تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
کد خبر: ۹۸۶۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر نیرو:
ساخت و آبگیری گتوند تصمیم این دولت نبود/درباره گتوند به تصمیم دانشگاه تهران پایبندیم
وزیر نیرو، سد گتوند را میراثی از گذشته خواند و تاکید کرد در خصوص این سد وزارت نیرو، هر تصمیمی که دانشگاه تهران در این باره بگیرد، خود را موظف به اجرای آن می‌داند.

 حمید چیت‌چیان درباره تعیین تکلیف سد گتوند، درحالی که دو ماه پیش قرار بود تکلیف این سد روشن شود، با بیان اینکه تصمیم‌گیری درباره سد گتوند بر عهده دانشگاه تهران که عنوان بزرگترین نهاد علمی کشور را دارد، گذاشته شده است، اظهار کرد: قرار بر این بود که بررسی‌های جامعی درباره‌ این مساله تا پایان مردادماه ارائه شود که البته هنوز گزارشی به دست ما نرسیده است.

وی که پیشتر نیز تاکید کرده بود وزارت نیرو انتقاد کارشناسان به گتوند را درک می‌کند، در پاسخ به این سوال که آیا به‌طور کلی ساخت این سد درست بوده است یا خیر؟ افزود: این موضوع در حال حاضر قابل بحث نیست؛ زیرا زمانی که این دولت سر کار آمد تمام مراحل ساخت، آبگیری و بهره‌برداری سد گتوند انجام شده بود؛ به همین دلیل منطقی است که در حال حاضر به دنبال چاره‌جویی مشکلاتی که در این سد وجود دارد، باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به انتقاداتی که درباره سد گتوند مطرح می‌شود، تصریح کرد: من به همه مردم به ویژه خوزستانی‌ها این اطمینان را می‌دهم که موضوع سد گتوند به درستی در حال مدیریت است و بعضی اطلاعات مبنی بر این‌که سد گتوند نقش بالایی در آلودگی آب دارد به هیچ وجه با واقعیات تطبیق ندارد.

چیت‌چیان درباره تاثیر سد گتوند بر کیفیت آب کارون نیز گفت: کارون یک مسیر اصلی دارد که از سد کارون چهار و سه، شهید عباسپور و مسجدسلیمان می‌گذرد و به گتوند می‌رسد؛ از آن‌جا هم به خوزستان می‌رود. این رودخانه یک شاخه دیگر هم دارد که از سد دز می‌آید و پایین‌تر از گتوند و در شمال اهواز به این رودخانه می‌پیوندد. حال این سئوال حائز توجه است که آبی که از سد دز در نقطه الحاق به کارون اصلی می‌رسد شوری بیشتری دارد یا آبی که از سد گتوند می‌آید؟ واقعیت این است که آن آبی که از سد دز می‌آید حاوی شوری بیشتری است و عوامل متعددی همچون آمدن زه‌آب‌های کشاورزی و دلایل دیگر در این موضوع موثر است.

وی با بیان اینکه گتوند تنها عامل شوری آب کارون نیست، بیان کرد: ده‌ها عامل برای شوری آب وجود دارد که یکی از آن‌ها گتوند است؛ لذا نمی‌توان در این بین تنها گتوند را مقصر دانست اما باید گفت که اعمال مدیریت درباره سد گتوند در حال اجراست و جای هیچ نگرانی نیست.

وزیر نیرو تصریح کرد: امیدواریم با مطالعاتی که دانشگاه تهران انجام داده است، اقدامات علاج‌بخشی در این حوزه کامل شود و بتوانیم نتیجه مطلوبی را حاصل کنیم.

ساخت و آبگیری گتوند تصمیم این دولت نبود/درباره گتوند به تصمیم دانشگاه تهران پایبندیم

راهکارهای وزارت نیرو و دانشگاه تهران برای تخلیه نمک گتوند


معاون وزیر نیرو در امور آب گفت: طرح تخلیه آب شور از سد گتوند تا معلوم شدن نتیجه و پیشنهاد دانشگاه تهران متوقف شده است؛ لذا بهتر بود که قبل از تکمیل فرایند سد و آبگیری از آن تخلیه آب شور صورت می‌گرفت.

رحیم میدانی با اشاره به گزارش موسسه آب دانشگاه تهران درباره سد گتوند، اظهار کرد: نظر این سازمان این است که باید آب شور موجود در کف مخزن از سد خارج شود و قرار است بعد از اعلام نتیجه دانشگاه تهران و تایید نهایی آن پروژه انتقال آب شور که پیش از این وزارت نیرو در حال اجرای آن بود، ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد وزارت نیرو درباره تخلیه آب شور از گتوند، انتقال به خلیج فارس بوده است که البته دانشگاه تهران یک گزینه دیگر را مبنی بر تخلیه برخی حوضچه‌های تبخیری اعلام کرده و معتقد است که لازم نیست انتقال به خلیج فارس صورت بگیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب با بیان اینکه هر دو طرح در حال بازبینی است، گفت: تنها در صورتی که بتوانیم آب شور را از گتوند خارج کنیم مشکلات پیش‌رو برطرف می‌شود.

میدانی در خصوص هزینه اجرای هر دو طرح تصریح کرد: هزینه گزینه وزارت نیرو 850 میلیارد تومان و گزینه پیشنهادی دانشگاه تهران حدود 350 میلیارد تومان می‌شود که البته با این حساب می‌توان گفت که هزینه طرح دانشگاه تهران نصف طرح پیشنهادی وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه باید طرح دانشگاه تهران به تایید سازمان حفظ محیط زیست برسد، گفت: قرار بر این بود که تا آخر مرداد‌ماه جمع‌بندی‌های لازم صورت بگیرد و از اوایل شهریورماه کار اجرایی آغاز شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب در پاسخ به این سوال که آیا اساسا ساخت سد گتوند مفید بوده است؟ اظهار کرد: پروژه تخلیه آب شور از گتوند جزو طراحی ساخت بوده است اما بهتر بود که این قسمت از پروژه قبل از آبگیری سد انجام می‌شد؛ این مساله که برخی افراد می‌گویند سد گتوند باید برچیده شود تنها یک اغراق است ولی باید مشکلات این سد برطرف شود.

معاون وزیر نیرو درحالی پس از دو ماه از اعلام نظر دانشگاه تهران، جزییاتی از این تصمیم را علنی کرده است که وزیر نیرو نیز تاکید کرده است این وزارتخانه به تصمیم دانشگاه تهران پایبند خواهد بود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار