تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷
کد خبر: ۱۸۰۴۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح "۵۵۰ هزار هکتاری" خبر خوش سال ۹۷ برای خوزستانی‌ها بود
از سال ۷۵ که رهبر معظم انقلاب در سفر به استان خوزستان ظرفیت‌های کشاورزی را فرصتی استثنائی برای رشد این بخش استراتژیک در کشور دانستند و طرح ۵۵۰هزار هکتاری را ارائه دادند مردم خوزستان همواره رویایی در سر داشتند که این طرح چه زمان به سرانجام می‌رسد.
  کشاورزی و غذا مسئله استراتژیک قرن است که در کنار مسئله آب می‌تواند به بحران یا عامل ثبات و امنیت کشورها بدل شود، فائو (سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد) بحران غذای 2018 را بدترین بحران در 70 سال اخیر دانست که البته روندی افزایشی دارد.

در ایران جلگه خوزستان همواره در طول تاریخ جزء حاصلخیزترین زمینها بوده به گونه‌ای که نام استان نیز به این موضوع اشاره دار و آمار وزارت جهاد کشاورزی نیز موید نقش جدی خوزستان است و می‌توان به رتبه یک استان در تولید گندم، ذرت، نیشکر و چندین محصول مهم و استراتژیک دیگر اشاره کرد.

اجرایی شدن فاز اول طرح 550 هزار هکتاری زمین‌های خوزستان که از سال 75 و پس از سفر رهبر انقلاب به این استان توسط ایشان مطرح شده بود همواره یکی از رویاها و آرزوهای مردم استان خوزستان بوده است.

این طرح البته پس از سال‌ها مسکوت ماندن اش، در دولت اول حسن روحانی و با بودجه‌ای که از صندوق ذخیره ارزی تامین شد رغم خورد و اکنون با وجود برخی انتقادات که به نحوه اجرای آن وارد شده و می‌شود اجرایی شده است و تقریبا همگان اذعان دارند کار بزرگی در این زمینه صورت گرفته و منافع آن نیز برای مردم استان و کشور خواهد بود.

بازدید از اجرای طرح

آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سفری که به استان خوزستان داشت از عرصه اجرای این طرح بازدیدی انجام داد و پس از آن در گیت بوستان نیز با مسئولان استان خوزستان در حوزه آب و کشاورزی با حضور استاندار خوزستان نشستی داشت.

حاصل این نشست نشان دهنده انجام کاری بزرگ در عرصه کشاورزی و برای بالفعل شدن این ظرفیت مهم بود و شاید مهمتر از آن دورخیزی برای اتمام این طرح کلیدی و بسیار مهم در فازهای بعدی است.

آقامحمدی در نشست شورای کشاورزی استان خوزستان با اشاره به ابعاد اجرای این طرح بزرگ و ثمرات آن، مسئولان و برنامه ریزان استان خوزستان را دعوت به انجام کارهای بزرگتر و تعریف بازارهای ملی و بین‌المللی بزرگتر برای محصولات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی استان خوزستان نمود که به نظر می‌رسد این موضوع در حال حاضر حلقه مفقوده شرایط اقتصادی استان خوزستان است.

وی به واقعیتی مهم اشاره کرد و موکدانه گفت: کشاورزی برای ما کلیدی‌ترین مسئله است چون برای ما امنیت می‌آورد.

 این موضوع می‌تواند به نگاه استراتژیکی اشاره کند که در سطح کلان کشور به مسئله کشاورزی وجود دارد و البته فرصت طلایی برای توسعه خوزستان این بار نه از مسیر پر تبعات نفت بلکه از راه سبز کشاورزی.

  آقامحمدی البته تصریح کرد: برای انجام این کار باید اعلام کنیم که یکی از بهترین منطقه‌ها برای کشاورزی خوزستان است و به هیچ وجه نباید احساسی فکر کنیم چرا که عده‌ای هستند با پول خوشی‌های سطحی را خریداری می‌کنند. عده‌ای که کاردان یک چیز هستند و شرایط آن را نیز دارند می‌خواهند وارد عمل شوند پس باید حمایت‌های خودمان را داشته باشیم و این حمایت مانند همان چوبی است که به یک محصول کشاورزی برای سرپا شدن آن به تنه‌اش وصل می‌کنیم.‌

غلامرضا شریعتی نیز که این طرح در دوره مسئولیت وی و با بودجه صندوق ذخیره ارزی یعنی استراتژیک‌ترین ذخیره مالی کشور است انجام شده و به نوعی افتخار اجرای آن و نقش آفرینی در اتمام آن برای وی نیز وجود دارد با خوشحالی از اجرای این طرح گفت: از زمان اجرایی شدن فاز اول طرح 550هزار هکتاری تولیدات کشاورزی خوزستان 2.5 میلیون تن افزایش یافته است که این عدد به تدریج به 8 میلیون تن می‌رسد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح های کشاورزی در خوزستان بازدهی بیشتری نسبت به دیگر استان ها دارد، گفت: در صورت تامین آب، خوزستان با توجه به شرایطی که دارد می تواند سهم بسزایی در تامین غذای کشور داشته باشد.

طرح آسیب شناسی شده؛ شهرهای شمالی هم سهیم می‌شوند

شریعتی البته به بخشی از مشکلات طرح هم اشاره کرده و راهکاری هم گفته؛ 7 شهرستان استان از طرح کشاورزی محروم مانده اند، و باید شاهد اولویت بخشی به این شهرستان های شمالی در فاز دوم طرح باشیم.

وی گفت: مساحت زمین های کشاورزی در شهرستان های ایذه باغملک اندیکا لالی هفتگل مسجدسلیمان و الوار گرمسیری اندیمشک، دزفول، 47 هزار هکتار است که که تحت پوشش طرح کشاورزی 500 هزار هکتاری قرار نگرفته است.

وی همچنین خبرداد: مرحله دوم طرح کشاورزی رهبری توسط سازمان آب و برق خوزستان در 44 هزار هکتار آغاز شده و نیمی از آن نیز تکمیل شده است.

همانگونه که اشاره شد برخی انتقادات در طول اجرای این طرح مطرح شده که استفاده از برخی شرکت‌های غیر بومی و عدم دربرگیری برخی مناطق بسیار متناسب و مناسب برای کشت و کار در استان خوزستان و عدم تناسب برخی محاسبات با واقعیتهای خوزستان در زمینه آب از آن جمله‌اند و تاکید استاندار مبنی بر حل برخی از این مکلات در فاز دوم نشانه مطلع بودن مسئولان از انتقادات است حال باید دید پاسخ این مطالبات تا چه حدعملی خواهد شد.

با تمام این مسائل و در نظر گرفتن انتقادات و اشکالاتی که به این طرح اجرا وارد شده، نکته مهم آن است که "دیکته نوشته نشده غلط ندارد" حالا باید از دیکته‌ای که دولت با بودجه صندوق ذخیره ارزی و البته با ابلاغ طرح، غلط‌های آن را جدا کرد و به اصل اجرای آن نمره داد؛ که به نظر می‌رسد نمره مطلوبی اخذ خواهد شد.‌

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار