تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۹۸۷۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شاخص مصرف دارو در کشور بالاتر از معدل جهانی است
پزشک داروساز خوزستانی بر لزوم تبیین جایگاه داروسازان در جامعه تأکید کرد و گفت: شاخص مصرف دارو در کشور بالاتر از معدل جهانی است.

روز داروساز در ایران برابر با پنجم شهریورماه و مصادف با زادروز محمد زکریای رازی است. در این روز بزرگداشت این دانشمند ایرانی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

علم داروسازی به عنوان بخشی از حلقه بهداشت و درمان، یکی از مهم‌ترین بخش‌های وزارت بهداشت و درمان به حساب می‌آید و داروسازان کاربرد علمی ارزشمندی در جامعه دارند به طوری که در ارائه خدمات سلامت به مردم نقش علمی و مشاوره‌ای را برای پزشکان و مردم جامعه ایفا می‌کند.

اهمیت نقش داروساز در نظام سلامت کشور و همچنین تأثیری که در چرخه درمان بیماران دارند، بر هیچ‎کس پوشیده نیست و جامعه پزشکی کشور باید در راستای بهره‌وری، توسعه و ارائه خدمات‌ بهینه به مردم، از علم داروسازی نهایت استفاده را ببرند.

کار تأیید داروهای تجویز شده از سوی پزشک در آخرین مرحله به عهده داروساز است و پزشکان معمولاً با راهنمایی و مشاوره‌های داروسازان می‌توانند میزان تداخل‌های دارویی را برای بیماران خود تعیین کنند.

اما از سوی دیگر، جایگاه یک داروساز در نظام سلامت جایگاهی تعریف شده است و بیمار نمی‌تواند برای تشخیص بیماری یا دارویی که می‌خواهد مصرف کند، به جای پزشک به داروساز مراجعه کند، زیرا داروسازها صلاحیت تجویز دارو را ندارند. تنها دارویی که داروساز می‌تواند بدون نیاز به نسخه برای بیمار تجویز و به وی ارائه کند، داروهای OTC است که نیاز به نسخه ندارند.

به بهانه پنجم شهریورماه به عنوان روز داروساز و نقش مهم داروسازان در نظام سلامت، گفت‌وگویی با حسین کاملی عضو انجمن داروسازان ایران ترتیب داده که ماحصل این گفت‌و‌گو در ذیل از خاطرتان می‌گذرد:

آقای کاملی درباره وظیفه و نقش داروساز در نظام سلامت سخن بگوئید؟

داروسازان به عنوان اضلاع  مثلث درمانی نقش مهمی در پروسه بهداشت و درمان کشور ایفا می‌کنند و در واقع اگر نقش داروساز به عنوان مکمل نقش پزشکان در جامعه کم رنگ شود کل پروسه درمانی دچار مشکل خواهد شد، با توجه به تخصصی‌تر شدن حرفه‌ها و رشته‎های پزشکی نسبت  به گذشته، داروسازی‌ بخشی‌ از علوم‌ پزشکی‌ است‌ که‌ در رابطه‌ با تولید و ساخت‌ دارو، بررسی‌ وضعیت‌ دارو در بدن‌ انسان‌ و موجودات‌ زنده‌ و میزان‌ تأثیر دارو در سلامت‌ جامعه‌ و کم‌ کردن‌ بحران‌های‌ بیماری‌زا نقش‌ ایفا می‌کند.

* شاخص مصرف دارو در کشور بالاتر از معدل جهانی است

با توجه به نقش محوری داروسازان در نظام سلامت، سیاست دانشکده‌های داروسازی بر چه اصولی استوار است؟

وزارت بهداشت در سیاست‌های بلند مدت خود بر نقش داروسازان در حوزه سلامت تأکید ویژه‎ای دارد، به طوری که در سال‎های اخیر شاهد افزایش دانشکده‎های داروسازی در کشور به منظور افزایش کیفیت آموزش داروسازی و ارتقای مهارت‎های داروسازان هستیم، در همین راستا در چند سال اخیر وزارت بهداشت کشور موفق به راه‎اندازی سازمان غذا و دارو شد، به طوری که تمام سیاست‎های مربوط به برنامه‎ریزی غذا و داروی کشور در این سازمان اجرایی می‌شود.

نظر شما در مورد مصرف خود سرانه دارو توسط برخی افراد چیست؟

درکل مصرف خود سرانه دارو توسط داروسازان پیشنهاد نمی‌شود اما وزارت بهداشت در مورد مصرف برخی از داروها که به عنوان داروهای OTC (داروهای روی پیشخوان داروخانه‌ها) معروف هستند، سختگیری کمتری برای عرضه توسط داروسازان به مشتری می‌کند، البته این داروها باید با نظارت داروسازان داروخانه مصرف شوند.

شاخص مصرف دارو در کشور به چه صورت است؟

متأسفانه شاخص مصرف دارو در کشور بالاتر از معدل جهانی است و این به دلیل سطح پایین زندگی مردم و هزینه‌های بالای درمان در مراجعه به پزشک است، بنابراین ممکن است این کار عوارضی را برای افراد به دنبال داشته ‌باشد.

* تبیین جایگاه داروسازان برای عموم مردم نیازمند برنامه‎ریزی بلند مدت است

ارتباط بین بیمار و داروساز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبیین جایگاه داروسازان برای عموم مردم نیاز به برنامه‎ریزی بلند مدت و آموزش اصولی و مستمر توسط رسانه‌ها و صدا و سیما دارد. در واقع نهادینه کردن چگونگی مصرف دارو در فرهنگ عمومی سبب تسهیل ارتباط بین مردم و داروسازان می‎شود، از طرف دیگر اهداف وزارت بهداشت در چگونکی مصرف و نگهداری دارو محقق می‌شود.

توصیه شما برای بیماران چیست؟

با توجه به حضور دکتر داروساز در تمامی داروخانه‌ها، بیماران به ارزش علمی افراد توجه داشته‌ باشند، چراکه داروسازان به عنوان مسئول فنی داروخانه می‌توانند در بحث چگونگی مصرف و نگهداری دارو راهنمای بسیار خوبی در زمینه انواع داروها باشند، زیرا این مشکلات باعث شده که در بسیاری از داروخانه‌ها عملاً از افراد غیر داروساز با حقوق کمتر استفاده شود و قطعاً این مسئله به سلامت مردم آسیب می‎رساند و می‌تواند اشتباهات و مشکلات جدی را برای سلامت مردم و مراجعه‎کنندگان به داروخانه‌ها به وجود آورد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار