تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۹۹۰۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان:
با ایده آل ها فاصله داریم / 969 پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد
خوزنیوز: نشست خبری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان عصر روز یک شنبه در این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست حاجتی به معرفی قسمت های مختلف این سازمان و وظایف محوله آن ها پرداخت و گفت: پس از احیای سازمان مدیریت برنامه و بودجه بر مبنای قانون و با اختیار استاندار برخی از وظایف اقتصادی بر عهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان محول شد.

با ایده آل ها فاصله داریم / 969 پروژه نیمه تمام در استان وجود دارد

حاجتی ادامه داد: در ابتدای کار و باتوجه به اهمیت و اولویت بحث اشتغال تلاش ویژه ما به کاهش نرخ بیکاری منعطف شد. با توجه به ظرفیت های استان خوزستان جایگاه این استان در جدول اشتغال هرگز زیبنده نبوده و ما نیز با هدف ارتقای این جایگاه از چند جنبه مساله را پیگیری کرده ایم. نخست اینکه اقدامات سریع را در چارچوب برنامه های کوتاه مدت برای کاهش نرخ بیکاری آغاز کردیم. برای مثال ظرفیت اشتغال تولید کنندگان استان پیش تر از این حدود 30 تا 40 درصد بود که ما توانستیم با حل مشکلات و رفع موانع موجود بر سر راه تولید این ظرفیت را به حد اکثر ممکن برسانیم. با مصوبات کارگروه های اقتصاد و روانسازی مسایل بانکی و مالیاتی توانستیم سرعت و ظرفیت تولید را بیشتر کرده و از این جنبه به اشتغال استان کمک کنیم. در گام دیگر توانستیم با ایجاد دبیرخانه و تشکیل جلسات مستمر تقاضا برای تولیدکنندگان کالا و خدمات در داخل استان، صنایع و کارگاه های رو به ورشکستی استان را پویا نماییم و ازبه این روش راه اشتغال بیشتر را برای جوانان باز کنیم. 
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان ادامه داد: همانگونه که مطلعید بیکاری یک مشکل عمومی در سطح استان خوزستان محسوب می شود اما این مساله در دو شهرستان مسجد سلیمان و شادگان حادتر از دیگر شهرستان هاست که در گام سوم خود با در نظر گرفتن طرح هایی ویژه ی این دو شهرستان مظلوم، سعی در کاهش نرخ بیکاری این شهرستان ها داشته باشیم. برای مثال با رفع موانع ، ساخت کارخانه ی آلومینیوم سازی مسجد سلیمان را دوباره به جریان انداختیم و امیدواریم که این کارخانه ظرف یک سال آینده به اتمام برسد و از آن بهره برداری شود. در شهرستان شادگان نیز با فعال سازی بندر شادگان هم اکنون روزانه بیش از یکصد لنج در این بندر پهلو می گیرندو از سوی دیگر فولاد شادگان یکی دیگر از طرح های ما برای این خطه محروم بوده است که می تواند در امر اشتغال و پویایی آن کمک کند.
وی به سفر دکتر روحانی به خوزستان و مصوبات آن اشاره کرد و گفت: در این سفر و نیز با توجه به محدویت دولت و کمبود درآمد ها و اعتبارات تلاش کردیم ظرفیت هایی را برای بی نیاز شدن از درآمد های عمومی دولت ایجاد کنیم که از جمله آن می توان به طرح 550 هکتاری اشاره کرد. گفتنی است که احیای این طرح و موفقیت آن با ایجاد حدود 14 هزار شغل را در خوزستان، برگی دیگری است در کارنامه دولت در امر ایجاد اشتغال.
حاجتی در ادامه به مجوز های استخدامی اشاره کرد و افزود: با احیا و تامین اعتبار مجوز های استخدامی پیشین موفق شدیم 2هزار و پانصد نفر از جوانان تحصیل کرده و متخصص را که عموما لیسانس و بالاتر از آن هستند در دستگاه های دولتی جذب کنیم. افراد پذیرش شده بر اساس ظرفیت های قانونی تامین اعتبار و به کار گیری شده اند و آماده ایم هر اعتراض و ابهام مطرح شده دراین باره را پیگیری کنیم. سیستم اطلاعاتی ما نیز کاملا شفاف است و در دستگاه ما هیچگونه اطلاعات انحصاری و طبقه بندی شده وجود ندارد و در نتیجه در مورد تمام مسایل بر مبنای اسناد و ارقام رسمی پاسخگو هستیم. 
او درباره برنامه های اقتصادی استان در امر اشتغال گفت: برنامه توسعه اقتصادی یکی از برنامه های پنج ساله و میان مدت است که یک سال پس از آغاز به تفکیک مزیت هر شهرستان ارایه شده است تا با بهبود متوسط درآمد سرانه و وضعیت نرخ بیکاری در شهرستان ها اتفاقات خوبی رقم بخورد. با همه برنامه و طرح های اشاره شده و بر مبنای شاخص ها و آمارهای رسمی می توانیم بگوییم نرخ بیکاری در سال 1393 حدود 4 درصد کاهش یافته است اما به دلیل عقب ماندگی های موجود در استان با ایده آل ها فاصله داریم.
حاجتی در پاسخ به خبرنگاران گفت: در فضای پسا تحریم نیز برنامه هایی برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در دست داریم .در همین ارتباط بیش از 200 فرصت سرمایه گذاری در حوزه های مختلف استان رو به انجام است. در جشنواره فرصت های سرمایه گذاری کیش حضور مقتدارنه ای خواهیم داشت تا بتوانیم ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری استان را به جامعه و سرمایه گذاران بین المللی ارایه کنیم. با همه این اوصاف نه تنها با تکیه بر داشته های دورن استانی بلکه با امید به سرمایه های خارجی، اقتصاد و اشتغال استان را فعال خواهیم کرد و خوشبختانه با ظرفیت های موجود در زمینه با افتخار می گویم که دستمان پر است. 
وی ادامه داد: با ارایه فرصت های سرمایه گذاری امکان معرفی ظرفیت ها به سرمایه گذاران ایجاد می شود تا بتوانند با آگاهی کامل و بدون دغدغه همه جوانب را ارزیابی کنند و با دیدی باز در این زمینه وارد شوند. دستگاه مدیریتی استان نیز به دنبال سرمایه گذارانی است که یا از سرمایه کافی برخوردار باشند و یا از تخصص کافی. اولویت سرمایه گذاری در استان نیز با سرمایه گذاران خوزستانی است و تلاش ما بر این است که همه راه ها را بر افراد سود جو و فرصت طلب ببندیم تا بوجود آمد بدهکاران کلان بانکی جدید جلوگیری کنیم .
حاجتی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد بدهی دولت به پیمانکاران و پروژه های نیمه تمام گفت: آمار موجود ما در مورد سازمان هایی است که تحت مدیریت استانی تامین اعتبار می شوند. در این باره می توان گفت که در استان 969 پروژه نیمه تمام وجود دارد که درصد پیشرفت آنان از یک نا 99 درصد متغیر است. در این میان 500 پروژه با پیشرفت بیش از 80 درصد وجود دارد که 843 میلیون تومان اعتبار برای تکمیل آن ها مورد نیاز است . در کنار این موارد نیز مدیریت برخی پروژه های نیمه تمام ملی به صورت ویژه به استان محول شده است.
او ادامه داد : با تامین اعتبار کسری سال های قبل و اخذ اعتبار برای تکمیل 503 پروژه حرکت مثبت و خوبی برای پرداخت طلب پیمانکاران موفق استان ایجاد شده است. گفتنی است برای تکمیل پروژه های نیمه تمام و نیز طلب پروژه های پایان یافته 2700 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از این میان حدود 800 میلیارد تومان آن تعین تکلیف شده است. 
یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در این نشست سوالی درباره نحوه توزیع اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده پرسید که جاحتی پاسخ داد: توزیع اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده در اختیار مقامات استانی نیست و این ضعفی در قانون است که از جانب ما به سازمان مالیاتی کشور و سازمان برنامه و بودجه و نیز دولت ارایه شده است و در نشست مجمع نمایندگان خوزستان نیز مطرح و بررسی شده است. در قانون توزیع مالیات بر ارزش افزوده مناطق برخوردار برخوردار تر می شوند و مناطق کم برخوردار نیز تقویت نمی شوند. به هر میزان که در مناطق شهری و روستایی مالیات بر ارزش افزوده وصول شود به همان نسب و با نسبت 30 به 70 در آنجا هزینه می شود
حاجتی در پایان و پاسخ به یکی دیگر از خبرنگاران شرایط اقلیمی و کیفیت پایین آب را در سرمایه گذاری بی تاثیر برشمرد و گفت: در کشورهای حاشیه خلیج فارس با وجود شرایط اقلیمی سخت و نبود آب شرب مناسب صنعت و گردشگری از این مساله متاثر نشده است و به نحو مطلوب فعال هستند.
:
:
:
آخرین اخبار