تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۹۷۹۰۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توسعه 2.5 میلیون تنی برای فولاد شادگان
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: توسعه کارخانه فولاد شادگان تا ظرفیت 2.5 میلیون تن در دست اقدام است.

نورالله حسن زاده عصر دوشنبه در نخستین نشست هماهنگی ساماندهی امور اقتصادی شهرستان شادگان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد اظهار کرد: یکی از کارخانجات هشت گانه فولاد با ظرفیت 800 هزار تن در شادگان در حال ساخت است.

وی افزود: با توجه به توقف توسعه کارخانه فولاد خوزستان به دلیل مشکلات زیست محیطی در اهواز، به عنوان جایگزین، طرح توسعه فولاد شادگان تا ظرفیت 2.5 میلیون تن تصویب شده است.

حسن زاده تاکید کرد: طرح جامع توسعه فولاد شادگان و صنایع جانبی تا 5.5 میلیون تن شامل میلگرد، ورق عریض و پرومنگنز نیز در برنامه قرار دارد.

وی همچنین گفت: طرح ساخت نیروگاه برق در اهواز نیز با مشکلاتی روبه رو است به همین دلیل قرار است این نیروگاه در شادگان احداث شود.

کارخانه فولاد شادگان در سال 1385 د ر نخستین سفر هیات دولت به خوزستان تصویب شد.

سازمان حفاظت محیط زیست در سال 1386 و در میان مخالفت کارشناسان، با تغییر کاربری 250 هکتار از اراضی تالاب بین المللی شادگان برای ساخت این کارخانه موافقت کرد.

این در حالی است که کارشناسان محیط زیست معتقد هستند با اجرای طرح کارخانه فولاد ، تالاب بین المللی شاد گان دچار آسیب جدی خواهد شد.

تالاب شادگان با حدود 538 هزار هکتار بزرگترین تالاب ثبت شده بین المللی کشور است که معیشت حد ود 100 هزار نفر از ساکنان بومی به آن وابسته است.

این تالاب به دلیل تهدیدات زیست محیطی بیش از 20 سال است که در فهرست تالاب های در معرض خطر (مونترو) قرار دارد.

*کالای همراه در شادگان

فرماندار شادگان نیز در این نشست گفت: کالای همراه ملوان بعد از افتتاح بندر تجاری شادگان رونق خوبی به این بندر داده است.

بهروز فرج اللهی با بیان اینکه 70 درصد مردم شادگان به کشاورزی اشتغال دارند، افزود: باتوجه به مشکل آب کشاورزی با چالش مواجه است و بندر تنها امید مردم این شهرستان است.

فرماندار دشت آزادگان نیز در ادامه این جلسه توجه به وضعیت بحرانی نخلستان های شادگان را خواستار شد.

جاسم مجیدی پور گفت: با توجه به بی آبی و شور شدن آب اولین اقدام باید نجات نخلستان های شادگان باشد.

*جایگزین تالاب شادگان

مشاور استاندار خوزستان در امور انتظامی و امنیتی نیز در این نشست گفت: بندر تجاری شادگان می تواند به عنوان معیشت جایگزین مردم این شهرستان مطرح شود.

علیرضا بختیارپور اظهار کرد: وضعیت بی آبی و آلودگی تالاب شادگان هم اکنون در شرایط بحرانی است و چشم انداز اکولوژیک این تالاب نیز نشان می دهد این وضعیت در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه شغل اغلب مردم شادگان کشاورزی است، افزود: بهترین راه برای فاصله گرفتن از بحران های سیاسی اجتماعی در شادگان حرکت به سمت اشتغال جایگزین است.

بندر تجاری شادگان، آبان ماه پارسال به طور رسمی افتتاح شد. این بندر دارای 55 کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس است که ظرفیت مناسبی برای توسعه تجارت بین المللی در این منطقه فراهم کرده است.

شادگان از شهرستان های استان خوزستان در جنوب غربی ایران است که با شهرستان های آبادان، خرمشهر، ماهشهر و اهواز هم مرز است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار