تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۹۸۵۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نکوداشت دزفول در همایش «سوختگان وصل»
برنامه‌های همایش ادبی «سوختگان وصل» که با عنوان «الف دزفول» در نکوداشت استقامت و ایستادگی شهر دزفول و در دو بخش شعر و ادبیات برگزار می‌شود اعلام شد.

سعید حدادیان - دبیر سیزدهمین همایش ادبی «سوختگان وصل» - در نشستی که روز دوشنبه، دوم شهریور 94، برای تشریح برنامه‌های این همایش در سازمان اوج برگزار شد به تاریخچه فعالیت «سوختگان وصل» در 12 دوره گذشته پرداخت و بیان کرد: دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از سال 80 همایش «سوختگان وصل» را برگزار کرده است.

او افزود: در روزگار ما در غزه، یمن، سوریه و عراق کودک‌کشی باب و ویران کردن خانه‌ها مد شده است، همچنین با ظلم داعش در کشورها مواجه هستیم. این امر باعث شد به نمونه‌های گذشته خود رجعت کنیم و به سرمایه ایرانی-اسلامی بازگردیم.

حدادیان اظهار کرد: ما در گذشته‌مان نیاز به مقاومت در مقابل استکبار داشته‌ایم. شهر دزفول بیشتر از سایر شهرها در هشت سال دفاع مقدس مورد تعدی موشکی قرار گرفته است. همچنین این شهر در زمان جنگ با عبارت الف در رادیو عراق معرفی می‌شد تا اولین شهر مورد موشک‌باران باشد. از سوی دیگر در دانشگاه نمره برجسته الف بالاترین نمره است، به همین دلیل نام این همایش «الف دزفول» گذاشته شد. یکی از مهمترین علمداران ادبیات دفاع مقدس قیصر امین‌پور نیز از این خطه است و در این همایش از قیصر امین‌پور تقدیر خواهد شد.

او در ادامه شعری از این شاعر فقید در ستایش دزفول خواند.

حدادیان همچنین درباره منابع پیشنهادی همایش بیان کرد: درگاه اینترنتی همایش 13 - 14 منبع برای مطالعه گذاشته است. به عنوان بهترین منبع برای مطالعه از کتاب «حماسه ماندگار دزفول در دفاع مقدس» اثر احمد لطیف‌پور می‌توان نام برد. شاعران و نویسندگان بعید است با خواندن این اثر طبع‌شان گل نکند.

دبیر سیزدهمین همایش ادبی «سوختگان وصل» با بیان این‌که جایزه‌های این همایش هیچ وقت جوایز بزرگی نبوده است گفت: جوایز به تعداد مشخصی اهدا نمی‌شود و ممکن است هیأت داوران 30 نفر را مستحق داشتن جایزه بدانند. ما هیچ وقت رده‌بندی برای برگزیدگان قائل نبودیم زیرا «سوختگان وصل» بنا ندارند اهل قلم را آزرده‌خاطر کنند. شاعران و نویسندگان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به درگاه اینترنتی Nahad.ir/adabiyat مراجعه کنند.

او همچنین افزود: مهلت ارسال آثار تا 20 مهرماه است و همایش در تاریخ 18 آبان‌ماه ساعت 18 در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را از طریق رایانامه sokhteganevasl@gmail.com یا به صندوق پستی تهران، 13145-1689 به دفتر نهاد رهبری در دانشگاه تهران ارسال کنند. همچنین می‌توانند از طریق دورنگار 66484522 ارتباط برقرار کنند.

حدادیان در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر سرانجام کتاب همایش‌های «سوختگان وصل» اظهار کرد: این دوره نیز مانند دوره‌های پیشین کتاب مجموعه آثار منتشر خواهد شد. تا الان 22 جلد کتاب تدوین شده است که از 4 تا 5 جلد آن‌ها در 18 آبان‌ماه رونمایی می‌شود. در گزینش آثار برای کتاب، نام‌ها مورد توجه نبودند و تمام آثار خوب در کتاب قرار می‌گیرند زیرا این آثار از احساس و اخلاص ویژه و گاهی نمک خاصی برخوردارند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار