرداری آبادان و سازمان منطقه آزاد اروند با اعتباری معادل 7 میلیارد تومان اظهار کرد: متاسفانه سازمان منطقه آزاد اروند به هیچ یک از تعهدات خود در قبال آبادان عمل نکرده و در حالی که اعتبارات برای عمران و آبادانی به سوی خرمشهر سرازیر می‌شود و کارها در حال پیگیری و انجام است، ریالی به آبادان پرداخت نمی‌شود.

مکوندی تصریح کرد: مدیران منطقه آزاد اروند باید دلیل این موضوع که هیچ اتفاق خوشایندی در آبادان رخ نمی‌دهد را برای مردم توضیح دهند.

این عضو شورای اسلامی شهر آبادان یادآور شد: برای حفظ و نگهداری فضای سبز شهری نیاز به شرایط و امکانات لازم داریم ضمن آنکه در بخش تنظیف خیابان‌ها، معابر و کوچه‌ها و پراکندگی و تاخیر در جمع آوری زباله‌ها در سطح شهر مردم گلایه دارند.

وی در ادامه گفت: در زمان حاضر بسیاری از مناطق شهری همچون سلیچ، امیری، فلکه فرزاد طاهری و غیره آسفالت مناسبی ندارند لذا ضروری‌ست تا به جای پرداختن به توسعه، شهرداری نسبت به برنامه ریزی، تمرکز و اقدام بر روی کارهای انجام شده در جهت نگه‌داشت آنها تلاش کند.

*لزوم برنامه‌ریزی برای خانواده ایثارگران و شهدا

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر آبادان نیز بر لزوم برنامه‌ریزی جدی برای خانواده شهدا و ایثارگران در قالب لوایح مختلف تاکید کرد.

عبدالرضا قاسمی‌زاده همچنین با تاکید بر ضرورت اعلام برنامه‌های آتی شهرداری از سوی شهردار آبادان بر حفظ و نگه‌داشت امکانات موجود از جمله فضای سبز شهری گفت: از جمله مواردی که تاکنون لاینحل و مسکوت باقی مانده ، هم آرایی اعضا برای کمک به خانواده شهدا و ایثارگر است.

وی افزود: در بررسی‌های انجام شده از مصوبات دیگر شهرها، برنامه ریزی برای این قشر از جامعه با هدف ارائه خدمات بهتر و در خور شان آنان در قالب لوایح مختلف دیده شد.

قاسمی‌زاده اظهار کرد: شورای اسلامی شهر آبادان نیز باید سهم خود را در ارائه خدمات به خانواده معظم شهدا و ایثارگران ارائه کند و لوایحی را تنظیم و تایید کند.

*ضرورت ساماندهی نیروها و امکانات شهرداری در مناطق مختلف

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر آبادان نیز در ادامه این جلسه بر ضرورت ساماندهی نیروها و امکانات شهرداری در مناطق مختلف تاکید کرد.

سید فیاض موسوی گفت: باید ضمن بررسی و مشخص کردن نقاط ضعف، برنامه‌ریزی منسجم و مدونی را برای رفع آنان ارائه کنیم.

وی از نبود آمار درست و دقیق از نیروهای مشغول به کار در مناطق و امکانات خودرویی و غیره به عنوان مهمترین نقاط ضعف در شهرداری نام برد و افزود: پس از بررسی و شناسایی موارد، می‌توان نسبت به ساماندهی و تقسیم عادلانه نیروها و امکانات در مناطق مختلف شهرداری پرداخت.

موسوی اظهار کرد: شهرداری آبادان نیاز به یک خانه تکانی درست و حسابی در بحث نیروها و امکانات دارد.

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر آبادان تصریح کرد: چنانچه بتوانیم فضای سبز و ماشین آلات را متناسب با استانداردهای ملی ساماندهی کنیم به طور قطع چهره شهر متحول خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر آبادان یادآور شد: در زمینه آب خام مورد نیاز آبیاری فضای سبز شهری حرف‌های زیادی داریم، جای بسی تاسف است شهر آبادان که اطرافش را آب فرا گرفته برای آبیاری فضای سبزش بایستی از تانکر آب استفاده کند.

موسوی گفت: متاسفانه از زمان بازسازی تاکنون هیچ تصمیم و برنامه‌ریزی برای ایجاد شبکه آب خام جهت آبیاری فضاهای سبز شهری صورت نگرفته و پرداخت ماهانه 7 تا 8 میلیون تومان به تانکرها برای آبیاری فضای سبز شهری فاجعه بار است.

وی بار دیگر بر لزوم برنامه ریزی جدی برای سازماندهی نیروها و امکانات با استفاده از نظریه کارشناسان امر تاکید کرد.


*شهردار، سیاست‌های شورا را دنبال نمی‌کند

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر آبادان نیز چنین گفت: به نظر می‌رسد که شهردار نه از شورا حساب می‌برد و نه سیاست‌های آن را می‌کند.

یسری دریس افزود: از اعضای شورا می‌خواهم تا از بحث پراکندگی رها شوند و امور شهرداری را با نظارت بیشتری دنبال کنند.

وی اضافه کرد: در سنوات گذشته مواردی همچون ایجاد اردوگاه برای متکدیان و معتادان پیشنهاد شد که تاکنون هیچ وجه عملیاتی به خود نگرفته است.

دریس تصریح کرد: در دو سال گذشته شهردار هر آن چه را که خود صلاح می‌داند انجام می‌دهد و به برنامه‌ریزی‌های شورا توجهی نمی‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر آبادان با تاکید بر ساماندهی درآمدهای شهرداری یادآور شد: به عنوان ناظر منطقه دو شهرداری در برخی از جلسات آنان حضور داشته و به نظر می‌رسد که شهرداری مرکزی به مناطق زورگویی می‌کند.

وی بیان کرد: شهردار مرکزی تنها می‌تواند بر امور مناطق نظارت داشته باشد اما اختیار ورود به امور آنها را ندارد زیرا تفکیک وظایف صورت گرفته است.

دریس افزود: در برخی موارد دیده شده که شهردار مرکزی به صورت مستقیم دستور و مجوز اقدام صادر کرده است.

این عضو شورای اسلامی شهر آبادان خواستار از سرگیری بازدید از مناطق سه‌گانه شهرداری همچون سال گذشته از شورای شهر شد.

وی با بیان اینکه دو هتل کاروانسرا و پارسیان عوارض خود را به شهرداری مرکزی پرداخت می‌کنند، اظهار کرد: طبق قانون باید بخشی از عوارض دریافتی از محل آلایندگی به مناطق تعلق گیرد که متاسفانه شاهد آن هستیم که تمام درآمد حاصل از آلایندگی در شهرداری مرکزی هزینه می‌شود.

دریس تصریح کرد: شهرداری مرکز راسا اقدام به اجرای پروژه می‌کند در حالیکه این وظیفه بر دوش مناطق است، شهرداری مرکزی فقط در زمان پرداخت حقوق کارکنان منت گذاشته و کمک می‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر آبادان با اشاره به سفر اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر آبادان به اصفهان و موافقت بر سر انعقاد تفاهمنامه همکاری با شورای اسلامی این شهر خواستار دعوت آنان به آبادان در جهت ادامه همکاری‌ها و انعقاد تفاهمنامه شد.

*مدیران شهرداری پاسخگوی تماس اعضاء شورا نیستند

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر آبادان نیز از پاسخگو نبودن مدیران شهرداری انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مدیران واحدهای مختلف شهرداری به تماس‌های اعضای شورا پاسخ نمی‌دهند.

ناصر کعبی با بیان اینکه مشکلات شهرسازی و طبقاتی در شهر فراوان شده است افزود: احداث ساختمان‌های بلند مرتبه و طبقاتی در برخی از نقاط شهری از جمله ساختمان مقابل اداره آبفا نه تنها سبب مخدوش شدن چهره شهر می‌شوند بلکه آسیب‌های جدی دیگری را نیز به لحاظ فاضلاب و غیره بر پیکره شهر وارد می‌کنند.

وی بیان کرد: بارها در بازدید از بخش‌های مختلف شهری و به هنگام مشاهده مشکلات با مدیران مرتبط تماس گرفته اما پاسخگو نبوده‌اند.

کعبی از شهردار آبادان خواست تا در این زمینه تذکرات لازم را به مدیران واحدهای تابعه شهرداری بدهد.

*شهرداری سکوی پرتاب کسی نیست

نایب رئیس شورای اسلامی شهر آبادان گفت: شهرداری به هیچ‌وجه سکوی پرتاب کسی نیست.

شجاع زویدات با بیان اینکه شهردار منتخب شورا است، افزود: شهردار باید در تمام زمینه‌ها پاسخگوی شورا باشد، برخی انتقادات و حرف‌هایی که اعضای شورا می‌زنند تنها از سر رفع تکلیف و تبرئه خود است.

وی اضافه کرد: اینکه برخی از اعضا ادعا دارند که برای انجام امور رفته‌اند، صحبت کرده‌اند اما نتیجه نگرفته‌اند، قابل قبول نیست.

زویدات تصریح کرد: شهردار آبادان باید امور شهری را بر مبنای اولویت‌های تعیین شده به پیش ببرد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر آبادان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای شهر تهران با ایشان یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمودند «شهردار نباید یادش برود که ریشه‌اش از شورا است و شورا نیز باید شهردار را تقویت و حمایت کند».

وی با تاکید بر انجام درست و به موقع وظایف و مسئولیت‌ها از سوی شهردار آبادان گفت: شهرداری سکوی پرتاب کسی نیست، ما پای اهداف، افکار و برخوردهایمان ایستاده‌ایم اما دشمن کسی هم نیستیم و شهردار باید متوجه این مسائل باشد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار