تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۹۹۲۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برخورد شدید با ناامن‌کنندگان جامعه
دادستان پارسیان از اجرای نخستین شلاق تعزیری در پارسیان خبر داد و گفت: مردم حق دارند در امنیت زندگی کنند، بنابراین دستگاه قضا با ناامن‌کنندگان جامعه با شدت برخورد می‌کند.
برخورد شدید با ناامن‌کنندگان جامعه

 
حسین عباسی اظهار داشت:‌ جرم رفتاری است که از ناحیه مرتکب آن صورت می‌گیرد و چون مخالف نظم عمومی جامعه است حتماً مجازاتی نیز در پی دارد و در واقع مجازات واکنش جامعه در برابر عمل ناهنجار فرد مجرم است.

وی اضافه کرد: مجازات‌ها همواره اهدافی را دنبال می‌کنند که بازخورد آن در جامعه دیده می‌شود و یکی از مهم‌ترین آن می‌توان به بازگشت امنیت و نظم اجتماعی اشاره کرد که در اثر نقض قانون از سوی متهم به وسیله ارتکاب جرم به هم خورده است.

دادستان پارسیان تبیین کرد: یکی دیگر از اهدافی که در مجازات‌ها دنبال می‌شود، اصلاح مرتکب جرم است، به این شکل که آن خوی سرکش و متجاوزانه مجرم که در اثر ارتکاب جرم خودنمایی می‌کند، مهار می‌شود و در حالی که از کردار خود پشیمان است به دامن جامعه برمی‌گردد.

عباسی در ادامه اظهار داشت: از دیگر برکات مجازات می‌توان به برنامه‌های اصلاحی و تربیتی پس از نگهداری در زمان معرفی به زندان مجازات شونده با دوری از خانواده و جامعه دوران ندامت خود را در ندامتگاه سپری می‌کند و در تنهایی به درون خود مراجعه می‌کند و به عواقب رفتار مجرمانه و نتایج آن پی می‌برد و چه بسا با احراز ندامت باقی‌مانده مجازات وی تعلیق یا مشروط شود.

دادستان پارسیان، مجازات را نوعی موجبات جبران خسارت دانست و گفت: اصولاً در اِعمال مجازات باید قاعده تناسب رعایت شود، چراکه مجرم با ارتکاب جرم سبب ورود ضرر و زیان به اشخاص و جامعه می‌شود و مجازات نوعی جبران خسارت به زیان‌دیده و جامعه فراهم می‌آورد که یکی از نمونه‌های آن دیه است.

عباسی از دیگر مزیت‌های مجازات را ایجاد ترس و جنبه بازدارندگی آن عنوان کرد و اظهار داشت: مجازات باید برای افرادی که در ذهن خود رفتاری مجرمانه را پرورش می‌دهند جنبه بازدارندگی داشته باشد یا به عبارتی مجازات باید عبرت‌آموزی داشته باشد.

دادستان پارسیان تأکید کرد: سیاست دستگاه قضا و آنچه مورد تأکید مسئولان است برخورد قاطع با جرائم خشن مانند تهدید با چاقو، نزاع‌های دسته‌جمعی، مزاحمت برای نوامیس، سرقت مسلحانه و ... است.

وی اضافه کرد: قانون‌گذار آئین دادرسی کیفری با وجود اینکه صدور قرار بازداشت موقت که شدید‌ترین نوع قرار است جائز ندانسته، اما در جرایم مذکور با اجتماع سایر شرایط صدور آن را اجازه داده است و افکار عمومی نیز همین انتظار را از دستگاه قضا دارد.

عباسی در خصوص اجرای حکم شلاق در پارسیان گفت: گاهی اوقات قاضی پرونده به لحاظ سوابق کیفری و بیم تجرّی مرتکب و دیگران و آثار و تبعات اجتماعی آن مصلحت می‌بیند که جهت اصلاح مرتکب و ارعاب و بازدارندگی سایرین حکم را در ملأعام اجرا کند و در رأی نیز تصریح می‌کند.

دادستان پارسیان، اجرای شلاق تعزیری برای شخصی در پارسیان که چاقوکشی کرده بود در ملأعام را در راستای موارد ذکر شده عنوان و تأکید کرد: با اخلال‌گران نظم عمومی و امنیت اجتماعی با قاطعیت و شدت برخورد می‌شود و در صورت صلاحدید حکم در ملأعام اجرا خواهد شد.

عباسی در پایان شهرستان پارسیان را یکی از امنیت‌ترین مناطق استان خواند و گفت: مردم پارسیان مردمی متدین و فرهنگی هستند، بنابراین به اندک ساختارشکنانی که قصد ایجاد رعب و وحشت و ناامنی در جامعه دارند اجازه داده نخواهد شد و مجازات شدید در انتظار آنان خواهد بود.
:
:
:
آخرین اخبار