تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۹۸۰۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توضیحاتی درباره عارضه پارگی رباط صلیبی در ورزشکاران
یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که رباط صلیبی سه نقش عمده را در مفاصل ایفا می‎کند، گفت: پارگی رباط صلیبی به نوعی جزو اولین آسیب‌ها در فوتبال به شمار می‎آید.

فواد صیدی اظهار كرد: رباط صلیبی نقش​های مختلفی را در مفاصل ایفا می​كند كه یكی از نقش​های آن ایجاد محدودیت حركتی است‎؛ به این معنی که اجازه نمی​دهد مفصل از یك حد خاص بیشتر حركت كند. رباط صلیبی همچنین جهت مفصل را هم شكل می‎دهد و باعث جهت دادن به حرکت مفصل می‎شود. در واقع باید گفت رباط صلیبی هم جهت مفاصل را شكل می​دهد و هم برابر حركت بیش از حد مفاصل مقاومت می​كند و نمی​گذارد مفصل از یك حد خاص بیشتر حركت كند.

وی با اشاره به نقش انتهایی رباط صلیبی، ادامه داد: نقش انتهایی رباط صلیبی، نقش حسی است به این معنی كه هر اتفاقی كه رخ دهد و مفصل دچار استرس شود، رباط صلیبی این استرس را دریافت و بلافاصله آن را به مراكز عصبی گزارش می​كند و آن جا با پیامی كه صادر می​شود، عضلات را به كمك مفصل فرا می​خواند و مفصل را از آسیب حفظ می​كند. بنابراین می​توان گفت رباط صلیبی سه نقش خیلی اساسی را ایفا می​كند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان كرد: در زانو رباط​های متعددی وجود دارند كه در اطراف و درون زانو هستند. از رباط​های مهمی كه در درون زانو هستند؛ رباط​های صلیبی یا متقاطع‌اند كه بین استخوان​های درشت نی و ران قرار گرفته‌اند. این رباط​ها به گونه​ای شكل و قرار گرفته​اند كه به شكل متقاطع یا صلیب هستند و به دو نوع تقسیم می​شوند؛ رباط صلیبی قدامی و رباط صلیبی خلفی كه منشا نام‌گذاری آن‌ها نیز بر اساس محل چسبندگی آن‎ها روی درشت نی است.

وی ادامه داد: رباط صلیبی قدامی از قسمت جلوی استخوان درشت نی رو به بالا، عقب و خارج، روی استخوان ران می​نشیند و این در حالی است كه رباط صلیبی خلفی از عقب درشت نی به سمت بالا و جلو می​آید؛ به‎طوری که وقتی این دو رباط را از نمایی نگاه كنیم به شكل صلیب یا ضربدر به نظر می​آیند.

صیدی با اشاره به نقش این رباط​ها، خاطرنشان‌كرد: رباط صلیبی قدامی، از حركت بیش از حد ساق (درشت نی) نسبت به ران به سمت جلو جلوگیری می​كند؛ به این معنی كه اگر ساق فرد نسبت به ران از یك حد خاصی بیشتر به جلو حركت كند، این رباط​ها از آن جلوگیری می​كنند و اجازه حركت بیش از حد به آن‌ها نمی​دهند. بنابراین اگر رباط دچار پارگی و آسیب شود، ساق اجازه حركت بیش از حد به سمت جلو را پیدا می​كند و باعث آسیب بیشتر زانو می​شود.

وی تهران تصریح كرد: بنابراین باید گفت رباط صلیبی قدامی از حركت بیش از حد ساق نسبت به ران به سمت جلو و یا عقب ممانعت می​كند و رباط صلیبی خلفی از حرکت بیش از حد ران نسبت به ساق نسبت به جلو و عقب جلوگیری می‎کند.

این مدرس دانشگاه در خصوص این‌كه ورزشكاران چگونه می​توانند از پارگی رباط صلیبی جلوگیری كنند، عنوان كرد: رباط​های صلیبی در وضعیت​های مختلفی دچار آسیب و استرس می​شوند. رباط​های قدامی عمدتا در وضعیت​هایی كه زانو بیش از حد باز می​شود -مانند فرودهایی كه بسكتبالیست​ها با یك پا دارند- امكان آسیب و پارگی در آن‌ها وجود دارد. برعكس، رباط​های صلیبی خلفی در زمان​هایی كه زانو بیش از حد خم می​شود -مانند زمان​هایی كه وزنه​برداران در حركت دو ضرب وزنه را روی سینه می​برند- امكان پاركی آن‌ها به حداكثر می​رسد.

وی خاطرنشان‌كرد: هر دوی این رباط​‌ها به ویژه رباط صلیبی قدامی بیشترین مكانیزم پارگی آن‌ها زمانی است كه زانو خم می​شود و ساق نسبت به ران چرخش می​كند. عمدتا وضعیت​هایی كه فرد در هنگام پایین رفتن از پله دارد و یا در زمانی كه فرد پرش و فرود انجام می​دهد، چنانچه زانوها كمی به هم در هنگام فرود نزدیك شوند و ران چرخش داخلی پیدا كند، امكان آسیب دیدگی​های ACL (رباط صلیبی قدامی) وجود دارد.

صیدی گفت: در خانم​ها به دلیل این‌كه پهنای لگن آن‌ها از آقایان بیشتر است، سر استخوان​های ران از بالا از هم دور می​شوند و زانوها كمی به هم نزدیك می​شوند. بنابراین ریسك بروز آسیب ACL در ورزشكاران خانم به مراتب بیشتر است.

وی در پاسخ به این سوال كه ریسك بروز این آسیب در چه ورزش​هایی بیشتر است، اظهار كرد: این مساله دو حالت دارد؛ تماسی و غیرتماسی. به عنوان مثال بعضا تكلی در فوتبال زده می​شود و ممكن است ضربه مستقیم به خود ناحیه مفصل زانو یا به مچ پا برخورد كند كه این ممكن است باعث ایجاد فشار به زانو و در نتیجه پارگی رباط شود كه در این حالت گفته می​شود پارگی رباط، تماسی بوده است.

ادامه داد: نوع دیگر پارگی رباط، غیرتماسی است و فرد حین دویدن، پریدن و فرود آمدن بدون آن كه با كسی تماس داشته باشد دچار پارگی ACL می​شود كه درصد بسیاری از پارگی​ها نیز غیرتماسی هستند. شیوع این آسیب در فوتبال بسیار است؛ زیرا مكانیزم تماسی و غیرتماسی فوتبال به گونه‌ای است كه احتمال پارگی ACL افزایش پیدا می​كند و می​توان گفت جزو اولین آسیب​ها در فوتبال به شمار می‎آید.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه در خصوص رسیدگی درست به این آسیب، گفت: بحث رسیدگی به این آسیب در كشور ما با كشورهای دیگر متفاوت است. در كشورهای پیشرفته در مواردی که رباط​ها درجه پارگی زیاد داشته باشند، چنانچه ثبات مفصلی دچار تغییر نشده باشد، سعی می​شود تا حد امكان کار به جراحی كشیده نشود چرا كه وقتی بافتی به واسطه جراحی جایگزین می​شود، آن بافت جایگزین، دیگر عملا گیرنده​های حسی قبلی را ندارد. بنابراین چنانچه بتوان تا حد امكان رباط را حفظ كرد، بسیار مفیدتر و بهتر خواهد بود و اولویت هم باید با این مورد باشد.

وی افزود: بنابراین چنانچه ورزشكار دچار بی​ثباتی مفصل نشده باشد، بهترین راه جراحی نكردن است كه البته این امر باید با نظر متخصص جراحی ارتوپدی باشد. در خارج از كشور چنانچه فرد دچار بی​ثباتی مفصل نشده باشد، او را عمل نمی​كنند، از طرفی فرد ‎آسیب​دیده به یك توانبخشی خوب نیز نیاز دارد.

صیدی با بیان این‌كه آسیب​های رباط صلیبی در رده​های سنی مختلف بر حسب سطح رقابت​ها متفاوت است، تاكید كرد: این آسیب در میان جوانان و نوجوانان شیوع زیادی دارد و علاوه بر آن در سطوح بالای حرفه​ای نیز شیوع بسیار دارد.

وی در پایان خاطرنشان‌كرد: به طور كلی دو دسته عامل خطر وجود دارد كه سن یكی از آن‌ها است. از سن حدود 25 سال به بعد به صورت تدریجی تخریب رباط در انسان صورت می​گیرد. بنابراین میزان بروز آسیب​ها از این سن به بعد به شدت افزایش می​یابد. بنابراین سن یكی از فاكتورها است و جنس نیز فاكتور دیگری محسوب می‎شود كه همان‎گونه كه گفته شد ورزشكاران خانم بیشتر در معرض این آسیب هستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار