تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۹۹۲۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نعمت‌زاده: یارانه صنعت حق ماست
محمد رضا نعمت‌زاده در نشست خبری خود از وضعیت تولید و قیمت خودرو، مطرح نبودن جداسازی صنعت و تجارت، آخرین وضعیت پرداخت یارانه صنعت و موارد مهم دیگر سخن گفت.
نعمت‌زاده: یارانه صنعت حق ماست

 
نشست خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت به مناسبت هفته دولت امروز برگزار شد و محمد رضا نعمت‌زاده به تشریح کارنامه عملکرد وزارتخانه تحت صدارت خودش پرداخت.

وی  در مورد عملكرد وزارت صنعت، معدن و تجارت به رشد در بخش‌های اشتغال حوزه صنعت و افزایش مبادلات تجاری اشاره کرد و گفت: ما در وزارت‌خانه برنامه راهبردی می دهيم و برنامه اجرايی را خود بنگاه‌ها بايد به صورت جزئی بدهند. وظيفه ما تعيين تكليف کردن برای بنگاه‌ها نيست.

نعمت‌زاده با اشاره به حضور نماينده وزارت صنعت، معدن و تجارت در مذاکرات هسته‌ای، افزود: پیش از توافق هسته‌ای، شركت‌های خارجی می‌خواستند در ايران كار كنند اما به دليل محدوديت‌های سياسی نمي‌توانستند. اما در روزهای مذاکرات هسته‌ای ما ديپلماسی اقتصادی داشتيم و نماينده ما در ژنو برای واردات قطعات خودرو و برداشتن موانع بر سر راه صدور محصولات پتروشيمی وارد مذاكره و كار انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال توليد رقابت‌پذير هستيم، افزود: اما چون قيمت مواد خام در جهان كاهش يافته آمار صادرات كم‌شده كه ما سعی می كنيم ميزان صادرات و توليد کشور را افزايش دهيم.

پيش‌بينی نعمت‌زاده از تولید و صادرات خودرو در امسال
نعمت‌زاده با اشاره به افزایش توليد خودرو در امسال پيش‌بينی افزایش ٢٠ درصدی توليد خودرو و دو برابر شدن صادرات این محصول تا پایان امسال را مطرح کرد و گفت: من خواهش می‌كنم به خبر نادرست نخريدن خودرو دامن نزنيم.

توليد خودرو در داخل کشور تابع تورم داخلی است، افزود:قیمت خودرو در جای خود هست و خودروسازان با افزايش توليد و بهره‌وری، تورم را ثابت نگه داشته‌اند. در ادامه نیز خودروسازان برای افزايش بهره‌وری، توليد و كاهش هزينه‌ها برنامه دارند.

حفظ قيمت سال گذشته خودرو یعنی كاهش قيمت آن
وی در ادامه بیان کرد: قرار بود شورای رقابت بر اساس اسناد معتبر خودروسازان افزايش قیمت بدهد كه دست نگه داشته‌اند. همين كه خودروسازان این افزایش قیمت را عقب انداختند يا انجام ندادند يعنی كاهش قيمت. باور كنيم حفظ قيمت سال گذشته مساوی با كاهش قيمت است. 

وزیر صنعت تصریح کرد: كمپين نخريدن كالای داخلی گناه و ضدانقلاب است. رهبری و همه می‌گويند كالای داخلی بخريم. خودرو كالای ضروری نيست و مردم خريد آن را عقب می‌اندازند که البته این ضرر به توليد داخلی است.

نعمت‌زاده تصریح کرد:افت كيفيت به دليل تحريم‌ها بود كه باعث شد قطعه مرغوب به دست توليدكنندگان نرسد. اما اگر خودروسازان ما مانند سایپا تعطیل شوند 40 هزار نفر بیکار می‌شوند.

ارز 4هزار تومانی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد نرخ ارز هم سخنانی گفت و بیان کرد: نرخ ارز تثبيت شده ولی اگر مذاكرات هسته‌ای  به نتيجه نمی‌رسید دلار گران می‌شد. تثبیت قيمت ارز اثر مذاكرات هسته‌ای است. اگر مذاكرات به نتيجه نمی‌رسید، شايد ارز چهار هزار تومان هم می‌شد.

وی همچنین از تکمیل و راه‌اندازی هشت هزار طرح صنعتی در دو سال اخیر خبر داد.

انحصار در بخش معدن 
نعمت‌زاده در ادامه در مورد وضعیت معادن بیان کرد:يكسری معادن و مصرف‌كننده در این بخش حالت انحصاری دارد. در بخش فولاد هم ما با شرايط بين‌المللی بازار مواجه شده‌ايم که بر روی بازار ما اثر می‌گذارد. به همین دلیل در سال گذشته با توجه به شرايط بين‌المللی فولاد، تعرفه‌ها را اصلاح كرديم.

وعده خودکفایی در تولید گندله
نعمت‌زاده همچنین از کمبود شش ميليون تن گندله سخن گفت و در ادامه وعده داد که از اواخر سال آينده ایران به خودكفايی در گندله می‌رسد.

برنامه خاص دولت برای مبارزه با قاچاق
به گزارش اقتصادنیوز، نعمت‌زاده در ادامه این نشست خبری از برنامه وزارت صنعت برای كنترل قاچاق در برنامه ششم توسعه سخن گفت و افزود: در سه مورد از این موضوع مطرح در برنامه ششم وزارت خانه ما متولی آن است. از جمله این‌ها طرح رهگيری است که نهايی شده و باید در دولت تصویب شود. 

وی ادامه داد: بخشنامه‌ای هم برای اصناف تدوین و به اتحاديه‌ها ابلاغ كرديم که در آن فروشگاه‌ها مكلف شده‌اند خود را به وزارت صنايع معرفی كنند تا كالاها در آنها رصد شود.

وزیر صنعت اضافه کرد: با توجه به شرايط مرزی و مشكلات در كشورهای همسايه، شرايط ایران ويژه است. چرا که کشورهای دیگر به مرزها اشراف ندارند و ما هم از این مساله متاثر می‌شويم.

نعمت‌زاده همچنین اعلام کرد که بازارچه‌های مرزی از ١٠ تا ٢٥ درصد از پرداخت سود بازرگانی بخشودگی دارند كه جزييات آن در مجلس در حال بررسی است.

دفاع از ادغام صنعت و تجارت
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با دفاع از ادغام دو وزارت‌خانه صنعت و معدن با تجارت عنوان کرد: ادغام كار كاملا درستی است. كوچك كردن دولت در اصل ٤٤ آمده  و این خود الگويی است برای اینکه دولت بيشتر به سياست‌گذاری برسد.

وی با تاکید بر اینکه این ادغام كار درستی است، اعلام کرد: بحثی برای جداسازی نيست و انتقادی هم از سوی مقام معظم رهبری نیست. ایشان به خاطر گزارش‌های من گفتند که كار زيادی به اين وزارت‌خانه سپرده شده است. در حال حاضر یک سوم تولید ناخالص داخلی در وزارت‌خانه ماست.

معرفی سکانداران خروج از رکود
وی در ادامه سخنانی در مورد وضعیت ركود در اقتصاد ایران سخن گفت و اظهار کرد:ما در حال خروج از ركود هستيم. سكاندار خروج از ركود، وزارت‌خانه اقتصاد، سازمان مديريت و برنامه‌ریزی و بانك مركزی است. در حال حاضر چشم‌انداز مثبت و افق روشن است و اثر جدی از اواخر سال خواهد داشت.

نعمت‌زاده اشاره‌ای هم به مصوبات اجرا نشده شورای پول و اعتبار کرد و یادآور شد: دو مصوبه شورای پول و اعتبار هنوز اجرايی نشده است؛ يكی افزايش سقف تسهيلات خريد خودرو از هفت ميليون به ١٥ ميليون تومان است كه اغلب بانك‌ها اجرايی نكردند و ديگری ندادن وام ازدواج است.

یارانه صنعت حق ماست
وی در ادامه در مورد يارانه صنعت بیان کرد: یارانه صنعت حق قانونی ما است و ما هم پيگير هستيم. اما آقای نوبخت به عنوان صندوق‌دار مي‌گويد اعتباری ندارم. با این حال اخیرا ٥٠ میلیارد تومان برای بخش صادرات گرفتيم که حتی كفاف جايزه صادراتی هم نمی‌دهد.

وزیر صنعت همچنین در بخش پایانی این نشست خبری در پاسخ به سوالی عنوان کرد: مرسدس بنز و پژو برای خودروهای خود از ايران قطعه می‌خريدند که تحريم جلوی آنها را گرفت.
مرجع / اقتصادآنلاین
:
:
:
آخرین اخبار