تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۹۹۶۱۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«عقرب گزیدگی» و بچه‌هایی که در نبود پزشک جان می‌دهند
در دوماه گذشته تعدادی از خوزستانی‌ها به علت عقرب‌گزیدگی فوت کردند و در حالی دو مورد از این حوادث فقط در یک شهرستان در اندیکا رخ داد
در دوماه گذشته تعدادی از خوزستانی‌ها به علت عقرب‌گزیدگی فوت کردند و در حالی دو مورد از این حوادث فقط در یک شهرستان در اندیکا رخ داد که فوت کردن در اثر نیش عقرب در قرن بیست و یکم و با امکانات داروهای موجود موضوعی دور از ذهن و بسیار اسفناک است.

انتظار این است که استان خوزستان با دارا بودن سه دانشگاه علوم پزشکی و چند دانشکده مستقل پزشکی ظرفیت بالایی در پاسخگویی به نیازهای پزشکی و بهداشتی مردم داشته باشد.

اما در هفته‌های گذشته اخباری در رسانه‌ها و میان مردم منتشر شده که نشان می‌دهد مشکلات عدیده‌ای در حوزه بهداشت و درمان خوزستان در حوزه امکانات و توزیع آن وجود دارد.

البته اهواز به دلیل آنکه مرکز استان خوزستان است مورد توجه مسسئولان استانی قرار دارد به گونه‌ای که هم‌استانی‌های خوزستانی برای درمان بیماری‌های سخت و یا حتی بیماری‌های پیش پاافتاده‌ای به این کلانشهر می‌آیند.

متاسفانه در خبرها آمده چندی پیش دو کودک در شهرستان اندیکا بر اثر نیش عقرب و نبود امکانات جان خود را از دست دادند.

نیش عقرب در قرن‌های گذشته در روستاهای دور که از وجود حکیم و طبیب بی‌بهره بودند می‌توانست دلیل مناسبی برای فوت مردم باشد اما اکنون در قرن بیست‌و‌یکم این مسئله هیچ‌گونه جای توجیهی ندارد.

توزیع مراکز درمانی در خوزستان به ویژه در مناطق محروم به گونه‌ای است که مردم در برخی روستاها مانند شعیبیه شهرستان شوشتر برای تهیه یک قرص مسکن استامینوفن و برخی کارهای ساده پزشکی مجبور به مراجعت به مرکز شهرستان هستند.

نیش عقرب سبب مرگ کودک چهارساله شد

در چند روزگذشته کودک چهارساله اندیکایی بر اثر نبود امکانات پزشکی و همچنین عدم حضور پزشک جان خود را از دست داد.این خبر به‌گونه‌ای در عصر حاضر سبب تعجب شد که عده‌ای آن را در حد شایعه می‌پنداشتند.

در قرن‌های گذشته حکیمان با ایجاد زخمی کوچک روی محل گزیدگی نیش را درآورده و جای آن را با داروهای گیاهی تیمار می‌کردند البته امکان داشت به علت عدم دسترسی سریع به طبیب بیمار فوت کند.

ساسان رضوی، مدیر شبکه بهداشت و درمان اندیکا در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اهواز اظهار داشت: در شهرستان اندیکا هیچ پزشک متخصصی وجود ندارد و برای انتقال بیماران تنها دو آمبولانس وجود دارد.

وی افزود: این بیمار نیاز به متخصص اطفال داشت که در اندیکا نه تنها متخصص اطفال که هیچ گونه متخصصی نیست. به دلیل نبود متخصص و بیمارستان وی را به مسجد سلیمان انتقال دادند که در راه به علت طولانی بودن مسیر این کودک فوت کرد.

همچنین یکی از بستگان کودک فوت شده اظهار داشت: در ساعت 3 بامداد عقرب این کودک چهارساله را نیش زد و سریعا او را به تنها مرکز درمانی شهرستان اندیکا رساندیم اما در این مرکز تنها یک پرستار وجود داشت.

وی افزود: جریان را سراسیمه برای وی تعریف کردیم و او با وجود تماس با تنها پزشک این مرکز درمانی موفق به صحبت با وی نشد لذا تصمیم به تزریق سرم برای این کودک کرد و با وجود اعلام برخی از نشانه‌های مشکل‌ساز وی آن را عادی خواند.

خواهر این کودک چهارساله گفت: بعد از عدم توجه به این کودک درخواست آمبولانسی برای انتقال این کودک به شهرستان مسجدسلیمان کردیم که پرستار با امتناع از این درخواست از ما خواست برای انتقالش از ماشین شخصی استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: در طول مسیر انتقال خواهرم ایست قلبی کرد و در این فکر هستم که اگر از همان ابتدا اگر خودمان اقدام به انتقال وی می‌کردیم شاید او اکنون زنده بود.

ضعف مراکز درمانی

چندی پیش نیز یکی از هم‌استانی‌های خوزستانی از شهرستان سوسنگرد دچار حادثه تصادف در رانندگی شد که پس از گذشت ساعاتی از وقوع تصادف وی را با آمبولانس جهت درمان به شهرستان اهواز انتقال دادند.

شهروند سوسنگردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اهواز، اظهار داشت: در زمان وقوع تصادف به علت نبود امکانات عکس‌برداری و تجهیزات پزشکی مناسب برای انتقال به اهواز برای درمان آماده شدم اما مدت زمان زیادی برای انتقال طول کشید و درد زیادی را تحمل کردم.

وی افزود: با وجود درد شدید به سبب شکستگی استخوان پایم برای درمان و عمل جراحی در ابتدا فیشی برای واریز به ما داده شد که آن مبلغ را همراه نداشتیم.

شهروند سوسنگردی گفت: بزرگترین شانس ما دوستان و بستگان برای عمل درمان من در این بیمارستان تخصصی بود.

وی عنوان کرد: تصادف در سوسنگرد به علت نبود مراکز درمانی مناسب و خدمات ضعیف برابر با مرگ است به گونه‌ای که در هنگام بروز چنین حادثه‌ای اطرافیان شخص تصادف کرده خود را برای عزاداری آماده می‌کنند.

هرچند اخبار حوزه نارسایی‌های پزشکی بسیار تلخ و جانکاه هستند و مانند خبر فوت دختربچه کوچک اندیکایی قلب هر انسانی را جریح دار می کند اما با این همه منکر خدمات و زحمات فعالان این عرصه نیستیم ولیکن به نظر می رسد تامین پزشک متخصص برای هر شهرستان و پزشک شیفت شب برای درمانگاه‌ها جزء ابتدایی ترین درخواست‌ها از مسئولان حوزه بهداشت و درمان باشد.
مرجع / تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بهزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
وای وای درقرن 21 انسانها با نیش عقرب باید بمیرند .مسئولین باید خجالت بکشند .ما هنوز جهان سومی هستیم حرف از توسعه نزنید.ازروی مادر این بچه خجالت بکشید .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
بالاخره خبرنگاران هم خرج دارند و مجبورند برای امرار معاش خبر تهیه کنند
در هیچ جای دنیا برای هر ده کوره ای بیمارستان نمی سازند و متخصص در درمانگاه شبانه روزی نمی گذارند
:
:
:
آخرین اخبار