تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۹۸۹۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقال شورآبه‌های سد گتوند راه‌حل مشکل سد نیست
معاون اجرایی و سخنگوی انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان با بیان اینکه آب نیرو مشکل سد گتوند را اساسی حل کند نه مقطعی، گفت: انتقال شورآبه‌های سد گتوند راه حل مشکل سد نیست.

بابک طهماسبی با اشاره به اینکه قرار است شرکت آب نیرو شورآبه و نمک‌های پشت سد گتوند را به دشت بزرگ عقیلی در 35 کیلومتری جنوب شرقی این سد منتقل کند اظهار کرد: این کار به یک‌هزار و 100 هکتار زمین نیاز دارد و سوال ما اینجاست که آیا چنین زمینی وجود دارد و دیگر اینکه این زمین گنجایش 30 میلیون متر مکعب شورآبه را دارد؟

وی افزود: در صورتی که این انتقال صورت گیرد در نخستین تابش خورشید شاهد تبخیر شورآبه خواهیم بود که نتیجه آن تشکیل کویر نمک است که هم اراضی کشاورزی منطقه را نابود می‌کند و هم باعث بارش باران نمک می‌شود که سرطان‌زاست و مشکلات ریوی فراوانی را ایجاد می‌کند و از آنجایی که اکثر خانه‌های روستایی فاقد ایمنی و حفاظ لازم هستند قطعا سلامت ساکنان منطقه را به خطر خواهد انداخت.

معاون اجرایی و سخنگوی انجمن محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: به نظر می‌رسد شرکت آب نیرو به جای درمان قطعی و اساسی مشکل سد گتوند قصد دارد با یک مُسَکن این مشکل را به شکل مقطعی حل کند و این در حالی است که درمان موضعی این مشکل، خطرات زیادی را در پی دارد.

طهماسبی تصریح کرد: با انتقال شورآبه‌های پشت سد گتوند به 35 کیلومتری سد، سلامت مردم منطقه به خطر می‌افتد و کشاورزی منطقه به خطر خواهد افتاد و کشاورزان را وادار به کوچ خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه به مجوز سازمان محیط زیست نیاز دارد عنوان کرد: اخباری به ما رسیده مبنی بر اینکه توسط لابی‌های سیاسی فشار زیادی روی محیط زیست می‌آورند تا مجوز لازم را صادر کند که در اینجا ما از محیط زیست خوزستان می‌خواهیم که به وظیفه اصلی خود که همان حفظ محیط زیست و تامین سلامت مردم است عمل کرده و قویا از صدور هر گونه مجوز جلوگیری کند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار