تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۱۴۷۵۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جمع آوری 520 هزار سند و عکس از شهدا و رزمندگان دزفول
نویسنده و گردآورنده کتاب جامع راهنمای شهدای دزفول گفت: تاکنون 520 هزار سند و عکس از شهدا و رزمندگان دزفول جمع آوری شده است
نویسنده و گردآورنده کتاب جامع راهنمای شهدای دزفول گفت: تاکنون 520 هزار سند و عکس از شهدا و رزمندگان دزفول جمع آوری شده است.

منوچهر مهدی پور با تشریح فعالیت 12 ساله خود برای جمع آوری این اسناد و عکس ها اظهار کرد: اسناد و عکس های جمع آوری شده مربوط به شهدا ، رزمندگان سپاهی ، ارتشی ، جهادگر ، بسیجی ، سرباز و سایر رزمندگان بوده که اهل و ساکن دزفول بوده و یا در هشت سال دفاع مقدس در دزفول به شهادت رسیده و بعضا پیکر مطهر آنها در این شهرستان به خاک سپرده شده است.

این رزمنده و پیشکسوت عرصه دفاع مقدس همچنین با تشریح کتاب جامع راهنمای شهدای دزفول اظهار کرد: این کتاب 816 صفحه ای دائره المعارفی جامع از شهدای مدفون در شهرستان دزفول می باشد که اطلاعات آن از منابع مختلف و مستند جمع آوری و در 2 فصل مستندنگاری شده است.

نویسنده کتاب 'سربازان آخرین معصوم' افزود: در کتاب راهنمای شهدای دزفول ضمن معرفی آرامستان های این شهرستان تمام قبور مطهر شهدا شناسایی شده و ضمن تهیه عکس از آنها متن نوشته بر روی مزار نیز جمع آوری و مستند سازی شده است.

مهدی پور که از جمله فرهنگیان بازنشسته می باشد اظهار داشت: در فصل دوم دائره المعارف جامع شهدای مدفون در دزفول ، علاوه بر معرفی شهدای دوران انقلاب اسلامی این شهرستان ،شهدای کارگر و کارمند ، اصناف ، شهدای مبارزه با اشرار ، شهدای ترور ، شهدای مبارزه با قاچاقچیان ، شهدای روحانی ، شهدای دانشجو ، شهدای حملات موشکی دزفول و شهدای دزفول در عملیات های مختلف معرفی شده اند.

مولف کتاب 'یادداشت هایی برای فردا ' با بیان اینکه برای شناسایی و جمع آوری اسناد مربوط به محل دفن شهدا در آرامستان های دزفول ، 42 آرامستان این شهرستان مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته و مستند سازی شده است افزود:معرفی شهدای دزفولی بعد از دوران دفاع مقدس ، شهدای مفقودالاثر بازگشت به وطن ،شهدای جاویدالاثر و نیز شهدای 25 عملیات که اهل دزفول بوده و یا پیکر مطهر آنها در آرامستان های این شهرستان به خاک سپرده شده در این دائره المعارف معرفی شده اند.

نویسنده کتاب راهنمای شهدای دزفول از تهیه جلد دوم این کتاب خبر داد و گفت: جلد دوم این کتاب شامل اطلاعاتی مستند و دقیق از شهدای دزفول از جمله تطبیق روز شهادت شهدا بر اساس سال قمری است همچنین نسبت فامیلی شهدا مورد بررسی قرار گرفته است.

وی آمار شهدای شهرستان دزفول بر اساس بررسی انجام شده 2 هزار و 614 شهید عنوان کرد.

شهر دزفول از نخستین ساعات آغاز جنگ تحمیلی تا روزهای پایان هشت سال دفاع مقدس مورد اصابت موشک های دور برد ، بمباران هوایی و بمباران توپخانه ای دشمن قرار داشت.

به پاس ایستادگی و مقاومت مردم دزفول در هشت سال دفاع مقدس چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری - روز دزفول نامگذاری شده است.

دزفول مفتخر به پایتخت مقاومت ایران اسلامی است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار