تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۹۸۸۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
راه اندازی تکنیک های تخصصی ارزیابی میزان شکستگی کروماتین اسپرم
بیش از نیمی از علل ناباروري ها، به عوامل مردانه مربوط مي شود و امروزه در کشور ما و از جمله در استان خوزستان آناليز اسپرم به عنوان آزمايش روتين و ساده جهت ارزيابي توانايي باروري مردان در آزمایشگاه های تشخیص طبی به كار می رود
خوزنیوز: رییس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی معاونت توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیش از نیمی از علل ناباروري ها، به عوامل مردانه مربوط مي شود و امروزه در کشور ما و از جمله در استان خوزستان  آناليز اسپرم (Semen Analysis) به عنوان آزمايش روتين و ساده جهت ارزيابي توانايي باروري مردان در آزمایشگاه های تشخیص طبی به كار می رود.

به گزارش خوزنیوز؛ دکتر قاسم ساکی ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: مطالعات نشان داده است که سنجش پارامترهایی مانند تعداد اسپرم، قدرت تحرك و مورفولوژي آن به تنهایی نمي توانند به عنوان فاكتورهاي پيش بيني کننده توانايي باروري مردان محسوب گردند و نیازمند انجام آزمایش های تخصصی تر و کارآمدتر است.

عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: از جمله این تست ها میتوان به بررسی و ارزیابی وضعیت DNA و کروماتین اسپرم اشاره کرد. كيفيت كروماتين اسپرم، عامل مهمي در حفظ پتانسيل و قابليت باروري در مردان مي باشد. اسپرم، نيمي از ماده ژنتيكي جنين حاصل از لقاح را تشكيل مي دهد و پر واضح است که هرگونه تغییر در ماده ژنتیکی (کروماتین) اسپرم می تواند منجر به كاهش قدرت باروري اسپرم، عدم موفقيت سيکل هاي لقاح خارج رحمي، كاهش كيفيت جنين هاي حاصل، كاهش رشد جنين و افزايش سقط جنين درمراحل اوليه بارداري شود.

ساکی گفت: عفونت های دستگاه ادراری تناسلی، واریکوسل، افزایش سن، رژیم غذایی نامناسب، استفاده از برخی داروها و مواد اعتیاد آور، مصرف سیگار و عوامل زیست محیطی از عواملی هستند که باعث کاهش یکپارچگی کروماتین و شکستگی در آن می شوند که در این صورت میزان موفقیت باروری به صورت طبیعی و همچنین در تکنیک های کمک باروری از جمله تحریک تخمک گذاری (Induction Ovulation ) (IUI, IVF,  و ICSI) به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

رییس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه اظهار داشت: به منظور ارزیابی میزان شکستگی کروماتین اسپرم مردان تلاش های وسیعی توسط  تیم تحقیقاتی مرکز و به سرپرستی دکتر مسعود حمادی جنین شناس و عضو هییت علمی دانشگاه انجام و موفق به راه اندازی تکنیک های تخصصی ارزیابی میزان شکستگی کروماتین اسپرم از جمله تکنیک (DFI) (sperm DNA fragmentation index) شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه در پایان گفت: این خدمت در آینده ای نزدیک به زوج های نابارور در بخش اندرولوژی و جنین شناسی مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ارائه خواهد شد و امید است با راه اندازی این تکنیک شانس باروری برای زوج های نابارور افزایش یابد.
:
:
:
آخرین اخبار