تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۹۹۳۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تلاش برای جلوگیری از تخریب «تازنگ سوالی»
پروژه باستان‌شناختی گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی «تازنگ سوالی» در صیدون باغملک با هدف جلوگیری از تخریب روزافزون این محوطه باستانی و ارائه راهکارهای موثر برای حفظ این محوطه ارزشمند در دستور کار قرار گرفت.

عباس باورسایی - سرپرست پروژه باستان‌شناختی گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی «تازنگ سوالی» بخش صیدون شهرستان باغملک با اشاره به اینکه محوطه‌ی «تازنگ سوالی» یکی از محوطه‌های تاریخی مهم شهرستان باغملک، استان خوزستان است که در 7 کیلومتری شمال غرب شهر صیدون قرار دارد، افزود: به دنبال تعرض‌های انجام شده توسط کشاورزان و تسطیح قسمت وسیعی از محوطه به منظور گسترش زمین‌های کشاورزی و ایجاد مرغداری در قسمت شمالی و جنوبی، قسمت زیادی از این محوطه از بین رفته است.

تلاش برای جلوگیری از تخریب «تازنگ سوالی»

به گفته این باستان‌شناس، علاوه‌بر این، بخش‌های دیگری از محوطه نیز در مسیر کانال‌های آبرسانی مزارع کشاورزی و جاده روستایی قرار گرفته بود که این بخش‌ها نیز به این منظور تسطیح و تخریب شده‌اند، البته به این عوامل، آسیب‌های ناشی از هجوم غارت‌گران اموال تاریخی و حفاران غیرمجاز را نیز باید افزود.

باورسایی اظهار کرد: با توجه به وسعت بسیار زیاد تخریب در محوطه و روند رو به رشد آن، اولویت اجرای پروژه‌ای حفاظتی با هدف جلوگیری از تخریب هرچه بیشتر محوطه احساس می‌شد، به همین دلیل محوطه باستانی تازنگ در قالب برنامه‌ای با هدف تعیین عرصه و حریم مورد گمانه‌زنی قرار گرفت.

به گفته او، با مشخص کردن وضعیت عرصه و حریم این محوطه و ارائه ضوابط مربوط به آن، می‌توان علاوه بر حفاظت از محوطه و جلوگیری از تخریب‌ها و تعرضات انسانی به این میراث بشری، راهکارهای مناسبی در رابطه با حفاظت عرصه و حریم محوطه و نحوه ساخت و سازهای مسکونی، کاربری‌های کشاورزی، عمرانی و چگونگی عبور معابر در فضای پیرامونی محدوده باستان شناختی ارائه داد.

این باستان‌شناس اضافه کرد: در جریان گمانه‌زنی محوطه باستانی تازنگ، تعداد 33 گمانه مورد کاوش قرار گرفت و در پایان پروژه گمانه‌زنی در محوطه، 147 قطعه سفال مربوط به دوره‌های هزاره پنجم پیش از میلاد به دست آمد.

به گفته او، در این گمانه‌زنی همچنین ظروف سفال مربوط به دوره اشکانی، ساسانی و اسلامی در اشکال و اندازه‌های متنوعی کشف شد که از جمله‌ی آنها می‌توان به انواع کاسه‌ها، خمره با دهانه باز و نیز خمره با دهانه بسته در ابعاد مختلف اشاره کرد.

این باستان شناس آگاهی از گاه‌نگاری، نوع و روند شکل‌گیری استقرارها در محوطه و بررسی‌های آسیب شناختی محوطه، ارائه راهکارهایی به منظور جلوگیری از آسیب‌های بیشتر و مشخص کردن عرصه

و حریم محوطه را از اهداف کلی پروژه باستان شناختی گمانه زنی محوطه «تازنگ سوالی» اعلام کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار