تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۹۹۰۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیرگوشی چیست؟
یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: ساختمان سلول​هاي شنوايي به گونه​اي است كه فعاليت آنها به مرور زمان يا در اثر عواملي كاهش خواهد يافت؛ اين فرايند، منجر به كند شدن عمل انتقال صدا خواهد شد که به آن پیرگوشی می‌گویند.

دكتر نادر صاكي اظهار كرد: كندي ايجاد شده در انتقال صدا موجب كاهش برداشت​هاي فرد از مفاهيم شنوايي مي​شود، بنابراين افرادي كه در محيط​هاي پر سروصدا كار مي​كنند، ممكن است زودتر از بقيه دچار اين عارضه شوند.

وي افزود: البته چنانچه افراد در محيط​هاي پر سروصدا هم كار نكنند، مرور زمان و كندي فعاليت سلول‌ها موجب كاهش دريافت​هاي صدا در افراد پس از 50 سالگي مي​شود.

اين متخصص گوش، حلق و بيني ادامه داد: پيرگوشي مي​تواند جنبه ژنتيكي نیز داشته باشد يعني اين پديده در برخی خانواده​ها زودتر اتفاق مي​افتد. معمولا علائم باليني پيرگوشي پس از 60 سالگي بروز می‌یابد، هرچند ممكن است فرایند پیرگوشی از 50 سالگي آغاز شده باشد.

صاكي با اشاره به روند بروز پیرگوشی گفت: سه نوع فركانس شنوايي بالا، حد وسط و بم وجود دارد. آغاز بيماري پيرگوشي در ابتدا با كاهش ميزان شنوايي در فركانس​هاي بالا و ايجاد وزوز در گوش خود را نشان می‌دهد كه براي فرد آزاردهنده خواهد بود.

اين متخصص گوش، حلق و بيني اظهار كرد: به مرور زمان و با افزايش سن، فركانس​هاي وسط نیز دچار بحران و ضعف عملكردي شده و این حالت موجب بروز پديده كم​شنوايي مي​شود. پس از فركانس​هاي وسط، فركانس​هاي بم نیز دچار عارضه پيرگوشي خواهند شد و به تدریج هر سه طبقه فركانس شنوايي دچار افت مي​شوند.

صاكي افزود: افت شنوايي ايجاد شده در فرد ناشي از پديده پيرگوشي گاهي با پديده وزوز، خواب فرد را نیز دچار اختلال مي​كند. با توجه به مشاهدات و مطالعات انجام شده، احتمال ابتلا به اين عارضه بين مردان بيشتر از زنان است. همچنين سابقه برخی بيماري‌ها در گذشته فرد مانند ديابت، افزايش فشارخون، تنگي عروق عمومي در بدن يا عفونت​هاي قديمي در ناحيه گوش در تسريع عارضه پيرگوشي تاثيرگذار هستند.

وي گفت: برخي افراد به دليل ابتلا به پيرگوشي به تدريج منزوي و افسرده مي​شوند در حالي كه مي​توان با استفاده از روش​هاي گوناگون درماني موجود به زندگي خود و تعامل اجتماعي با ديگران ادامه داد.

صاكي ادامه داد: متاسفانه هنوز استفاده از سمعك به درستي بين مردم رواج پيدا نكرده و گاه به عنوان عيب شمرده مي​شود؛ معمولا افراد سمعك​هايی بزرگ و با كارآيي پايين را در ذهن خود تصور مي​كنند در حالي كه با توجه به پيشرفت​هاي حاصل شده در صنعت سمعك، با ابزاري بسيار كوچك، دقيق و كيفيتي نزديك به طبيعي مي​توان نقص كم​شنوايي را جبران كرد.
 
اين متخصص گوش، حلق و بيني اظهار كرد: در نهایت بیمارانی كه تمايلي به استفاده از سمعك ندارند، مي‌توانند با توجه به تكنولوژي​هاي پيشرفته در تقويت عصب شنوانيي از پروتزهاي گوش مياني استفاده كنند كه این نوع عمل به تازگی براي اولين بار در كشور و در استان خوزستان انجام شده است.
:
:
:
آخرین اخبار