تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۹۹۵۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیش از حد مجاز روزانه روغن نخورید
یک کارشناس تغذیه تاکید کرد: روغن خوراکی باید متناسب با نوع مصرف آن انتخاب شوند؛ روغن‌های سرخ‌کردنی، سالاد و پخت و پز متفاوتند و باید از استفاده روغن در غیر از موارد مخصوص، خودداری کرد.

سعیده حاجی‌نجف اظهار کرد: چربی‌ها و روغن‌های گیاهی از مهم‌ترین اجزای غذایی هستند که نقش بسیار مهمی در تغذیه انسان‌ها دارند. چربی‌ها در مقایسه با دیگر درشت‌مغذی‌ها یعنی کربوهیدرات و پروتئین‌ها، دارای انرژی بیشتری بوده و به عنوان منبع مهم تامین انرژی روزانه به شمار می‌روند.

وی با اشاره به اهمیت وجود روغن‌ها و چربی‌ها در تغذیه افزود: وجود مقدار کافی از روغن و چربی در رژیم غذایی برای سلامت بدن ضروری است ولی باید توجه کرد که مصرف زیاد آن نیز موجب افزایش خطر اضافه وزن، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و برخی از انواع سرطان‌ها می‌شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: روغن‌های گیاهی مایع مانند روغن زیتون و کنجد با داشتن مقادیر کافی از اسیدهای چرب غیراشباع و نداشتن کلسترول، مناسب‌تر از روغن جامد هستند و برای سلامت قلب مفیدترند.

وی گفت: روغن زیتون، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش داده و به افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می‌کند. روغن کنجد نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و املاح معدنی مانند منیزیم، مس، آهن و کلسیم است.

حاجی‌نجف عنوان کرد: میزان مجاز مصرف چربی روزانه به شرایط جسمانی، سلامت، سن، جنس و تحرک هر فرد در طول روز بستگی دارد ولی مقدار مجاز آن برای یک فرد بالغ با فعالیت بدنی متوسط، 70 گرم در روز است.

این کارشناس تغذیه با اشاره به نکاتی که باید هنگام خرید روغن رعایت کرد، گفت: هنگام خرید انواع روغن به مشخصات برچسب روغن اعم از تاریخ تولید، تاریخ انقضا و نوع روغن توجه و از خرید روغن‌های تاریخ مصرف گذشته خودداری کنید. نوع روغن باید متناسب با نوع مصرف آن انتخاب و خریداری شود و از خرید روغن‌هایی که در مقابل نور خورشید و دمای بالا نگهداری شده‌اند، پرهیز کنید. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار