تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۹۹۶۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سدی در مسیر تشکیل نیروی مشترک عربی
یک رسانه عربی اختلاف دیدگاه میان عربستان و مصر در مأموریت و وظیفه محول شده به نیروی مشترک عربی را مانع اصلی برای تصمیم گیری نهایی در این مورد تشکیل این نیرو دانست.
مانعی در مسیر تشکیل نیروی مشترک عربی

 القدس العربی، اختلاف در مورد تأسیس نیروی مشترک عربی در نشست هفته گذشته قاهره باعث به وجود آمدن سوالات زیادی در مورد روابط مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است، به ویژه اینکه دلیل تعویق تصمیم گیری در این خصوص، اعتراض عربستان عنوان شد.


اتحادیه عرب بعد از تعویق نشست ویژه وزرای دفاع و امور خارجه برای تصویب نیروی مشترک عربی با صدور بیانیه ای اعلام کرد که یادداشتی را از هیئت عربستانی با عنوان تمایل ریاض به تعویق نشست شورای دفاعی که متشکل از وزرای دفاع و امور خارجه است، دریافت کرده است.


در این بیانیه آمده است: اتحادیه عرب یادداشت هایی را از بحرین، کویت، قطر، امارات و عراق در مورد تایید این درخواست عربستان دریافت کرده و متعاقب آن، دولت مصر نیز مجبور به تعویق نشست به زمانی نامعلوم شده است.


به نظر می رسد دیدگاه عربستان و کشورهایی که از عدم تشکیل نیروی مشترک عربی حمایت کرده اند با دیدگاه مصر که خواهان تسریع در ضرورت تشکیل این نیرو به منظور استفاده از آن در مأموریت های نظامی ویژه در کشورهای مجاور مثل لیبی است، همخوانی ندارد. این در حالی است که مقامات مصری از طریق رسانه های این کشور بر ضرورت مبارزه با تروریسم در لیبی از طریق مداخله نظامی زیر چتر اتحادیه عرب تاکید می کنند.


در عین حال عدم تعیین زمان دقیق نشست بعدی نشان می دهد که اختلافات عمیقی میان مصر و عربستان وجود دارد و برغم اینکه دو کشور در ظاهر برای حفظ روابط خوب تلاش می کنند ولی روابط آنها در شرایط خوبی قرار ندارد.


از سوی دیگر گفته می شود اظهارات عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان بعد از مشارکت عبد الفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر، عبدالله دوم پادشاه عربستان و محمد بن زاید ولی عهد ابو ظبی در گفتگوها با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سرنوشت ساز بوده است، زیرا گفته شد ائتلاف سه گانه به رهبری امارات در راستای حل و فصل سیاسی در سوریه بوده است که تضمین کننده بقای بشار اسد در قدرت است.


به اعتقاد تحلیلگران روابط مستحکم مصر با رئیس جمهوری سوریه و حمایت قاهره از وی یکی از مسائل مورد اختلاف عربستان با مصر و یکی از دلایل اصلی عدم امضای نیروی مشترک عربی بوده است.


مواضع اخیر مصر در مورد جنگ یمن نیز از جمله دلایل اختلافات اخیر میان ریاض و قاهره عنوان شده است. با وجود اینکه مصر از همان ابتدا اعلام کرد به ائتلاف تحت رهبری عربستان می پیوندد ولی در عمل همچنان درموضع خود تردید دارد و به صورت فعال در عملیات موسوم به «طوفان قاطعیت» شرکت نکرده است.


مصر همچنین از هیئت هایی از حزب علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن استقبال کرده و بر گفتگوهای مربوط به حل و فصل سیاسی در یمن نظارت داشته است که این مسئله خوشایند عربستان نیست، از این رو ریاض به دنبال باج خواهی از این اقدامات قاهره است.


از سوی دیگر مخالفت عربستان با خواسته مصر برای تشکیل نیروی مشترک عربی ممکن است به خاطر درک اهداف مصر در زمینه مداخله در خاک لیبی و تقویت خلیفه حفتر باشد؛ چرا که حفتر بارها خواستار مداخله نیروهای مصری در لیبی تحت پوشش مبارزه با گروه های تروریستی شده و حتی از تمایل مصر به ایجاد نیروی مشترک عربی برای همین مقصود دفاع کرده است.
:
:
:
آخرین اخبار