تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۹۹۰۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سالانه ۸۰۰ هزار شغل نیاز داریم
معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:رشد توام با اشتغال در برنامه ششم پیش بینی شده که البته برای رسیدن به رشد میانگین 8 درصد، سالانه 800 هزار شغل نیاز داریم .
سالانه ۸۰۰ هزار شغل نیاز داریم
به گزارش افکارخبر، سید حمید کلانتری معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری که امروز(یکشنبه )در ساختمان معاونت تعاون وزارت کار برگزار شد، با اشاره به اهمیت تعاون در بخش اشتغال اظهار کرد: اصل 44 قانون اساسی به اهمیت موضوع تعاون اشاره داشته و از این منظر هفت راهبرد توسعه فرهنگ تعاون، توانمند سازی تعاونی‌ها، توسعه فعالیت شبکه‌ای بین تعاونی‌ها، توسعه همکاری‌های بین بخشی، تامین مشوق‌های منابع مالی برای پیشرفت، توسعه بازار تعاونی‌ها، تعمیم نظارت بر تعاونی‌ها و برنامه‌های ذیل آن‌ از مهمترین راهبرد‌های تعاونی‌ها به شمار می‌رود.

وی افزود: رشد توام با اشتغال در برنامه ششم پیش بینی شده که البته برای رسیدن به رشد میانگین 8 درصد، سالانه 800 هزار شغل نیاز داریم و هر فعالیتی که منجر به اشتغال شود، راهبردی مهم است و باید گفت که یکی از اهداف تعاونی‌ها، توسعه و گسترش اشتغال محسوب می‌شود.

معاون تعاون وزیر کار با اشاره به موضوع مهم فقر زدایی تصریح کرد:‌یکی از مسائل مهم و البته حائز اهمیت در دولت تدبیر و امید، موضوع فقر زدایی است که این امر از طریق توسعه سرمایه گذاری و توسعه ظرفیت‌های تولیدی ممکن می‌شود.

وی ادامه داد: فقر در نقاط دور دست بیشتر از تهران مشاهده می‌شود که این امر به دلیل نبود شغل‌های مناسب ایجاد می‌شود و می‌توان از طریق توسعه تعاونی‌ها با فقر زدایی مبارزه کرد.

 معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت:‌فقر زدایی، اشتغال زایی، بسط عدالت اجتماعی از موضوعات مهمی محسوب می‌شود که تعاونی‌ها در آن می‌توانند نقش موثری ایفا کنند و در رشد و شکوفایی اقتصاد سهیم باشند.

کلانتری با اشاره به تعاونی‌های فعال افزود: 100 هزار تعاونی فعال که یک میلیون و 600 هزار شغل ایجاد کرده‌اند و 80 هزار میلیارد تومان برای اشتغال بازدهی داشته است از این رو اشتغال را باید در نقاط واقعی از طریق تعاونی‌ها ایجاد کنیم که این می‌تواند امری مهم در جلوگیری از مهاجرت محسوب شود.

 معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این معاونت برنامه‌ های خاصی را در هفته تعاون دنبال می‌کند، ادامه داد: بهره برداری از 558 تعاونی از جمله برنامه‌های وزارت خانه در هفته تعاون محسوب می‌شود که در 5 ماهه اول سال مقدمات شکل گیری آن را دنبال کرده‌ایم تا در این مقطع زمانی به بهره برداری برسد.

وی افزود: در یکسال گذشته حدود 3 هزار و 180 تعاونی در سطح کشور ایجاد شده که 50 هزار شغل ایجاد کرده است.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید 9 هزار و 38 تعاونی ایجاد شده که از این میان 151 هزار نفر شغل در دولت تدبیر و امید ایجاد اشتغال شده است. همچنین 43 هزار واحد مسکن مهر در قالب تعاونی‌ها به اتمام رسیده است.

وی افزود:‌در حوزه تعاونی‌های مرز نشینان در سال 92 در حدود 210 میلیون دلار صادرات داشتیم که این رقم در سال 93 به 390 میلیون دلار رسیده که حاکی از رشد 90 درصدی است.

کلانتری اضافه کرد: همچنین در 5 ماهه نخست سال 225 میلیون دلار فعالیت صادراتی داشته‌ایم. همچنین یک هزار و 186 هزار تعاونی در حوزه خدمات تشکیل شده و 86 تعاونی در بخش خدمات اداری مالی، 46 تعاونی در بخش گردشگری و 49 تعاونی در بخش یارانه‌ای ایجاد شده است.

وی با اشاره به گرایش تعاونی‌ها افزود: بیشترین گرایش تعاونی‌ها در سال جاری در حوزه مسکن به 134 تعاونی و در حوزه خدمات به 131 تعاونی و در بخش تولید و کشاورزی به 124 تعاونی می‌رسد همچنین در هفته تعاونی مرحله اول پرتال جامع بهره برداری طراحی بازار مجازی تعاون به بهره برداری می‌رسد که در این زمینه از تمام متخصصین استفاده کردیم تا کار کامل به معرض نمایش مردم بگذاریم. همچنین رونمایی از کتاب دانش نامه تعاون در تعاونی‌های برتر از دیگر برنامه‌ها محسوب می‌شود.

کلانتری با اشاره به بخش دیگری از برنامه‌های پیش رو در هفته تعاون گفت: در هفته تعاون نمایشگاه بزرگ تنوانمندی‌های تعاونی‌ها برگزار می‌شود که با برگزاری آن، مردم می‌توانند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن استفاده کنند و همچنین هفته تعاون از تعاونی‌های برتر تجلیل می‌شود که در این زمینه 25 تعاونی برتر استانی، 5 تعاونی برتر ملی، 5 اتحادیه برتر استانی و یک اتحادیه برتر ملی معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: در سال 93 صادرات تعاونی‌ها در مجموع یک میلیارد و 100 میلیون دلار بوده که عدد قابل توجهی است و در سال گذشته از 5 نمایشگاه خارجی حمایت کردیم که تعاونی‌ها امکان شرکت و حضور در این نمایشگاه‌ها را داشته باشند.

کلانتری با اشاره به تعاونی‌هایی که در بخش سهام عدالت فعالیت دارند افزود:‌352 تعاونی در بخش سهام عدالت فعالیت دارند که 48 میلیون نفر عضو دارد و ارزش سهام آن به 80 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی با اشاره به تعاونی‌های توسعه عمران تصریح کرد: 14 تعاونی توسعه عمران تا پایان سال 93 تشکیل شد که 80 تعاونی نیز تا پایان سال 94 در برنامه داریم و باید توجه داشت که این تعاونی‌ها باید در بخش‌های کوچک ایجاد شوند و بعد از گذراندن مراحل آزمون و خطا، به مراکز استان و تهران برسد که البته قابل ذکر است این فعالیت شرکت توسعه عمران در تهران به دلیل عدم اجرای برنامه‌های پیش بینی شده، متوقف شده است.

کلانتری افزود: 760 تعاونی دهیاری نیز از جمله تعاونی‌های زیر مجموعه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه‌های بسیاری با نهادها و مراجع مختلف منعقد شده، تصریح کرد‌:تفاهم نامه با 26 استاندار و 17 سازمان و نهاد دانشگاهی از جمله تفاهم‌ نامه‌هایی است که در بخش تعاون به اجرا درآمده است.

:
:
:
آخرین اخبار