تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۹۹۶۶۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ناوگان اتوبوس های شهری اهواز، نیازمند دگرگونی اساسی
خوزنیوز/ نگار نخلی*: حمل و نقل عمومی به سیستمی اطلاق می شود که در آن مسافران با وسیله ی شخصی خودشان جابه جا نشوند و سفر حتما به صورت دسته جمعی انجام شود.

به طور کلی هدف تمامی سیستم های حمل ونقل درون شهری،جابه جایی مسافران از مکانی از شهر به مکانی دیگر با صرف کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان می باشد.

سیستم های حمل و نقل شهری بسیار متنوع اند و هر شهر با توجه به ویژگی های جمعیتی،امکانات زیرساختی و اهمیت اش می تواند از یک سیستم حمل ونقل به صورت مجزا یا چند سیستم به صورت هم زمان باهم استفاده کند.

اتوبوس های شهری،ارابه های کم رمق!!!

کلانشهر اهواز با توجه به موقعیت ویژه ی اقتصادی،اهمیت،وسعت،جمعیت رو به افزایش و همچنین اقلیم خاص اش،به سیستم حمل و نقل عمومی گستره و کارآمدی نیاز دارد. این در شرایطی است که سیستم حمل و نقل در کلانشهر اهواز تنها به اتوبوس و تاکسی آن هم به شکل ناکارآمد بسنده کرده است.

به راستی سازمان اتوبوسرانی کلانشهر اهواز تا چه حد در انجام وظایف ذاتی خود و ارائه ی خدمات مطلوب به شهروندان موفق عمل کرده است؟!.

حتما برای شما هم پیش آمده است که قصد جابه جایی با اتوبوس را داشته باشید و در گرمای طاقت فرسای تابستان دقایق طولانی به انتظار آمدن اتوبوس نشسته یا شاید هم ایستاده باشید!انتظاری نسبتا طولانی برای سوار شدن بر اتوبوس هایی که بسیاری شان ظاهر فرسوده دارند و فاقد امکانات ضروری همچون سیستم سرمایشی برای سفر آسوده هستند.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته توسط سازمان اتوبوس رانی،شهر اهواز با توجه به وسعت و جمعیت اش به 1200 دستگاه اتوبوس برای سفرهای درون شهری احتیاج دارد که در حال حاضر حداکثر350 دستگاه اتوبوس برای ارائه ی خدمات به شهروندان مشغول به کارند.اتوبوس هایی که40 درصد آنها فاقد سیستم خنک کننده و سرمایشی مناسب هستند و حداقل نیمی از این اتوبوس ها فرسوده اند.

با توجه به اقلیم و آب و هوای گرم شهر اهواز در بخش عمده ای از سال،قطعا برخورداری شهروندان از اتوبوس هایی با سیستم خنک کننده مطلوب از ابتدایی ترین حقوق هر شهروند به شمار می رود.این تنها یکی از موضوعاتی است که سبب می شود مردم رغبت کمتری برای استفاده از اتوبوس های شهری داشته باشند و به جای روی آوردن به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی از اتومبیل های شخصی استفاده کنند و تنها شهروندانی اتوبوس را برای جابه جایی انتخاب می کنند که یا خودروی شخصی ندارند و یا اینکه با توجه به قیمت پایین کرایه ی اتوبوس نسبت به تاکسی ناچار به این انتخاب هستند.

اتوبوس هایی که به دلیل کافی نبودن تعدادشان اغلب با فاصله های زمانی طولانی تر از حد معمول در ایستگاه ها حاضر می شوند.

از دیر آمدن ها و رفت و آمدهای نامنظم اتوبوس ها،ظاهر نازیبا،صندلی های کهنه،درودیوارهای جرم گرفته و نبود سیستم خنک کننده(کولر) که بگذریم؛ایستگاه های اتوبوس در شهر اهواز هم با شرایط مطلوب فاصله ی چشم گیری دارند. ایستگاه هایی که از حداقل استانداردها هم برخوردار نیستند.

در شهر اهواز با توجه به وضعیت آب و هوایی خاص آن لازم است ایستگاه ها مسقف و دارای سیستم خنک کننده مناسب فضا باشند تا راحتی و آسایش شهروندان مهیا شود،همچنین ایستگاه ها باید مجهز به تابلوی اعلان اطلاعات باشند تا زمان دقیق رفت و آمد اتوبوس ها نمایش داده شود و وقت شهروندان بیهوده تلف نشود و برای برقراری امنیت در ایستگاه به خصوص مناطق خلوت بهتر است ایستگاه ها مجهز به دوربین های مداربسته ای باشند که با مراکز پلیس در ارتباط مستقیم هستند.

جدا از این ویژگی ها با توجه به زمانی که روزانه افراد در ایستگاه ها صرف می کنند بهتر است در ایستگاه محلی برای فروش روزنامه و نوشیدنی های متناسب با فصل وجود داشنه باشد و برای کنترل و حفظ پاکیزگی و نظافت ایستگاه ها لازم است در فضای اطراف آنها سطل های زباله تعبیه شوند .کافی است اندکی تامل کنیم و ایستگاه های اتوبوس در سطح شهر اهواز را با استانداردهای آن مقایسه کنیم تا به عمق فاجعه پی ببریم.

ایستگاه هایی که در خوش بینانه ترین حالت ممکن تنها تعداد محدودی از آن ها از حداقل امکانات و تجهیزات یک ایستگاه استاندارد برخوردارند.

حال چه باید کرد؟

قطعا شهرداری اهواز به تنهایی توان جبران کمبود اتوبوس های شهری را نخواهد داشت و برای این مهم بهره گیری از توان بخش خصوصی و همچنین تبیین شرایط واقعی اتوبوسرانی اهواز به مسئولان کشور می تواند راهگشا باشد.

مشارکت شهرداری اهواز با شرکت های بزرگ بخش خصوصی فعال در کلانشهر اهواز - که از قبل فروش محصولاتشان سود سرشار دارند- به منظور ساخت ایستگاه های استاندارد در یک برنامه ی زمانی مناسب می تواند ایستگاه های اتوبوس را از وضعیت بغرنج فعلی خارج کند.

در این زمینه شهرداران مناطق می توانند خیابان های اصلی هر منطقه را در اولویت ساخت ایستگاه های مکانیزه قرار دهند و با شناسایی پررفت و آمدترین مناطق در هر مرحله اقدام به ساخت ایستگاه نمایند.

حال با توجه به ویژگی های خاص اقلیمی،جمعیت روزافزون و نقش انکارناپذیر اتوبوس های شهری در کاهش آلودگی هوا و ترافیک شهری میطلبد که مسئولان عزم خود را برای جبران کمبودها و تامین شرایط مطلوب برای استفاده ی شهروندان اهوازی از اتوبوس های شهری جزم نمایند.

*کارشناس شهرسازی
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰
شهروند اهوازی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
0
4
با وجود اینکه تعداد اتوبوسهای شهری اصفهان چند برابر اتوبوسهای شهر اهواز میباشد به تازگی 200دستگاه اتوبوس مدرن توسط شهرداری اصفهان خریداری شده است ولی متاسفانه شهرداری اهواز در این زمینه عملکرد مطلوبی ندارد!!
سجاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
1
1
ممنون بابت مطلب بسیار مفیدتون

البته نقش ما هم در نگه داری ایستگاها و وسایل نقلیه عمومی بسیار مهمه
سحر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
0
1
مطلبت عالى بود عزيزم، اميدوارم که مسئولين شهر به وضعيت نابسامان اتوبوس ها توجه کنند واين مشکل را براى مردم خوب شهر اهواز که گرماى طاقت فرسايى دارد حل کنند. به اميد روزى که با پيگيرى مسئولان و با صرف کمترين هزينه و وقت به امور خود برسيم.
یارعلی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۳
0
2
سلام ، شهردار لطف کند و یه نیم نگاهی به مدیریت سازمان اتوبوسرانی بکند...
فرشاد
|
UNITED STATES
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
1
خیلی ممنون بابت این مطلب .. و اینکه حداقل کاری که میتونن بکنن استفاده از این همه دستگاه جی پی اسی هست که هزینه شده و نصب شده برای اعلام زمان رسیدن اتوبوس ها به ایستگاه ها .. همونطور که گفتید ..
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
0
1
اتوبوس های عمومی اهواز منبع انتقال بیماریها می باشند مگید نه ،برید نگاه کنید یک سطل آب نمیریزند کف اتوبوس را شستشو دهند شیشه های اتوبوس را دستمال نمیکشند .....
دادرس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
0
از ماست كه برماست :
مرم خوزستان هيچ وقت از حق خودشون دفاع نكردن .
قابل توجه اعضاي محترم شوراي شهر كه فقط بلدند نرخ كرايه اتوبوس را بالا ببرند نظارتي بر خدمات بهينه ندارند .
طهماسبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
می توان تاکسی واتوبوس پلاک اروند وارد کرد
محمدامین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
0
0
باسلام شهردار محترم اهواز لطفا یک نگاه ویژه به منطقه کیانشهر داشته باشید با توجه به اینکه سرویس ها دیر به دیر میرسن و نبود تاکسی در این منطقه لطفا سرویس ها ی این منطقه را افزایش دهید
ناشناس
|
ROMANIA
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
0
0
بعضی از رانندگان اتوبوس رانی انقدر بی ادب وبا مرد م برخورد می کنند ومامورانی برای حضور ساعت رفت وبرگشت دارند که هروقت با مشکلی روبرومشویم وبه این مامو رگزارش می دهیم بعضی از رانندگان به مسافران میگوین برو شکایت کنید خودمان هرروز بایک صبحانه حلیم یا آش به مامور میدهیم وباهم مخوریم همه این ها حل شدنی . از حراست محترم اتبوس رانی یا شهردئاری تقاضا داریم رانندگان یا مامران را از کسانی انتخاب کنند که دلشان برای مردنم بسوزد وکارشا حل شود راننده یا مامور سیگاری اشکالی ندارد ولی حرمت بقیه راداشته باشد راننده در اتبوس مامور وقتی مشکل را با ا ایشان در میان میگذاری وصبحت می کنی دود سیگار به چشمروبرو می رود خواشمند است در انتخاب این اشخاص دقت وتذکر لازم داده شود
:
:
:
آخرین اخبار