تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۹۹۷۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برنامه هسته‌ای اسرائیل تهدیدی برای دنیاست
افشاگر صهیونیستی و تکنیسین سابق نیروگاه هسته‌ای دیمونا برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی را تهدیدی جدی برای دنیا معرفی کرد.
برنامه هسته‌ای اسرائیل تهدیدی برای دنیاست
 جروزالم پست، موردخای وانونو، تکنیسین سابق نیروگاه هسته‌ای دیمونا که به اتهام افشای اسرار مرتبط به برنامه تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی به ۱۸ سال زندان محکوم شده بود روز گذشته در اولین مصاحبه خود با یک رسانه عبری زبان اعلام کرد که تصمیم وی در عکسبرداری از تاسیسات هسته‌ای دیمونا با هدف اطلاع رسانی به مردم خاورمیانه، دنیا و حتی اسرائیلی‌ها انجام شد.

این تکنیسین سابق اعلام کرد که در طول دوره فعالیتش در دیمونا به تدریج به عقاید مخالف رژیم صهیونیستی گرایش پیدا کرد و به شدت از خطر برنامه هسته‌ای اسرائیل ترسیده بود.

وی در سال ۱۳۶۵ به جرم مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی و افشای اسرار هسته‌ای رژیم صهیونیستی به ۱۸ سال زندان محکوم شد. براساس این مصاحبه کارشناسان تخمین زدند که تاسیسات دیمونا مواد لازم برای ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای را تولید کرده است.

وزارت جنگ اسرائیل وانیو را پس از آزادی از زندان از سفر خارجی و صحبت با اتباع خارجی منع کرد. دلیل این مسئله نیز نگرانی از در اختیار داشتن اسرار بیشتری از راکتور اتمی دیمونا بود.

وانونو در مصاحبه روز جمعه خود از این اقدام ابراز پشیمانی نکرد و گفت: به این دلیل اقدام به افشای اطلاعات کردم که فرد دیگری قادر به انجام آن نبود.

وی در ادامه گفت: به این نتیجه رسیدم که وظیفه دارم مردم خاورمیانه و سراسر دنیا را از وجود این حجم از مواد منفجره مطلع سازم.

وانونو در این مصاحبه اعلام کرد که در زندان کسی اجازه نزدیک شدن به سلول وی را نداشته است. به گفته این تکنیسین اسرائیلی وی ۱۱ سال از ۱۸ سال دوران محکومیت خود را در سلول انفرادی سپری کرد.

وانونو با بیان اینکه زندگی جدیدی را آغاز کرده اما در اسرائیل قادر به یافتن شغلی نیست گفت: به نظرم زمان صدور مجوز خروج من از اسرائیل فرا رسیده است. من راز دیگری برای پنهان کردن ندارم.
:
:
:
آخرین اخبار