تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۹۹۸۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سه اثر خراطی منحصربفرد دزفول در انتظار ثبت جهانی
عبدالرحیم فروتن هنرمند خراط دزفولی که تاکنون سه اثر خراطی وی ثبت جهانی شده و شش اثر وی نیز به ثبت ملی رسیده سه اثر دیگر خراطی را در دست ساخت دارد که تا اواخر شهریور ماه برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارائه خواهند شد
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول از ساخت سه اثر منحصربفرد خراطی توسط هنرمند صنعتگر دزفولی خبر داد و گفت:این آثار برای ثبت جهانی معرفی می شوند.

یعقوب زلقی شنبه افزود:عبدالرحیم فروتن هنرمند خراط دزفولی که تاکنون سه اثر خراطی وی ثبت جهانی شده و شش اثر وی نیز به ثبت ملی رسیده سه اثر دیگر خراطی را در دست ساخت دارد که تا اواخر شهریور ماه برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو ارائه خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه این هنرمند دزفولی توانایی ارائه آثار هنری منحصربفرد بیشتری دارد گفت:تلاش می شود تا این هنرمند زبردست آثار متنوع بیشتری را برای ثبت جهانی ارائه کند.

زلقی اظهار کرد:علاوه بر آثار خراطی دزفول،نمونه هایی از آثار کپوی دزفول نیز پایان شهریور ماه امسال جهت ثبت جهانی در یونسکو ارایه می شود تا کپوی دزفول به ثبت جهانی برسد.

عبدالرحیم فروتن خراط نمونه دزفولی نیز به ایرنا گفت:مراحل ساخت سه اثر خراطی شامل ساز سرنا ، ظرف مخصوص پسته و میوه خوری برای ارایه جهت ثبت جهانی در سال 2015 تا پایان شهریور ماه به پایان می رسد.

وی افزود:تلاش می کنم با همکاری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تعداد آثار بیشتری را ارائه و به ثبت جهانی برسانم.

تاکنون خراطی دزفول به ثبت جهانی رسیده است.

دزفول با پیشینه ای چند هزار ساله و آثار باستانی از دوره های مختلف تاریخ در گذشته دارای بیش از
500 کارگاه تولید 100 نوع صنایع دستی بوده که اکنون بسیاری به فراموشی سپرده شده اند.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: خراطی دزفول ، دزفول
:
:
:
آخرین اخبار