تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۹۷۹۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز بهداشت خوزستان تاکید کرد:
لزوم ایجاد اتاق​هاي شيردهي و مراقبت كودك در سطح شهر
ریيس مركز بهداشت خوزستان بر لزوم ایجاد اتاق​هاي شيردهي و مراقبت كودك در بخش‌های مختلف شهري تاكيد كرد
خوزنیوز: ریيس مركز بهداشت خوزستان بر لزوم ایجاد اتاق​هاي شيردهي و مراقبت كودك در بخش‌های مختلف شهري تاكيد كرد.

به گزارش خوزنیوز؛ دكتر شكراله سلمان​زاده در همايش حمايت از مادران شاغل، پرورش كودك و افزايش تغذيه با شير مادر که در دانشگاه جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار داشت: تغذيه با شير مادر ارتباط مستقيمي با سلامت مادر و شيرخوار دارد. شیر مادر در آيات قران، احاديث و سيره معصومين نیز جايگاه ويژه​اي دارد و توصيه شده که مادران تا 2 سال كامل به نوزاد خود شیر دهند؛ در واقع استراتژي جهاني شير مادر، با آنچه كه در قران آمده سنخيت دارد.
 
وی افزود: تغذيه با شير مادر در تعاليم دين مبين اسلام از بيش از 1400 سال پیش مورد تاكيد قرار گرفته و در دهه​هاي اخير، سازمان بهداشت جهانی نيز اهميت حفظ و ترويج تغذيه با شير مادر را براي ارتقا سلامت و تغذيه شيرخواران و كودكان خردسال مورد تاكيد قرار داده​ است.
 
سلمان‌زاده با اشاره به تلاش​هاي جهاني براي احياي تغذيه با شير مادر ادامه داد: در سال 1939، تبليغات شير مصنوعي به عنوان يك عامل قتل كودكان تلقي شد و در سال 1990، سياست‌گذاران 31 كشور و 10 آژانس سازمان ملل اعلاميه​اي براي حفظ، حمايت و ترويج تغذيه با شير مادر تصويب كردند.
 
وی افزود: در سال 1992، WABA(اتحاد جهانی برای تغذیه با شیر مادر) اول ماه اوت هر سال را به عنوان روز جهاني شير مادر و هفته اول اين ماه را هفته جهاني شير مادر اعلام کرد. همچنين در سال 2001، تغذيه با شير مادر به عنوان بخشي از اصول اساسي حقوق بشر محسوب شد.
 
رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: استراتژي جهاني براي تغذيه شيرخواران و كودكان خردسال با تاكيد بر ضرورت تغذيه انحصاري با شير مادر و تداوم شيردهي تا 2 سال همراه با غذاهاي كمكي مناسب، به موقع و سالم و حمايت از مادران تدوين شده است.
 
وی با اشاره به برنامه كشوري ترويج تغذيه با شير مادر عنوان كرد: اولين گام​ها براي ترويج تغذيه با شير مادر در ايران از سال 65 برداشته شد ولی متاسفانه علي‌رغم ارتقا شاخص​ها، هنوز كودكان بسياري بدون ​دليل از شير مادر محروم مي​شوند.
 
سلمان‌زاده با تاکید بر اهمیت تغذيه با شير مادر اظهار داشت: تغذيه با شير مادر، جان بيش از يك و نيم ميليون شيرخوار را در سال نجات مي​دهد و ميليون​ها شيرخوار را از ابتلا به بيماري​هاي شايع قابل پيشگيري حفاظت مي‌كند و همچنين موجب استحكام روابط عاطفي مادر و كودك مي​شود.
 
وی با اشاره به احتمال مرگ و مير ناشي از خون‌ريزي در مادران، گفت: كاهش خطر ابتلا به سرطان پستان، سرطان تخمدان و پوكي استخوان، از ديگر فوايد تغذيه با شير مادر است و بدین ترتیب، شیردهی نقش مهمي در سلامت مادران ايفا مي​كند.
 
رییس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به فوايد تغذيه انحصاري با شير مادر در روزهاي اول زایمان براي مادر گفت: تغذيه انحصاري با شير مادر در روزهاي نخست، موجب كاهش احتقان (پُری) پستان، كمك به برگشت رحم و كاهش خون‌ريزي بعد از زايمان و افزايش اعتماد به نفس مادر مي​شود.
 
وي همچنین با تاکید بر فواید تغذيه انحصاري با شير مادر در روزهاي نخست براي شيرخوار عنوان كرد: اين امر موجب افزايش طول مدت تغذيه با شير مادر به علت تماس پوست به پوست و مكيدن مكرر مي​شود، همچنين تعذيه انحصاري با شير مادر به تنهايي مهم​ترين روش براي جلوگيري از بيماري‌هاي اسهالي است.
 
سلمان‌زاده بيان كرد: مرگ و مير كودكان زير پنج سال ناشي از عفونت​هاي گوارشي و تنفسي است و تغذيه با شير مادر در كاهش مرگ و مير این كودكان با پیشگیری از بروز این بیماری‌ها موثر است. با ترويج تغذيه با شير مادر مي​توان به بهره هوشي بالاتر، توسعه پايدار، تبديل فرهنگ خشونت به صلح، طلاق كمتر در جامعه و ارتباطات انساني بهتر رسید.
 
وی افزود: قوانين خوبي در خصوص تغذيه با شير مادر در دستگاه​هاي اجرايي وجود دارد اما گاهي در اجراي آنها، سهل​انگاري مي​شود و برخي مادران در ادارات و اماكن عمومي با مشكل شير دادن به كودك خود مواجه مي​شوند.
 
رییس مرکز بهداشت خوزستان با بيان اين‌كه تعدد فرزندان نیز نمي​تواند تاثيري در فرايند تغذيه با شير مادر داشته باشد، گفت: مادران حتي در صورت داشتن چندين فرزند هم به راحتي مي​توانند کودک خود را شير دهند.
 
وی با اشاره به لزوم ایجاد اتاق​هاي شيردهي و مراقبت كودك در بخش‌های مختلف شهري ادامه داد: متاسفانه دراماکنی مانند فرودگاه‌ها، شاهد وجود اتاق​هايي براي سيگار كشيدن هستيم ولی براي مادران جهت شيردهي و مراقبت كودك چنين جایی وجود ندارد كه اميدواريم در آينده​اي نزديك با كمك بخش​هاي مختلف، اتاق شیردهی در اماکن مختلف شهرها ایجاد شود.
 
سلمان‌زاده عنوان کرد: براي ترويج تغذيه با شير مادر، مرخصي زايمان مادران از چهار ماه به شش ماه افزایش یافت و سپس به 9 ماه رسید تا مادران، اين نياز كودك را با امنيت و آسودگي بيشتري تامين كنند.
 
همچنین در این همایش، مهرداد شریف مخمل​زاده، مديركل امور اجتماعي و فرهنگي استانداري خوزستان، گفت: اميدواريم با اين همايش و اقدامات بعدي دستگاه​هاي مختلف اجرايي بتوان زمينه را براي دو امر مهم فراهم کرد؛ نخست این كه مادران شاغل در شرايط مساعد و بدون دغدغه به مشاغل خود بپردازند و مورد دوم اين‌كه شرايط به گونه‌ای مهيا شود تا كودكان و نوزادان از دريافت شير مادر محروم نشوند.
 
وی با اشاره به لزوم حمايت از حقوق مادران شيرده و كودكان و قوانين موجود در حمايت از آنها گفت: در صورت وجود برنامه​هايي در رابطه با ترويج تغذيه با شير مادر و حمایت از مادران شاغل، می‌توان موارد مورد نظر را در كميته تخصصي سلامت و امنيت غذايي استان به عنوان مهمترين مرجعي كه در زمینه سلامت و بهداشت استان برنامه​ريزي و نظارت می‌کند، مطرح و بررسي کرد.
 
شریف مخمل​زاده افزود: به طور قطع طرح اين موضوع در شورا و كميته مربوطه و تصويب نهايي آن در شوراي برنامه​ريزي استان مي​تواند زمينه اجرايي آن را فراهم كند و استانداري خوزستان نیز از هيچ كمكي در اين زمينه دريغ نخواهد كرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مرجان مرتضوي
|
ROMANIA
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۹
0
0
باسلام وادب واحترام من امروز اين گزارش را خواندم وبراي خودم كه سالها تحقيق وتلاش كردم تا طرح اتاق مادروكودك ( اتاق شيردهي) درسال ٨٧ درپايتنهرجنوب افتتاح درست كردم وبعد ازاين هم ٣ اتاق درديگر پايانه ها ومشاوره براي ساخت ٨ اتاق درمترو تهران ويك اتاق كاملا استانداردشده در مجتمع تخصصي شاپرك ويژه كودكان هم ساختم متاثر شدم كه هنوز خيلي ازمرزم ازايجاد اين اتاق ها دركشور بي اطلاع هستن درحال حاضر به پيروي ازاين طرح بيشتر مراكز هاي خريد تازه تاسيس اتاق هايي را هرچند غير استاندارد را براي راحتي مادران درست كرده اند متاسفانه درايران هيچكس دنبال پيشينه نيست .
:
:
:
آخرین اخبار