تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۹۷۸۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دزفولی‌ها خسته از جولان موتورسیکلت‌/ آسایش شهر زیر چرخ موتورها
وجود تعداد بالای موتورسیکلت در شهر دزفول باعث به هم خوردن آسایش مردم شهر شده است به‌گونه‌ای که هیچ جا را نمی‌توان در این شهر بدون موتورسیکلت تصور کرد.

وجود تعداد زیاد موتورسیکلت در شهر دزفول امان مردم را بریده است اما به قول معروف «شنیدن کی بود مانند دیدن». برای اثبات این جمله کافی است در هر ساعتی از شبانه‌روز و حتی در یک روز معمولی سری به پیاده‌روهای شهر بزنید آن موقع تا چشم کار می‌کند موتورهایی را می‌بینید که در کنار هم ‌ردیف شده‌اند.

گويا در ماراتنی عجیب شرکت کرده‌اند، ماراتنی به نام عبور از بین موتورها. در این‌گونه مواقع دچار تردید می‌شوید که پیاده‌رو برای رفاه و امنیت شما ساخته‌شده یا برای پارک موتورهایی که صاحبانشان بی‌توجه به مسئله حقوق شهروندی باعث سد معبر شده‌اند. نکته تلخ‌تر اما این است که بیشتر این افراد بدون ضرورت، موتور خود را بیرون آورده‌اند چرا که اگر غیر از این بود ساعت‌ها در گوشه و کنار خیابان رها نمی‌شدند.

از این موضوع که بگذرید و زاویه دید خود را به سمت جاده و خیابان تنظیم کنید باز همین آش است و همین کاسه، با این تفاوت که به‌جای پارک موتور، صدای ویراژ و حرکات نمایشی عده‌ای موتورسوار را می‌بینید و می‌شنوید که گویا به کلماتی مانند ترس و حادثه هیچ اعتقادی ندارند.

علاقه فراوان جوانان به موتورسیکلت

یکی از شهروندان دزفولی اظهار کرد: متأسفانه موتور در بین جوانان دزفولی جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و این علاقه به‌گونه‌ای شده که هیچ ترسی از وسیله نقلیه که به‌نوعی می‌توان آن را آلت قتل هم نامید، ندارند.

رضا اسکندری به فوت صمیمی‌ترین دوست خود بر اثر سانحه تصادف اشاره کرد و افزود: صمیمی‌ترین دوست زندگی‌ام سال گذشته در حین کورس با موتور در خیابان‌های اصلی شهر جان خود را از دست داد و حال به‌گونه‌ای شده که با دیدن جوانان موتورسواری که در خیابان‌ها کورس می‌دهند تأسف می‌خورم که چرا به فکر جان خود نیستند.

وی ادامه داد: قطعا اگر مکانی برای تخلیه انرژی جوانانی که شیفته موتور و سرعت هستند تعبیه شود این‌گونه حوادث تلخ کمتر رخ خواهد داد.

بی‌توجهی موتورسواران به علائم رانندگی

 دیگر شهروند دزفولی نیز به حضور فراوان موتورها در پیاده‌روهای شهر اشاره کرد و گفت: گاه موتورهای پارک شده در پیاده‌روها به‌قدری زیاد است که برای گذر از پیاده‌رو به سمت جاده باید مسیری چند متری را در پیاده‌رو طی کنیم تا راه عبوری پیدا شود.

مصطفی امامی اظهار کرد: در خیابان و جاده‌های دزفول سرعت‌گیرهای بی‌شماری وجود دارد که ارتفاع آنها بسیار زیاد است اما موتورسواران به‌هیچ‌عنوان به این موضوع توجه نمی‌کنند و با سرعت زیاد و به‌صورت کاملا خطرناک از روی آنها عبور می‌کنند.

وی با اشاره به عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی موتورسواران عنوان کرد: ظاهرا قوانین راهنمایی و رانندگی و به‌ویژه چراغ قرمز تنها مخصوص صاحبان خودرو است که موتورسواران کوچک‌ترین توجهی به این علائم نمی‌کنند و با بی‌خیالی تمام از چراغ قرمز عبور می‌کنند.

این شهروند دزفولی افزود: موتورسواران بی‌محابا در جاده‌ها و خیابان‌های یک‌طرفه شهر تردد می‌کنند و در هنگام چراغ‌قرمز با سرعت زیاد از بین خودروها حرکت می‌کنند، همین امر باعث شده فضای رانندگی شهرستان بی‌قانون جلوه داده شود.

۲۵۰ هزار موتورسیکلت در دزفول

رئیس پلیس راهور دزفول نیز با بیان اینکه در دزفول بیش از ۲۵۰ هزار موتورسیکلت وجود دارد، اظهار کرد: این آمار خیره‌کننده تقریبا به‌اندازه تعداد تمام موتورسیکلت‌های موجود در یک استان شمالی و کوهستانی است.

 موتورسواری و اتومبیل رانی در حومه شهرستان لامرد

تورج کرد علیوند با اشاره به میزان بالای آسیب‌پذیری موتور، عنوان کرد: دزفول شهر حادثه‌خیزی است و درصد معلولیت‌های جسمی و فوتی‌های ناشی از تصادف با موتور در این شهر بسیار زیاد است.

وی بیش از ۹۰ درصد تصادفات منجر به فوت در دزفول را مربوط به سرنشینان موتورسیکلت‌ها دانست و افزود: مطابق با آمارها بیش از ۸۰ درصد مصدوم شدگان تصادفات شهرستان نیز راکبان همین وسیله نقلیه هستند که عمدتا جوان و سرپرست خانواده هستند.

رئیس پلیس راهور دزفول در پاسخ به این پرسش که اداره راهور این شهرستان چه اقدامات آموزشی در جهت آگاهی مردم برای استفاده بهینه از موتورسیکلت در دستور کار دارد، عنوان کرد: حضور کارشناسان ما در مدارس مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان، ممنوع کردن استفاده دانش آموزان زیر ۱۸ سال از موتورسیکلت برای رفت و آمد در مدارس و اجرای طرح‌هایی برای برخورد با موتورسواران متخلف در سطح شهرستان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار راهور دزفول در این زمینه است.

کردعلیوند همچنین تصریح کرد: در جلسات انجام شده با شهردار برای پارک موتورسیکلت‌ها و اجرای طرح پارکبانان بر اساس ماده ۱۵ قانون جرائم رانندگی چندین مکان پیش‌بینی‌شده و اقدامات لازم در خصوص اجرای این طرح از طریق پیمانکار شهرداری در حال انجام است.

وی به راکبان موتورسیکلت‌ها توصیه کرد: در صورت استفاده از موتورسیکلت، الزاما باید از کلاه ایمنی استفاده شود و فرد موتورسوار باید دارای بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر و گواهینامه رانندگی باشد، ضمن اینکه وسیله نقلیه جهت رفع عیب و نقص باید حتما به مراجع فنی مستقر در شهرستان ارجاع داده شود.

رئیس پلیس راهور دزفول در ادامه هشدار داد: موتورسواران باید برای حفظ سلامت جان خود از سبقت‌های غیرمجاز و انجام حرکات نمایشی و دیگر عواملی که باعث ایجاد خطر برای راننده و سرنشینان می‌شود اکیدا خودداری کنند.

 احداث پیست موتورسواری در دزفول

  سخنگوی شورای اسلامی شهر دزفول نیز به احداث پیست موتورسواری در آینده نزدیک در دزفول اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰ هکتار زمین در حوالی پادگان شهید باکری برای احداث یک پیست موتورسواری از سوی شورای شهر و شهرداری دزفول در نظر گرفته‌شده است.

هوشنگ زلقی، احداث این پیست را جزو اولویت‌های مهم شورای شهر و شهرداری دزفول برشمرد و افزود: ما باید به مقوله تفریح و اوقات فراغت جوانان شهرستان نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و این پیست قطعا می‌تواند فضای مفرح و پرهیجانی برای جوانان باشد.

وی با بیان اینکه شهرداری با جدیت به دنبال گذراندن مراحل قانونی اخذ مجوز این پیست است، عنوان کرد: برای احداث پیست در زمین مذکور به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد باید از سوی ارگان‌های مختلفی از جمله محیط ‌زیست و جهاد کشاورزی مجوزهایی دریافت شود که البته تاکنون ۹۰ درصد استعلام‌ها و اقدامات اخذ مجوز برای راه‌اندازی این پیست موتورسواری صورت گرفته است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر دزفول با اشاره به اینکه ۱۰ درصد باقی‌مانده از مراحل نیز به‌زودی انجام می‌شود، بیان کرد: مصمم هستیم تا در همین سال جاری این پیست موتورسواری را با رعایت تمام استانداردها و تجهیزات ظاهری راه‌اندازی کنیم.

زلقی در ادامه در خصوص طرح پارکینگ‌های کنار خیابانی مخصوص موتورسواران اظهار کرد: مقررشده تا شهرداری این طرح را آماده کند و برای تکمیل، تصویب و اجرا به شورای شهر تحویل دهد.

وی با بیان اینکه قصد نداریم این طرح را به‌صورت عجولانه و خام اجرا کنیم، عنوان کرد: طرح پارکینگ‌های کنار خیابانی چون هم در حوزه ترافیک و هم در حوزه رفاه مردم است ابتدا باید به‌صورت کاملا کارشناسی و به دور از سطحی‌نگری تکمیل شود و تمام پیامدهای اجتماعی و ترافیکی آن نیز در نظر گرفته شود.

این مسئول در پایان عنوان کرد: قطعا پس از طی این مراحل، طرح پارکینگ‌های کنار خیابانی که از اولویت‌های مهم شورای شهر و شهرداری دزفول است نیز در آینده نزدیک اجرایی می‌شود.

نگاهی ساده به زندگی برخی‌ها نشان می‌دهد که «موتور» این وسیله‌ای که به دلیل حادثه‌ساز بودن همیشه با بدی از آن یاد می‌کنیم گاه تمام دارایی یک خانواده برای امرار معاش و تردد است اما این امر سبب نمی‌شود تا وجود این‌همه موتور در شهری که شاید اکثر مردمانش از نظر اقتصادی در تنگنا نباشند توجیه‌پذیر باشد، گواه این ادعا نیز وجود تعداد زیاد موتورسیکلت در هر خانواده دزفولی است.

تجربه نشان داده که ارگان‌های متولی هرچقدر هم که بخواهند از وقوع حوادث و فاجعه‌ها جلوگیری کنند اگر از حمایت و همراهی مردم برخوردار نباشند نمی‌توانند به این مهم دست یابند بنابراین جولان موتورها در دزفول که بدون اغراق یکی از معضلات اجتماعی و فرهنگی این شهرستان محسوب می‌شود را شاید بتوان با یک فرهنگ‌سازی ساده نیز  برطرف کرد.

یک فرهنگ‌سازی که متولی اصلی آن مردم و به‌ویژه جوانان هستند. جوانانی که گاه عشق به این وسیله سرعت به بهای از دست دادن جانشان تمام می‌شود. متأسفانه در چند سال اخیر استفاده از موتورسیکلت در دزفول بسیار شیوع یافته و به‌گونه‌ای شده که دیگر حضور موتورسواران  تنها به سطح شهر، خیابان‌ها یا پیاده‌روها منتهی نمی‌شود و در اکثر مواقع مکان‌های عمومی و تفریحی از جمله پارک‌ها و فضای سبز نیز شاهد جولان موتورسوارانی هستند که با حضور غیرمجاز خود علاوه بر زشت جلوه دادن منظره، با ترددهای خطرناک خود آرامش خانواده‌هایی را نشانه می‌گیرند که برای رهایی از هیاهوهای زندگی به دامان طبیعت پناه برده‌اند.

موضوعی که بازهم عدم فرهنگ‌سازی مناسب در استفاده از این وسیله نقلیه را نشان می‌دهد. باید از شعار فاصله گرفت و با جدیت گفت که در زمینه فرهنگ‌سازی برای رفع این معضل باید همکاری دوسویه‌ای بین مردم و ارگان‌های متولی برقرار شود. همکاری سازنده‌ای که اگر هیچ نداشته باشد دست‌کم جان‌های کمتری می‌گیرد.

نکته دیگر اما ضرورت احداث پیست موتورسواری در دزفول است، طرحی که سالهاست مطرح شده اما با گذشت مدت‌های طولانی در حد یک حرف باقی‌مانده است. امیدواریم که وعده داده‌شده در گزارش رنگ واقعیت به خود بگیرد چرا که قطعا  راه‌اندازی این پیست، علاوه بر کاهش بار سنگین ترافیک شهری، فضای امن و نشاط آوری را برای جوانان فراهم می‌کند تا دیگر هیجانات درونی خود را در ازای از دست دادن جانشان معاوضه نکنند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا تدابیر اداره‌های متولی برای مقابله با حوادث این قاتل پرطرفدار می‌تواند نتایج محسوسی داشته باشد و یا باز هم باید همانند همیشه آرامش شهروندان دزفولی فدای  مزاحمت‌های گاه و بی گاه عده‌ای موتورسوار باشد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار