تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۹۷۸۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار كارون:
کارخانه آرد در شهرستان کارون احداث می شود
فرماندار شهرستان کارون از احداث کارخانه آرد در این شهرستان به عنوان اولین سرمایه گذاری در کارون خبرداد.

غلام علیدادی ظهر دوشنبه در نشست خبری با گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به کشور اظهار کرد: شهرستان کارون تقریبا سه سال است که استقلال خود را از اهواز به دست آورده است. کارون در راستای استقلال فرهنگی و سیاسی بین ۲۷ شهرستان دیگر فعالیت کرده و خوشبختانه راه خود را زودتر از آنچه برایش تعیین شده، طی کرد.

وی افزود: در خیلی از مسائل نه تنها عقب نیستیم بلکه از بسیاری شهرستان های دیگر هم جلو هستیم. شهرستان کارون در حوزه عمران روستایی نیز جایگاه بسیار خوبی در استان دارد.

امنیت و عمران دو اولویت اول

فرماندار کارون تصریح کرد: جمعیت شهرستان کارون ۲۳۵ هزار نفر بوده البته این آمار متعلق به سرشماری آمار نفوس مسکن سال ۹۰ است. این شهرستان به لحاظ جمعیتی جزو شهرستان های پرجمعیت استان بوده و ۶۵ روستا را نیز در گستره بیش از دو هزار کیلومتر دارد.

علیدادی عنوان کرد: مردم شهرستان کارون در عرصه های کشاورزی و دامداری فعالیت کرده و این شهرستان به نوعی مولد اقتصادی است. در واقع کارون در بعد کشاورزی، دامپروری، صنعت و آبزی پروری مطرح است.

وی بیان کرد: در سال گذشته دو اولویت امنیت شهرستان و عمران آن را در برنامه کاری خود قرار دادم. اعتقاد دارم اگر این دو هدف به موازات هم رشد کند، بالندگی شهرستان هم در سایر بخش ها رشد خواهد کرد.

فرماندار کارون ادامه داد: در امنیت خود مردم همکاری کرده و علاقمند به ایجاد آرامش بودند. در سرقت و بزه امنیت خیلی خوبی برقرار شده با توجه به آن هم سرمایه گذاران بسیاری علاقمند به سرمایه گذاری در این شهرستان هستند.

احداث کارخانه آرد با اعتبار ۳۵۰ میلیارد ریال

علیدادی یادآور شد: احداث کارخانه آرد با ۳۵ میلیارد تومان، اولین سرمایه گذاری در این شهرستان محسوب می شود. بستر امنیت برای انجام سرمایه گذاری در بخش های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراهم است.

وی تأکید کرد: رویکرد عمرانی فرمانداری در بخش روستا آبادی است چون اعتقادم این بود که شهرستان کارون ۴۰ سال در حاشیه اهواز بوده و لازم است که کار خود را از آبادی و عمران در روستاها شروع کنیم.

فرماندار کارون اضافه کرد: در تمامی روستاها حتی آنهایی که دهیاری ندارند، کارهای عمرانی انجام شده و یا در حال انجام است. به هرکدام از روستاهای شهرستان کارون از جمله کوت سید صالح، جنگیه و قلعه چنعان مراجعه شود، عمران روستایی در بخش های آسفالت، معابرسازی، روشنایی بخشی، ساخت جوی و جدول به وضوح مشاهده می شود.

علیدادی اظهار کرد: در سال گذشته کارهای عمرانی را در حدود ۳۵ روستا انجام دادیم. در بعد روشنایی نیز بیش از ۱۱۰ کیلومتر خط اصلی و فرعی را بهسازی و یا اینکه جدید ساختیم. در حال حاضر خوشبختانه در هیچ روستایی مشکل برق نداریم.

تأمین آب شرب ۶ روستا

وی بیان کرد: از مسیر هادی آباد به جنگیه به دلیل نبود برق مسیر دچار نا امنی شده بود را به طول یک کیلومتر کار روشنایی و برق انجام دادیم. بعد از این کار امنیت برقرار شده و بانوان حتی به پیاده روی شبانه هم می پردازند، بنابراین باید مطمئن شده که ارتباط مستقیمی بین امنیت و روشنایی وجود دارد.

فرماندار کارون افزود: سال گذشته ۱۲ خانه بهداشت را در روستاهای فاقد خانه بهداشت راه اندازی کردیم. البته سال گذشته هشت خانه به بهره برداری رسیده و امسال نیز چهار خانه در هفته دولت به بهره برداری می رسد. اهالی روستا تا قبل از راه اندازی این خانه بهداشت ها باید حتی برای کوچک ترین مشکلی هم به شهر مراجعه کرده و هزینه رفت و آمد نیز به آنها تحمیل می شد.

علیدادی عنوان کرد: در حوزه آب شرب روستاها نیز سال گذشته ایستگاه تصفیه خانه شعمیت ملچ را برای قسمت هایی از بخش مرکزی و سویسه و راه اندازی کردیم. همچنین امسال نیز تصفیه خانه جنگیه را دو پیش برای تأمین آب شرب روستاهای بخش مرکزی افتتاح کردیم.

وی یادآور شد: موضوع تأمین آب شرب برای ۶ روستا که تا کنون اصلا آب شرب سالم نداشته را نیز پیگیری و در هفته دولت با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان برای برخی روستاها از جمله اسماعیلیه یک و دو، اسلام آباد، چنعان و ابوموچلش راه اندازی خواهیم کرد.

افتتاح ۶۵ پروژه در هفته دولت

فرماندار کارون گفت: در سال گذشته بیش از ۸۰ پروژه را در روستاها در هفته دولت افتتاح کردیم که با توجه به عمر کوتاه شهرستان شدن کارون، در نوع خودش کار بزرگ و کم نظیری است. امسال نیز قریب به ۶۵ پروژه در بخش های بهداشت، آموزش و پرورش، آب و فاضلاب و برق را در هفته دولت افتتاح خواهیم کرد.

علیدادی عنوان کرد: حدود ۱۸ روستای این شهرستان از قبل از انقلاب تا سال گذشته گاز نداشته که کار گازکشی این روستاها را سال گذشته شروع کرده و در هفته دولت همان سال گذشته به بهره برداری رساندیم. در حال حاضر به جز چند روستای انگشت شمار کوچک، تمام شهرستان کارون از نعمت گاز بهره مند است.

وی در ارتباط با وضعیت آموزش و پرورش این شهرستان گفت: در سال گذشته تعداد ۶ واحد آموزشی به واحدهای شهرستان افزوده شده و امسال نیز تعدادی واحد اضافه خواهد شد. آموزش و پرورش مبنای توسعه بوده و هرجایی که بستر توسعه آموزشی باشد، سایر بسترها نیز فراهم شده و دیگر مشکل امنیتی به وجود نمی آید.

فرماندار کارون افزود: متأسفانه هنوز هم بخشی از روستاهای این شهرستان از مدارس کانکسی استفاده کرده که در حال تلاش برای ساخت مدرسه جایگزین هستیم. برای اولین بار در کارون سال گذشته تراز نیروی انسانی خوب بسته شده و جزو معدود شهرستان هایی بودیم که به موقع این کار را انجام داده و در نهایت نیز مشکل کمبود نیروی انسانی نداریم.

وجود مدارس کانکسی در روستا

علیدادی یادآور شد: ۳۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در کارون مشغول به تحصیل هستند. سال گذشته برای اولین بار دانش آموزان این شهرستان در المپیادهای علمی شرکت کرده و مقام هایی را نیز کسب کردند. در حقیقت اهتمام ویژه ای را در سطح ارتقای فرهنگی و آموزشی به کار گرفته ایم. البته سال گذشته مشارکت بخش خیران را جلب کرده و در کنار آن نیز بنیاد برکت وعده هایی را داده است.

وی تأکید کرد: یکی از پروژه های مهم این شهرستان احداث جاده ساحلی کوت عبداله است که ما را به جاده ساحلی اهواز و نهایتا اتوبان انقلاب آبادان متصل می کند. اعتبار این پروژه ۵۰ میلیارد ریال بوده و از سال گذشته نیز شروع به کار کرده و احتمالا تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

فرماندار کارون بیان کرد: یکی دیگر از پروژه های مهم شهرستان احداث پارک ساحلی با هدف رضایت بخشی و ایجاد فضایی مفرح برای شهروندان و توریست ها است. در واقع ۹۰ هکتار از اراضی در ساحل رودخانه کارون این شهرستان تحت پوشش ساخت این پارک قرار می گیرد.

علیدادی عنوان کرد: فاز اول عملیات ساخت پارک فوق با ۳۰ هکتار بوده و فضای سبز، ورزشگاه و ایستگاه قایقرانی و گردشگری برای آن در نظر گرفته شده است. این پروژه تا کنون بالغ بر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پیش بینی می شود تا دهه فجر به بهره برداری برسد. اعتبار این فاز بالای ۱۰ میلیارد تومان است.

۲۵۰ میلیارد تومان برای شبکه فاضلاب و آبرسانی

وی اظهار کرد: فاضلاب شریعتی و کوی شهید چمران با بهره برداری از خط انتقال شبکه فاضلاب کوت عبداله حل خواهد شد. حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای تعویض فاضلاب کوت عبداله نیاز داشته و متأسفانه هیچ جای کوت عبداله فاضلاب درست و حسابی و مهندسی شده ندارد. کدر بودن آب در این شهرستان به دلیل وجود شبکه های فرسوده با عمر بالای ۳۰ سال است که برای بازسازی و تعویض لوله های آب شرب نیز به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

فرماندار کارون ادامه داد: یکی دیگر از پروژه های این شهرستان موضوع تکمیل جاده صنایع فولاد از پل فولاد تا صنایع فولاد است. این مسیر بین ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر بوده که بخشی از آن تکمیل نشده و برای تکمیل آن نیاز به ۵۰ میلیارد ریال اعتبار داریم.

علیدادی بیان کرد: تدوین سند افق چشم انداز پنج ساله شهرستان را در دست اقدام داشته و مشکلات شهرستان در این سند پیش بینی شده است. همچنین برنامه ریزی های لازم  در بخش های صنعت، کشاورزی، گردشگری، اجتماعی و فرهنگی در نظر گرفته شده است. در این سند فراهم کردن زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری را نیز در نظر گرفته ایم.

چاپ دفترچه توانمندی ها و ظرفیت های کارون

وی افزود: بیش از ۱۵۰ هکتار زمین مستعد کشاورزی در شهرستان کارون وجود دارد که فقط ۲۰ هکتار آن به زیر کشت گندم می رود. اجازه برداشت آب برای به زیر کشت بردن باقی این زمین ها لازم بوده که هنوز صادر نشده است. شهرستان کارون مستعد تولید برنج، گندم، مرکبات، دانه های روغنی و خرما بوده و سرمایه گذاران می توانند در بخش صنایع جانبی این موارد در شهرستان اقدام کنند.

فرماندار کارون گفت: در سنوات گذشته تصفیه خانه شهر اهواز پایین تر از قلعه چنعان این شهرستان احداث شده که تا کنون نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. بخشی از آب این تصفیه خانه به کود تبدیل شده و بخشی از آن نیز برای کشاورزی تصفیه می شود.

علیدادی عنوان کرد: ۱۱ تا ۱۵ هزار هکتار از اراضی پایین دست از این تصفیه خانه بهره مند شده و پروژه بسیار عظیم و خوبی است. همچنین برای فاضلاب های صنعتی و خانگی شهرستان کارون نیز برنامه ریزی های لازم را انجام خواهیم داد، هرچند برای ساماندهی خوب به پروسه های زمانی بلندمدتی نیاز داریم.

وی با اشاره به در اولویت بودن جذب سرمایه گذاری در شهرستان کارون عنوان کرد: در حال هماهنگی دایره فنی و روابط عمومی بوده تا دفترچه توانمندی ها و ظرفیت های کارون را به منظور بهره مندی سرمایه گذاران چاپ کنیم. امنیت و ارتباطات جزو دغدغه های سرمایه گذاران بوده که این موارد را در شهرستان تأمین کرده ایم.

۲۷ کیلومتر راه روستایی

فرماندار کارون با اشاره به پروژه در حال انجام ۲۷ کیلومتر راه روستایی در شهرستان گفت: خوشبختانه شهرستان کارون به لحاظ زیرساخت های برق، آب، عمران شهری و روستایی وضعیت نسبتا مناسبی دارد. تعاونی های این شهرستان در بخش عمران روستایی مقام اول کشور را کسب کردند.

علیدادی بیان کرد: از سال گذشته در حال تهیه طرح جامع شهرستان کارون بوده و برای رسیدگی به مناطق فرسوده شهرستان باید آن را به اتمام برسانیم. یکی از مشکلات بافت شهری کارون، وجود کوچه های کم عرض است.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات شهرستان کارون تردد گاومیش ها بوده که استانداری ۶۰ میلیارد ریال را به حوزه معاونت برنامه ریزی به منظور راه اندازی سایتی در فاصله ۳۰ کیلومتری کوت عبداله داده بود. فضای این سایت ۳۰ هکتار بوده و بحث آب، برق و ساختمان آن در حال انجام است.

فرماندار کارون یادآور شد: بیش از ۱۰ هزار رأس گاومیش در شهرستان کارون وجود دارد که اگر به سایت انتقال داده شوند، در صنعت دامپروری شهرستان بسیار مفید واقع خواهند شد.

علیدادی در پایان گفت: امروز با یک سرمایه گذار برای ایجاد پالایشگاه نفت در شهرستان کارون رایزنی خواهیم داشت که در صورت موفقیت و به نتیجه رسیدن آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد. این شهرستان محل گذر لوله های نفتی بوده و چاه های نفت را نیز دارد، بنابراین برای احداث پالایشگاه ظرفیت لازم وجود دارد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار