تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۹۹۳۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نظر سعید لیلاز درباره کمپین "سوغات سعودی نخرید"
دولت می‌تواند با جدی‌گرفتن مطالبه رهبری در این زمینه، راه را بر معافیت‌های مالیاتی و گمرکی حجاج و حتی مسافران ایرانی عازم به دیگر کشورهای جهان ببندد.
به‌عنوان کسی که مشرف به سفر روحانی حج شده‌ام، به خاطر دارم که سر ظهر خیابان‌های بازار عربستان پر بود از ایرانی‌هایی که طاقه‌های پارچه را روی دوش خود حمل می‌کردند! مغازه‌ها برای نماز تعطیل شده بود اما متأسفانه برخی زائران ایرانی پشت درهای بسته مغازه‌ها صف کشیده بودند برای خرید و حتی با صاحب مغازه برای ادای نماز نرفته بودند.

مقام معظم رهبری نیز برای حذف این اخلاق ناپسند در بیانات خود از حجاج خواسته‌اند که در این سفر روحانی، به معنویات پرداخته و وقت خود را در بازارهای عربستان تلف نکنند.

این بیانات اما با هدف کمپین «سوغات سعودی نخرید» متفاوت است. تأکید ایشان به‌درستی در زمینه استفاده حجاج از فضای معنوی این سفر بود و البته جلوگیری از خروج ارز در حوزه اقتصادی و کمک به اشتغال داخلی.

بنابراین نباید گفته‌های ایشان را به یک کمپین ناسیونالیستی تقلیل داد چراکه واضح است در نگاه ایشان خرید از بازار عربستان به همان اندازه بد است که خرید از بازار آلمان یا هر کشور دیگری. پس بیایید در این شرایط، اجازه ندهیم که سخنان ایشان به گونه‌ای دیگر یعنی تقابل میان مردم ایران و مردم عربستان تفسیر شود.

 باید از دولت بخواهیم هم‌زمان با موسم حج، به اصلاح ساختاری بپردازد که ٣٥ سال است جریان دارد؛ ساختاری که به حجاج معافیت‌های رسمی و عملی برای ورود کالا با ارزشی چندین‌برابر سقف قانونی می‌دهد.

 دولت می‌تواند با جدی‌گرفتن مطالبه رهبری در این زمینه، راه را بر معافیت‌های مالیاتی و گمرکی حجاج و حتی مسافران ایرانی عازم به دیگر کشورهای جهان ببندد.

درحالی‌که هرساله ٢٠ میلیارد دلار برای سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور هزینه روی دست دولت می‌ماند، قوه مجریه می‌تواند براساس فرمایشات مقام معظم رهبری دستورالعملی تهیه کند تا از ورود بدون‌گمرکی کالا توسط تمام مسافران به کشور جلوگیری شود. این کار منویات رهبری را، هم در حوزه سفر روحانی حج و هم در حوزه اقتصاد داخلی تأمین می‌کند.
  شرق/ سعید لیلاز _ تحلیل گر اقتصادی
:
:
:
آخرین اخبار