تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۹۹۰۲۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیشنهاد جدید برای واردات خودرو
رییس کل گمرک در پاسخ به این سوال که دلیل کنترل نشدن کالاهای قاچاق مثل موبایل چیست، گفت: درصد واردات رسمی موبایل بیش از دو برابر شده اما باید توجه داشت که موبایل از مبادی و از طریق همراه مسافر یا روش‌های دیگر وارد کشور می‌شود.
رکود بازار خودرو و دست نگه داشتن مردم برای خرید به امید واردات خودروهای جدید و ارزان به کشور، فروش خودروهای لوکس با وجود ممنوعیت واردات، واردات کالاهای قاچاق نظیر موبایل به صورت غیر‌رسمی و عدم برنامه‌ریز برای جلوگیری از واردات غیر‌مجاز، کاهش واردات و صادرات، عدم نیاز به واردات برنج ، همچنین وجود داروهای تقلبی در کشور و نبودن امکانات سهل برای شناسایی داروهای تقلبی توسط مردم و‌... باعث شد تا مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه باشد. هرچند توضیحات وی مختصر و قانع کننده نبود اما به هر حال پاسخگوی برخی مسایل بود.


رییس کل گمرک در پاسخ به این سوال که دلیل کنترل نشدن کالاهای قاچاق مثل موبایل چیست، گفت: درصد واردات رسمی موبایل بیش از دو برابر شده اما باید توجه داشت که موبایل از مبادی و از طریق همراه مسافر یا روش‌های دیگر وارد کشور می‌شود.وی با بیان اینکه معطلی واردات موجب می‌شود که انگیزه برای واردات از مبادی غیررسمی تقویت شود، تصریح کرد: از همین جا ضروری است مسیر‌های واردات عادی‌ و مسیر‌های غیررسمی مسدود شود.وی افزود: طی چهار ماه گذشته ۵۰ هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش حدود ۱۰ میلیون دلار وارد کشور شده این در حالی است که پارسال این رقم ۱۵۰ هزار دستگاه بود. کرباسیان با بیان اینکه قاچاق به میزان زیادی کم شده و از جمله علایم مهم آن تصمیم‌گیری در حوزه واردات و صادرات سوخت بوده است، گفت: با مناطق آزاد توافقی شده که این مناطق با گمرک به صورت آنلاین در ارتباط باشند. وی گفت: از مبادی رسمی کالا قاچاق نمی‌شود بلکه باید جلوی واردات از مسیر غیررسمی را گرفت. کرباسیان با بیان اینکه اصلاح قانون گمرکی در دولت مطرح است، گفت: سال قبل معادل ۱۲۶ تن مواد مخدر در گمرک کشف شد؛ کشفیات مواد مخدر در گمرک بیشتر در محموله‌های پستی بوده است، اخیرا در لباس عروس مواد مخدر کشف کردیم.


وی همچنین با اشاره به ترفندهای قاچاق مواد مخدر گفت: در خرما نیز مواد مخدر جاسازی شده است حتی فردی با تریاک، کتاب خطی نوشته بود و قصد ورود آن به کشور را داشت.رییس کل گمرک ایران در پاسخ به این سوال که با وجود ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی و لوکس، اما همچنان شاهد فروش این گونه‌ خودروها در نمایشگاه‌های اتومبیل هستیم، گفت: براساس قوانین، واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور ممنوع است. در عین حال‌ هیچ‌گونه مجوز خاصی هم برای واردات این خودروها نداریم و تمام خودروهایی که وارد کشور می‌شود، زیر ۲۵۰۰ سی‌سی است.


وی با اشاره به اینکه در پنج ماهه نخست امسال ۱۷ هزار و ۷۷۸ خودرو به ارزش ۴۲ میلیون و ۳۲ هزار دلار وارد کشور شده است، افزود: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته خودروهای وارداتی ۳۶ هزار و ۴۳۳ دستگاه به ارزش ۷۴ میلیون و ۸۳۰ هزار دلار بود که بر این اساس، از نظر وزنی با کاهش ۴۸ درصدی طی پنج ماه گذشته روبه‌رو بوده‌ایم.

واردات خودروهای جدید
کرباسیان با اشاره به فضای موجود در جامعه برای خرید خودرو گفت: پس از مذاکرات و توافقات هسته‌ای مردم انتظار کاهش قیمت خودرو و ورود خودروهای با‌کیفیت دارند به همین خاطر برای خرید دست نگه داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروهای جدیدتری وارد کشور می‌شود و صرفا خودرو‌ چینی وارد نمی‌شود، افزود: برآوردها نشان می‌دهد خودروهای لوکس دارای حجم موتوری بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی هستند ولی خودروهای لوکس با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی هم تولید شده‌اند اما دارای ارزش بالایی هستند که از جمله آنها می‌توان به اتومبیل‌های هیبریدی که رنگ عوض می‌کنند و پورشه با حجم موتور ۲۰۰۰، ۲۲۰۰ و ۲۴۰۰ سی‌سی هم وارد کشور می‌شوند اشاره این در حالی است که گمرک هیچ ممنوعیتی برای واردات این‌گونه خودروها ندارد.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزش خودروهای وارداتی به چه میزان تغییر خواهد کرد گفت: بر این اساس حرکت به سمت ارزش کالا به جای حجم موتور در دولت در حال بررسی است، همچنین گمرک این موضوع را با وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری می‌کند که طی آن گمرک پیشنهادات خود را به این وزارتخانه ارایه داده است مبنی بر اینکه خودروهایی که دارای ارزش پایین‌تری هستند و برای مصارف عمومی و طبقات پایین‌تر و دارای تعرفه پایین‌تر می‌باشند، وارد کشور شود. بر این اساس حجم موتور و ارزش خودرو به صورت پیشنهاد برای اتومبیل‌های مختلف به وزارت صنعت از سوی گمرک ارایه شده است و طی هفته‌ جاری نیز جلساتی را برگزار خواهیم کرد. البته ارقام برای خودروهای مختلف‌ متفاوت خواهد بود. در عین حال‌ برنامه‌ای هم برای کاهش تعرفه خودرو نداریم.

علت واردات برنج
رییس کل گمرک در بخشی از سخنان خود درباره چرایی واردات برنج این‌طور توضیح داد که براساس قانون دو نوع از واردات ثبت سفارش نمی‌شود. بر همین اساس کالاهای ملوانی و مرزنشینی بدون ثبت سفارش وارد کشور می‌شوند.

کرباسیان افزود: طبق مقررات تعریف‌شده هر ملوان مجاز است شش بار در سال ۷۰۰ کیلو برنج وارد کند، این در حالی است که ۱۰۳ هزار ملوان در کشور وجود دارد که می‌توانند از این امتیاز استفاده کند ضمن آنکه پنج میلیون مرزنشین داریم که هر نفر از آنها می‌تواند ۵۰ کیلو برنج وارد کند.

وی گفت: صحبت‌های وزیر کشاورزی را تایید می‌کنم، رسما ثبت سفارشی برای برنج صورت نگرفته ولی حقی برای ملوانان تعریف شده که این اجازه را می‌دهد برنج وارد کشور شود، از همین رو باید بازنگری در مقررات انجام شود.

کاهش درآمد گمرک
کرباسیان با تاکید بر اینکه درآمد پنج ماه گمرک ۴۳۰۰ میلیارد بوده است، از کاهش آن نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: به دلیل اینکه ۱۹ درصد واردات کاهش یافته، درآمد گمرکی کم شده البته کاهش درآمد نسبت به میزان واردات نبوده است.وی گفت: درآمد گمرک به طور عمده در ماه‌های پایانی سال مشخص می‌شود به عبارتی بهار درآمدی در زمستان مشخص شود.

وی همچنین از افزایش پنج درصدی گمرکی بعد از اجرای پنجره تجارت فرامرزی خبر داد و گفت: حدود ۶۸ درصد درآمد گمرک در پنج ماه محقق شد و معادل ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به خزانه واریز شده است.

شناسایی کالای تقلبی توسط مردم
کرباسیان در ادامه از مهیا شدن امکان شناسایی کالای تقلبی توسط مردم خبر داد و گفت: گمرک ایران سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده که مردم با ارایه اطلاعات می‌توانند از تقلبی بودن کالا مطلع شود. براساس این روش خریداران می‌توانند بارکد کالا را ارسال کرده و از طریق این اصل یا تقلبی بودن کالا مطلع شوند.

وی همچنین گفت: متقاضیان کالا می‌توانند شماره بارکد را به سامانه IPM و شماره ۳۰۰۰۸۸۸۷ ارسال کرده و از اصل و تقلبی بودن کالا اطلاعات حاصل کنند.

روند کاهشی تجارت خارجی
براساس آمار گمرک واردات و صادرات پنج ماهه نخست سال به ترتیب ۱۹ و ۱۵درصد کاهش داشته و حجم تجارت غیرنفتی پنج ماهه به ۳۳ میلیارد و ۸۴۴ میلیون دلار رسید.در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۱۶ میلیارد و ۹۳۳ میلیون دلار صادرات غیر نفتی وجود داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۹/۱۵ درصد کاهش یافته است، همچنین آمار واردات نشان می‌دهد در این مدت بالغ بر ۱۶ میلیارد و ۹۱۱ میلیون دلار واردات وجود داشته که ۳۶/۱۹ کاهش نشان می‌دهد.بر اساس آمارهای منتشر شده مهم‌ترین کالاهای صادراتی طی پنج ماهه نخست سال میعانات گازی با ۵۶/۳، محصولات پتروشیمی ۷۳/۵ و سایر کالاها ۶۳/۷ میلیون دلار بوده است که این سه بخش نیز به ترتیب ۴۰- درصد ۲- درصد و ۶- درصد تغییر نشان می‌دهد.همچنین اقلام عمده صادراتی شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی مایع شده به ارزش ۷۵۹ میلیون دلار پروپان مایع شده به ارزش ۶۳۶ میلیون دلار و قیر نفت به ارزش ۵۶۱ میلیون دلار بوده است.

بر این اساس مهم‌‌ترین اقلام عمده وارداتی نیز طی این مدت ذرت دامی، برنج گنجاله سویا، لوبیای سویا، دانه گندم و قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری بوده است که در سه قلم اول به ترتیب کاهش ۱۶-، ۵۰- و ۳۱- درصدی مشاهده می‌شود.

کشورهای عمده وارداتی نیز به ترتیب امارات متحده عربی، چین، هند جمهوری کره، ترکیه، آلمان، سوییس، ایتالیا، هلند و تایوان بوده است. متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی ۱۲۲۰ دلار و متوسط هر تن کالای صادراتی ۴۳۶ دلار بوده است. همچنین میزان ترانزیت خارجی در پنج ماهه نخست سال بالغ بر ارزش ۱۷ هزار و ۴۹۶ میلیون دلار بوده که نسبت به سال‌های پیش از آن ۷۹/۰ رشد داشته است.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار