تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۹۸۰۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان:
برای ارتقای 10 پله‌ای باید آموزش‌و‌پرورش اولویت نخست استان باشد
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با بیان این‌که از سال 82 تا 93 بهترین رتبه خوزستان در کنکور 23 بوده است، در مورد وعده استاندار مبنی بر ارتقای 10 پله‌ای آموزش و پرورش استان در پایان سال تحصیلی 94-93 گفت: ایجاد توقع خوب است و باید ایده‌آل فکر کنیم اما برای تحقق این وعده باید آموزش و پرورش اولویت نخست استان باشد.

جمشید کمایی در خصوص عدم نتیجه‌گیری مطلوب داوطلبان خوزستانی در کنکور و جای خالی آن‌ها در میان رتبه‌های تک‌رقمی اظهارکرد: بیش از یک دهه است که خوزستان در رتبه‌های آخر کنکور قرار می‌گیرد و وضعیت آن نامناسب است.

وی با بیان این‌که هنوز رتبه استان در کنکور سراسری سال 94 اعلام نشده‌است، افزود: تنها استان خوزستان نیست که رتبه‌های برتر تک رقمی در کنکور ندارد. با این وضعیت آموزش و پرورش استان و شرایط آن در یک دهه گذشته این انتظار که داوطلبان استان رتبه‌های تک رقمی کسب کنند، توقع زیادی است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: با این وجود در سال 93 رتبه کنکور استان ارتقا پیدا کرد و اکنون نیز در بررسی‌های اولیه پیش‌بینی می‌شود که آمار قبولی استان در کنکور سراسری امسال افزایش یافته‌ است به‌طوری‌که داوطلبان خوزستان در سطح منطقه آموزشی رتبه‌های زیر هزار بسیاری کسب کردند.

کمایی با اشاره به این‌که بيش از 80 هزار داوطلب در استان در كنكور امسال شركت كردند، تصریح کرد: از اين تعداد تنها 23 هزار نفر دانش​آموز بودند و دیگر داوطلبان از سیستم آموزش و پرورش خارج شده‌اند و به اصطلاح پشت كنكوری هستند.

وي ادامه داد: سال گذشته از میان داوطلبان خوزستان در كنكور سراسری، 28 هزار و 357 نفر در دانشگاه‌های سراسر کشور پذیرش شدند؛ اين در حالي‌ است كه در استان يزد به ‌عنوان استان نخست كشور در رتبه‌بندی كنكور، از میان 14 هزار داوطلب این استان هفت هزار نفر موفق به پذیرش در دانشگاه شدند. به طور طبيعي چون رتبه​بندي براساس درصد آمار قبولي است، دچار مشكل مي​شويم و در رتبه پايين قرار مي​گيريم در حالي ‌که از نظر "تعداد قبولي" آمار خوزستان بسيار بيشتر از استان يزد است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان‌كرد: اين مشكل تنها برای استان خوزستان نيست؛ استان فارس نيز با آمار بالاي قبولی در کنکور، در رتبه​بندي در جایگاه پايين قرار گرفته ‌است.

کمایی در مورد وعده استاندار مبنی بر ارتقای 10 پله‌ای آموزش و پرورش استان در پایان سال تحصیلی 94-93 گفت: ایجاد توقع خوب است و باید ایده‌آل فکر کنیم؛ این موضوع که استاندار این‌چنین هدفگذاری را اعلام کند قابل تقدیر است. باید انتظارات خود را بالا ببریم زیرا اگر توقعمان پایین باشد، عملکرد ما متناسب با انتظارات خواهد بود اما برای تحقق این وعده، نیاز است که آموزش و پرورش اولویت نخست استان باشد.

وی با بیان این‌که بايد انتظار و توقع از آموزش و پرورش استان را با وضعيت موجود تطبیق داد، افزود: تغییر در آموزش و پرورش تدریجی است؛ دانش‌آموزانی که اکنون در اختیار داریم و داوطلب کنکور هستند، 12 سال از آموزش خود را گذرانده‌اند. در یک‌سال باقی‌مانده چه اندازه می‌توان پایه آموزشی دانش‌آموزان را اصلاح کرد؟ جبران این ضعف نیاز به زمان و تلاش دارد؛ بنابراین بايد انتظار و توقع از آموزش و پرورش را با واقعیت‌های موجود تطبیق دهیم. البته برخي اقدامات زيربنايي انجام شده ‌است كه انتظار داريم در سال‌هاي آينده شاهد نتايج آن باشيم.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان خاطرنشان کرد: علی‌رغم تلاش‌ها باید منتظر نتایج ماند؛ نمی‌توانیم توقع ایجاد جهش غیرکارشناسی‌شده داشته باشیم. ممکن است در ایجاد جهش یک‌باره در رتبه آموزش و پرورش استان متهم به دستکاری و برعکس آن متهم به کم‌کاری شویم.

کمایی در خصوص تأثیر شرایط برگزاري کنکور و زمان آن با توجه به وضعیت آب و هوايي استان در عملکرد داوطلبان خوزستان، گفت: كنكور مقوله‌ای است که به‌طور کامل در اختيار وزارت علوم است و آموزش و پرورش در برگزاري، طرح سؤالات و اعلام نتايج آن دخالتي ندارد؛ ما در نحوه برگزاري آزمون كنكور و رتبه​بندي استان‌ها انتقاد داريم.

وی با اشاره به برگزاری جلساتي با حضور مسئولان دانشگاه شهيدچمران و بیان نظرات کارشناسان در اين خصوص، تصریح کرد: با این وجود در این جلسات اعلام كرديم كه بايد سهميه منطقه​اي و بومي استان خوزستان در كنكور افزايش پيدا كند و از سوي ديگر پيشنهادات خود در مورد شرايط برگزاري آزمون سراسري ورود به دانشگاه را ارايه كرديم.

کمایی در مورد انتقادات وارده به مدیران آموزش و پرورش استان پس از اعلام نتايج كنكور نیز بیان داشت: انتقاد بايد وجود داشته باشد تا مديران و مسئولان به فكر تلاش بيشتر باشند؛ تمام افراد بايد پاسخگو باشند اما اين پاسخگويي بايد با امكانات، اختيارات و منابع موجود سنجیده شود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: بايد يك فرمول براي كارآمدي تعريف شود كه معادل نسبت داده به ستانده است؛ به‌طور مثال بايد مشخص شود كه چه‌چيزي به من داده شده و در مقابل چه چيزي از من خواسته شده است. این انتظار زيادي است که با حداقل امكانات و هزينه، بهره​وري حداكثري را توقع داشته باشیم.

کمایی با بيان اين‌كه آموزش و پرورش تابع پيرامون خود است، گفت: خوزستان مشكلات انباشته بسياري از سال‌هاي گذشته دارد و آموزش و پرورش یک مجموعه باز اجتماعي و تابع پيرامون خود است؛ به همين جهت برای بهبود و ارتقا آن به كمك همگان نیاز است؛ پيشنهادات، انتقادات و تذکرها را با جان و دل پذیرا هستیم اما این پیشنهادات بايد همراه با ارايه راهكار باشد.

وی اظهارداشت: انتظارات اگرچه زياد باشند اما به‌جا هستند و به همین دلیل از تمام صاحب​نظران، انديشمندان و اصحاب قلم در استان تقاضا داریم به هرنحو که می‌توانند آموزش و پرورش را در انجام مأموریت‌های خود یاری کنند تا بتوانيم با همكاري و همدلي اين وضعيت را بهبود ببخشيم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار