تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۹۸۷۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کپوی دزفول ثبت جهانی می شود
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول گفت:کپوی دزفول به عنوان یک نماد ( برند ) برای ثبت جهانی به یونسکو پیشنهاد شده است.

یعقوب زلقی با بیان اینکه برای ثبت جهانی یک اثر باید چند بار در فواصل دو ساله با طرح ها و موضوعات متفاوت ثبت ملی شده باشد گفت:کپوی دزفول کلیه پیش فرض های لازم برای ثبت جهانی را دارد.

وی افزود:نمونه هایی از آثار کپوی دزفول باید شهریور ماه امسال ارایه شوند تا فرصت ثبت جهانی برند کپوی دزفول در یونسکو از دست نرود.

زلقی از برپایی کارگاه کپو بافی زیر نظر اساتید مجرب دزفولی در خانه تاریخی سوزنگر دزفول خبر داد و از علاقمندان خواست برای فراگیری این هنر دستی مراجعه کنند.

همین بس تخته بانوی هنرمند کپوباف دزفولی که این هنر دستی را به صورت تجربی آموخته و توان ساخت نمونه های مختلفی از اشکال زیبای کپو را داشته و 27 سال سابقه کپو بافی دارد گفت:نمونه ای از کپو که یک جعبه سه تار می باشد در مرحله اخذ مهر اصالت می باشد.

کپوی دزفول یکی از صنعت های ویژه این شهرستان می باشد که شامل دو نوع حصیری و کاموایی است و ماده اولیه آن چوب کرتک می باشد که در بیشه زارهای دزفول یافت می شود.

کپو بافی از جمله صنایع دستی است که دارای اصالت ، کیفیت و ظرافت بالایی است.

برای نخستین بار نمونه هایی از کپوی بافته شده توسط بانوی هنرمند دزفولی زینت زهیرنیادر سال 86 در همایشی ملی در شهرکرد معرفی و با ارزیابی داوران به عنوان یک اثر منطقه ای معرفی و به ثبت رسید.

در سال 91 نیز این بانوی هنرمند دزفولی با همکاری خواهرش نرگس زهیرنیا کپوی دست ساز خود را که به شکل قندان بود به ثبت ملی رساند.

پارسال نیز تیمی متشکل از زینت زهیرنیا،نرگس زهیرنیا،مریم تخته و همین بس تخته به سرپرستی زینت زهیرنیا مجموعه ای از کپوی دزفول شامل کاسه،بشقاب و دیس را معرفی و ثبت کردند.

کپوبافی یکی از رشته های بومی و خاص خوزستان و به ویژه شهرستان دزفول می باشد که با پیچش ساقه های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه های کرتک شکل می گیرد و با نقش اندازی کامواهای الوان زیبایی آن چند برابر می شود.

مرکز بافت کپو دهستان شهیون در شهرستان دزفول می باشد.

کپو در گویش محلی دزفولی، به ظرف حصیری کروی سر دار که از برگ خرما و کرتک بافته شده گفته می شود.

از نظر کیفیت و اصالت کپو های تولید دزفول رتبه اول را در کشور دارند به طوریکه کپوهای تولید دزفول به شهرهای مختلف کشور و برخی کشورها صادر می شود.

دزفول با پیشینه ای چند هزار ساله و آثار باستانی از دوره های مختلف تاریخ در گذشته دارای بیش از500 کارگاه تولید 100 نوع صنایع دستی بوده که اکنون بسیاری به فراموشی سپرده شده اند.

تاکنون خراطی دزفول به ثبت جهانی رسیده است.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: کپوی دزفول
:
:
:
آخرین اخبار