تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۹۹۳۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کمایی تأکید‌کرد:
افزایش سهم دانش‌آموزان در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای به 48 درصد
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان از تلاش برای توزیع متناسب بین رشته‌ای دانش‌آموزان مقطع متوسطه در استان خبرداد و گفت: در سال گذشته نزدیک به 37 درصد دانش‌آموزان استان در شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش تحصیل کردند که مطابق برنامه ششم توسعه این رقم باید به 48 درصد کل دانش‌آموزان افزایش یاید.

جمشید كمايي با بيان اين‌كه توزيع نامتناسب دانش‌آموزان بين شاخه‌ها و رشته‌هاي مختلف یکی از مشكلات آموزش‌وپرورش استان است، اظهارکرد: يكي از مسائلي كه با آن دست به گريبان هستیم توزيع نامتوازن دانش‌آموزان بين رشته‌ها است که باید به حالت متوازن برسد.

وی با اشاره به پیش‌بینی برنامه ششم توسعه برای توزیع دانش‌آموزان بین رشته‌های مختلف، افزود: در واقع هنوز این ارقام در هیچ جای کشور تحقق نیافته است؛ توزیع متوازن بین شاخه‌ای و بین رشته‌ای به عوامل متعددی متناسب با ظرفیت‌های هر منطقه بستگی دارد.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که 46 درصد دانش‌آموزان پسر استان در شاخه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و کارودانش تحصیل می‌کنند، تصریح کرد: آمار توزیع دانش‌آموزان پسر در این شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش تا حدودی مطلوب است اما مشکل در تعداد پایین دانش‌آموزان دختر در حال تحصیل در این شاخه‌ها است.

کمایی در خصوص علت پایین‌بودن این نسبت در میان دانش‌آموزان دختر، گفت: این مشکل را می‌توان از جهات مختلفی بررسی کرد؛ ممکن است این مسئله به عوامل فرهنگی ارتباط داشته باشد؛ از سوی دیگر زمینه اشتغال دانش‌آموزان پسر در رشته‌های فنی و صنعتی فراهم است در حالی‌که این زمینه‌ها برای دختران بسیار کم است، به طور مثال در هنرستان‌ها استقبال دختران از رشته کشاورزی بسیار اندک است.

وی ادامه داد: همچنین فضای آموزش در رشته‌هایی مانند تأسیسات، جوشکاری و ساختمان به گونه‌ای است که دانش‌آموزان پسر را جذب می‌کند که آن هم به دلیل وجود بازار کار برای پسران است؛ به همین جهت دانش‌آموزان دختر به رشته‌های خدماتی مانند کامپیوتر یا حسابداری گرایش پیدا می‌کنند زیرا بازار کار برای آن‌ها فراهم است. در واقع کشش بازار کار، افراد را به سمت انتخاب یک رشته هدایت می‌کند.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر از مجموع دانش‌آموزان متوسطه استان در شاخه نظری نزدیک به 49 درصد در رشته علوم تجربی، 16.2 درصد در رشته ریاضی فیزیک، 34 درصد در رشته ادبیات و علوم انسانی و 0.8 درصد نیز در رشته معارف اسلامی تحصیل می‌کنند که امیدواریم این نسبت‌ها تغییر کند و در میان رشته‌ها تعادل ایجاد شود.

کمایی با بیان این‌که نسبت دانش‌آموزان رشته ریاضی فیزیک استان در شاخه نظری، امسال 2 درصد افزایش داشته است، اظهارکرد: سال گذشته 14 درصد از تمام دانش آموزان شاخه نظری استان در رشته ریاضی فیزیک تحصیل می‌کردند که اکنون این آمار به 16 درصد رسیده‌است و با توجه به این‌که ثبت‌نام دانش‌آموزان همچنان ادامه دارد ممکن است این میزان افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که استان ما یک استان صنعتی است و زمینه اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های ریاضی‌فیزیک و فنی‌وحرفه‌ای فراهم است باید تعداد دانش‌آموزان این رشته‌ها افزایش پیدا کند؛ معتقدم اگر بتوانیم 20 درصد دانش‌آموزان شاخه نظری را به رشته ریاضی فیزیک هدایت کنیم موفقیت خوبی حاصل می‌شود.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان یادآور شد: در سال تحصيلي 94 – 93 از مجموع دانش‌آموزان مقطع متوسطه استان 14.7 درصد در رشته رياضي‌فيزيك تحصيل می‌كردند و 6.3 درصد دانش‌آموزان دختر و 22.7 درصد دانش‌آموزان پسر اين رشته را برگزيدند؛ اين موضوع نشان مي‌دهد كه لازم است در استان ما رشته رياضي فيزيك تقويت شود.

کمایی با اشاره به این‌که حرکت به سمت متوازن‌کردن توزیع بین رشته‌ای و بین شاخه‌ای دانش‌آموزان در استان آغاز شده است، گفت: در این خصوص کارهای بسیاری باید انجام داد؛ اعتماد به نفس دانش‌آموزان باید افزایش یابد و پیش‌فرض‌های ذهنی دانش‌آموزان تغییر کند، به‌طور مثال وقتی اسم ریاضی می‌آید دانش‌آموز احساس ترس نکند بلکه باید خودباوری و احساس موفقیت را در دانش آموزان تقویت کرد.

وی ادامه داد: همچنین باید خانواده‌ها توجیه شوند؛ گاهی در بین خانواده این تفکر وجود دارد که اگر دانش‌آموز در رشته علوم تجربی تحصیل کند حتما در رشته‌های پزشکی دانشگاه‌ها پذیرفته خواهد شد در حالی‌که پذیرش دانشگاه‌ها در رشته‌های پزشکی محدود است اما ظرفیت پذیرش رشته‌های ریاضی‌فیزیک در دانشگاه بیشتر است و حتی از نظر ایجاد اشتغال نیز نسبت به رشته علوم‌تجربی، شانس بیشتری برای فارغ‌التحصیلان آن وجود دارد.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش‌وپرورش خوزستان با بیان این‌که رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای نیز باید تقویت شوند، اظهار کرد: به دنبال توسعه هنرستان‌ها در استان هستیم؛ در این راستا در سال تحصیلی جاری سه هنرستان جدید با فضای آموزشی استاندارد و ویژه رشته‌های فنی به سیستم آموزشی استان اضافه می‌شوند؛ همچنین برخی دبیرستان‌ها به هنرستان تبدیل خواهند شد.

کمایی خاطرنشان کرد: انتظار داريم كه سازمان‌ها، افراد صاحبنظر، رسانه‌ها و مطبوعات به آموزش‌وپرورش كمك كنند تا بتوانیم امسال توزيع متوازن بين‌رشته‌اي را در استان رقم بزنيم و بخش قابل توجهي از دانش‌آموزان را به رشته‌هاي فني‌وحرفه‌اي و رياضي‌فيزيك هدايت كنيم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار