تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۹۸۴۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به بهانه افزایش بی‌سابقه دمای هوا در خوزستان
تیغ 67 درجه‌ای تابستان بر حنجر خوزستان

دمای هوا در خوزستان در چند وقت اخیر به قدری افزایش یافته که زندگی را برای مردم استان سخت و طاقت‌فرسا کرده است.

گرمای هوای یکی دو ماه اخیر در خوزستان، مردم استان را شگفت‌زده کرده به طوری که همه از بی‌سابقه بودن گرما در این چند سال دم می‌زنند و حتی خصلت‌های معمول خوزستانی‌های گرمادیده و غیره هم دیگر تاثیری در مقاومت مردم در مقابل گرما ندارند و طاقت همه آنها طاق شده است!

در استان خوزستان که همیشه بیشترین آمار افزایش دما را در فصل تابستان به خود اختصاص می‌دهد، نیازسنجی برای مقابله با تاثیرات منفی گرما بر زندگی مردم معمولا انجام نمی‌شود و در شهرهای استان به ویژه شهرهای جنوبی که دمای هوا در آنها گاهی از مرز 50 درجه نیز می‌گذرد، زندگی همانطوری جریان دارد که در شهرهای شمالی کشور که دارای آب و هوای دل‌انگیز هستند.

مردم صبح‌ها با همان وسایل نقلیه‌ای به محل کار خود می‌روند که در زمستان از آنها استفاده می‌کنند؛ تاکسی‌هایی با عمر 10 سال به بالا که کولر آنها خراب است و یا راننده به خاطر هزینه بالای بنزین حاضر به روشن کردن آن نیست و اتوبوس‌هایی به شدت فرسوده که با دود سیاهی که از دل خود به بیرون می‌فرستند، به آلودگی هوای گرم و طاقت فرسای خوزستان می‌افزایند.

در خوزستان نه هیچ‌گاه مشاهده شده که به خاطر گرما مدرسه‌ای تعطیل شود و نه اداره‌ای؛ هیچ تغییری در ساعات کاری ایجاد نمی‌شود و زندگی به گونه‌ای جریان دارد که گویی هوا بسیار عالی و مطبوع است و آفتاب وظیفه دارد از همیشه گرم‌تر و سوزنده‌تر بر سر مردم استان و مخصوصا کارگرانی بتابد که در فضای باز مشغول عرق ریختن و انجام کارهای سنگین هستند.

*زندگی با اعمال شاقه!

مردم خوزستان محکوم به تحمل سختی‌های زندگی در استانی هستند که گویی مثل قلب افرادی که دچار تنگی نفس هستند، در گرمای بالای 50 درجه از جا کنده شده و به خورشید نزدیک‌تر می‌شود و یا مثل گدازه‌های آتشفشانی از فرط ذوب شدن روی سطح زمین روان می‌شود و مدام به طرف خط استوا حرکت می‌کند!

* تیغ سوزان تابستان بر حنجر خوزستان

اینها اغراق یا زیاده‌روی نیست؛ بلکه حقیقت است، حقیقتی سوزان که کمتر کسی سوزندگی‌اش را تاب می‌آورد، در این شرایط سخت دمایی، دیگر نه تنها کارگران فولاد و معدن، بلکه همه افراد شاغل در استان خوزستان به مشاغل سخت و زیان‌آور مشغولند، حتی فروشنده‌های دوره‌گرد و راننده‌های تاکسی و کارگران مظلوم شهرداری که در زیر تیغ آفتاب مرداد و شهریور، جارو به دست، خاک‌های از آسمان نازل شده‌ای را جارو می‌کنند و در فرغون‌های تفتیده خود می‌ریزند که هر روز قرار است دوباره از همان آسمان ببارند و همه جا را خاکی کنند، حتی دل‌های مردم خاکی خوزستان را...

*شرایط بحرانی را توضیح دهید، با رسم نمودار!

اینجا وضعیت هیچ‌گاه بحرانی نیست، حتی در دمای بالای 50 درجه؛ حتی زمانی که دست‌هایت با آب داغ لوله‌کشی توی حیاط خانه می‌سوزد و چیزی در مغزت می‌گوید دما 50 درجه نیست؛ بالای 60 است؛ اما بازهم وضعیت بحرانی نیست، شاید وضعیت طبیعی همین است و ما زیادی نازک‌دل و کم‌طاقت شده‌ایم!

مدیرکل بحران استانداری خوزستان چند روز پیش در خصوص شرایط لازم برای اعلام وضعیت بحرانی در شرایط رطوبت و دمای بالای هوا در استان را این‌گونه تشریح کرد: دما به دو نوع محاسبه می‌شود که یکی دمای استاندارد و دیگری دمای احساسی است، در شرایطی ممکن است فرد احساس ​کند که دما 67 درجه است ولی آنچه که استاندارد نشان می​دهد به طور مثال 51 درجه است، تاکنون حداکثر دمای اندازه‌گیری شده در استان خوزستان حدود 51 درجه بوده است.

هاشم بالدی اظهار کرد: طبق استانداردهای موجود، در دمای بالای 50 درجه باید تمهیدات ویژه اندیشیده شود اما دلیل این‌که این تمهیدات اندیشیده نمی​شود، این است که حداکثر دما از ساعت 13 یا 14 به بعد اتفاق می‌افتد که در این ساعت‌ها بیشتر ادارات و ارگان​ها در حال تعطیل شدن هستند و از طرف دیگر، در فیش حقوقی کارکنان ارگان​هایی که کارهای سخت و زیان‌آور دارند، بدی آب و هوا محاسبه می‌شود، از جمله صنایع فولاد، حتی زمان بازنشستگی کارکنان این ارگان‌ها و صنایع نیز 5 سال کاهش می​یابد و زودتر از موعد بازنشسته می​شوند.

وی همچنین با بیان اینکه طرحی برای شرایط سخت کار در شرایط آب و هوایی نامساعد استان خوزستان از جمله گردوخاک به وزارت کشور ارائه شده، گفت: در این طرح درخواست کردیم به تمام دستگاه​ها، ادارات و شاغلانی که در استان خوزستان مشغول به کار هستند، حق سختی کار یا ضریب سختی کار داده شود و همچنین بیمه و مالیاتی که از این کارکنان و شاغلان در استان خوزستان اخذ می​شود، کاهش یابد.

این‌گونه که بالدی می‌گوید، ساکنان استان خوزستان باید تا زمانی که در سن اشتغال به سرمی‌برند، با گرما و شرایط نامساعد هوا بسازند و بسوزند، تا شاید در زمان بازنشستگی مبلغی به عنوان پاداش صبر و تحمل فراوان به آنها اعطا شود!

قانون محاسبه بدی آب و هوا البته در مورد گردوغبار صدق می‌کند و نه افزایش دما؛ در صورتی که مدیرکل بحران استانداری خوزستان اعلام می‌کند بیشترین افزایش دما در ساعاتی اتفاق می‌افتد که ادارات تعطیل هستند، اما ظاهرا مسئولان به این موضوع واقف نیستند که این ساعت کاری برای کارمندان اعمال می‌شود و نه کارگران!

کارگری که ‌مطابق قانون اداره کار باید تا ساعت 16 کار کند و گاهی به خاطر کافی نبودن حقوق، مجبور به اضافه‌کاری هم می‌شود، در تمام این ساعات افزایش کشنده دمای هوا، در محل کار خود حاضر بوده و ناچار به تحمل این گرماست. آیا وضعیت بحرانی تنها باید برای کارمندان پشت میزنشینی در نظر گرفته شود که در دفتر کار خنک خود نشسته و در پایان ساعت کاری با خودروی شخصی و یا خودروی اداره به منزل می‌روند، و یا اینکه در این قانون کارگران زحمتکش هم جزء مردم همین استان محاسبه شده‌اند؟!

*تاثیرات منفی گرما بر سلامت جسم و روان

افزایش بیش از حد دمای هوا نه تنها می‌تواند بر سلامتی جسم افراد تاثیرات منفی بگذارد بلکه از نظر روحی نیز اثرات مخرب و جبران‌ناپذیری بر روی افراد دارد که در سایر مناطق آب و هوایی کمتر ممکن است بروز کنند، وقتی دمای هوا تا حد زیادی افزایش می‌یابد، تبخیر آب بدن و تعریق به میزان زیادی صورت می‌گیرد و در نتیجه بدن آب زیادی از دست می‌دهد.

با طولانی بودن روزها و تابش مستقیم نور خورشید بر بدن و همچنین کوتاه‌تر شدن ساعات استراحت و بیشتر شدن زمان کار روزانه، اعصاب و روان افراد دچار مشکلاتی می‌شود که بی‌ارتباط به گرمای هوا نیست. کلافگی بیش از حد، عصبی شدن در شرایط گرمای ظهر و در نتیجه کم طاقت شدن افراد، نشانه‌هایی از تاثیرات منفی گرمای هواست.

*کار در دمای بالای 50 درجه می‌تواند آسیب‌رسان باشد

رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز در گفت‌وگویی اعلام کرده بود که کار کردن در یک محیط با دمای بالای 50 درجه می‌تواند آسیب‌رسان باشد.

شکرالله سلمان‌زاده با بیان اینکه گرمازدگی از خطراتی است که افراد در محیط کار و در شرایط دمای بالای هوا به آن دچار می‌شوند، اظهار می‌کند: فرد در این شرایط با کم‌آبی شدید بدن مواجه می‌شود که علائم خود را به شکل ضعف و بی‌حالی و گرفتگی عضلات نشان می‌دهد.

وی همچنین به بروز علایم عصبی و تشنج در اثر کم‌آبی شدید بدن اشاره و تصریح می‌کند: این علائم با بالا رفتن شدید حرارت بدن همراه است و به همین دلیل کار کردن در محیط کاری در این شرایط آب و هوایی باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان، دسترسی به آب آشامیدنی و انواع مایعات را در محیط کار در شرایط گرمای بیش از حد، از موارد ضروری می‌داند که باید در محیط‌های کاری رعایت شده تا از کاهش املاح بدن در اثر تعریق زیاد جلوگیری شود.

با این ویژگی‌هایی که برای یک محیط کاری استاندارد ذکر شد، اکثر محیط‌های کارگری در فصل گرما از رده استاندارد خارج می‌شوند و می‌توان گفت دارای شرایط مناسب برای کار کردن نیستند، وجود تهویه مناسب در محل کار و در دسترس بودن آب آشامیدنی و مایعات، چیزی است که تنها عده کمی از ارگان‌ها برای کارگران خود فراهم کرده‌اند و درصد زیادی از کارگران در استان خوزستان، در محیطی کار می‌کنند که به ندرت می‌توان این موارد را در آنها مشاهده کرد.

با افزایش دما در این روزها و اضافه شدن شرجی به آن، کمتر کسی است که بتواند کار سخت و طاقت‌فرسای خود را به درستی انجام دهد و این گرمای بی‌سابقه به کاهش راندمان کاری افراد نیز انجامیده است.

از سوی دیگر اثرات منفی گرما بر سلامت جسمی و روحی افراد موضوعی است که مسئولان استانی باید به خوبی آن را مورد توجه قرار دهند چراکه کار کردن در این شرایط آب و هوایی نه تنها فایده‌ای به همراه ندارد بلکه زیان‌هایی به بار می‌آورد که اثرات کارکرد نیروهای کار را خنثی می‌کند.

مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
0
2
با سلام
اقای بالدی انگار از ساعت کار ادارات خبر ندارن؟؟؟؟؟ادارات ساعت15:45 دقیقه تعطیل میشوند.
با این وضعیت هوا حتی کولر ادارات هم جوابگو نیست و مدام خراب میشوند و کارمندها در بدترین شرایط روزهای خود را سپری میکنند و منتظر آخر ماه می‌مانند. دسته آخر در پایان ماه در ماه پنجم سال هنوز اضافه کاری دریافت نکرده اند. هنوز اعتبارات مالی به ادارات تخصیص داده نشده، هنوز دستگاه تصفیه آب اداره خراب است و پولی برای تعمیر آن وجود ندارد. هنوز با مدرک کارشناسی ارشد همچنان یک میلیون حقوق میگیریم و ....
استاندار محترم بهتر نیست بجای استفاده ازجایگاه حکومتی برای آزاد کردن رفت و آمد ماشینهای اروندی از جایگاه خود استفاده کند و حقوق کارمندان و کارگران را افزایش دهد؟؟؟؟؟ واقعا متاسفممممممم
:
:
:
آخرین اخبار