تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۹۸۸۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکلات صادرکنندگان خرما چیست؟
یک صادرکننده خرما گفت: نبود سرمایه در گردش کافی، بهره بالای تسهیلات بانکی و هزینه بالای صرافی‌ها از عمده مشکلات صادرکنندگان است.

حسین رییسی اظهارکرد: به دلیل تحریم‌های بانکی، تمام سود در نظر گرفته از صادرات بابت هزینه‌های نقل و انتقال بول در نهایت به صرافی‌ها می‌رسد و این مساله برگشت پول و سرمایه و سوددهی صادرات را با مشکل مواجه می‌کند.

وی افزود: فعالیت مجدد بانک و رفع تحریم بانکی می‌تواند به امر صادرات کمک کند زیرا با کاهش هزینه‌های نقل و انتقال پول سود ناشی از صادرات افزایش خواهد یافت و می‌تواند بخشی از مشکلات صادرکنندگان را رفع کند.

رییسی ادامه داد: رفع تحریم‌ها همچنین می‌تواند به ورود ماشین آلات مدرن فراوری و بسته‌بندی به کشور کمک و با بهینه‌سازی زیر ساخت‌های کارخانه‌ها بخشی از مشکلات صادرکنندگان را حل کند؛ همچنین هزینه‌های بالای بسته‌بندی، حمل و نقل و حامل‌های انرژی از دیگر مشکلات صادرکنندگان است که باید به آن‌ها رسیدگی کرد و برای حل آن‌ها اقداماتی انجام شود.

این صادر کننده خرما با اشاره به کیفیت محصولات تولید شده توسط کشاورزان عنوان کرد: امسال به دلیل کمبود بارندگی و باروری بالای نخل‌ها محصولات تولیدی خرما ریز و اغلب دارای کیفیت درجه 2 و 3 هستند.

وی با بیان اینکه ما طبق تقاضای مصرف کننده در بازارهای جهانی عمل کرده و خرما را متناسب با نیاز آن‌ها صادر می‌کنیم، ادامه داد: خرما با کیفیت پایین و ریز باید با قیمت پایین‌تری به صادرکننده فروخته شود زیرا صادرکننده در عرضه آن به خارج از کشور دچار مشکل خواهد شد اما قیمت‌های غیرکارشناسی جهاد کشاورزی، مشکلاتی را در بحث خرید به وجود آورده است.

رییسی افزود: بیشتر کارخانه‌های صنایع غذایی در خارج از کشور خرما را به صورت خام نیاز دارند و ما نیز خرما را اغلب بدون فراوری به این کشورها صادر می‌کنیم زیرا آن‌ها این محصول را در صنایع غذایی خود مانند شیرینی پزی و... استفاده می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش صنایع تبدیلی در استان، ورود ابزار و ماشین آلات پیشرفته نیازمند وام‌های کم بهره و حمایت‌های دولتی است تا از این طریق افراد تحصیل کرده، وارد بازار کار شوند و شاهد تحولی در صنعت خرما باشیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار