تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۸۲۹۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشترکان برای پایداری شبکه برق در تابستان مصرف را مدیریت کنند
  مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان با بیان اینکه بیش از 59 درصد مصرف برق خوزستان در حوزه های خانگی و عمومی است گفت: پایداری شبکه برق تابستان در گرو مدیریت مصرف این مشترکان است.
 
محمود دشت بزرگ درخصوص احتمال کاهش ساعت کاری ادارات در تابستان امسال بیان کرد: مساله کاهش ساعات کاری ادارات خوزستان دور از ذهن نیست و در شورای پایایی شبکه برق استان هم مورد مطالعه قرار گرفته اما جزییات آن مشخص نیست.
وی با اشاره به اینکه موضوعات مدیریت مصرف برق باید همیشه در سرلوحه کار قرار گیرد گفت: مجموع مشترکان خانگی در حوزه عملیاتی شرکت برق منطقه ای خوزستان حدود یک میلیون و 550هزار است که اگر مدیریت مصرف را رعایت کنند امنیت شبکه بیش از پیش حفظ می شود.

**صرفه جویی 200 واتی هر مشترک
دشت بزرگ بیان کرد: اگر هرکدام از مصرف کنندگان به طور متوسط 200 وات در لحظه پیک صرفه جویی برق داشته باشند 310 مگاوات در کل شبکه صرفه جویی می شود این درحالیست که پارسال با تغییر کاری ساعات ادارت به طور متوسط 263مگاوات مصرف برق کاهش یافت.
وی ادامه داد: 49درصد از مصرف برق خوزستان در حوزه خانگی، 15 درصد کشاورزی و 10 درصد عمومی است به عبارت دیگر 74 درصد مصرف برق خوزستان در این سه حوزه است که اگر این مشترکان صرفه جویی برق در ساعت پیک داشته باشند شاهد پایداری بهتر برق هستیم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان یادآور شد: کل مصرف برق در حوزه عمومی ازجمله ادارات 10 درصد است که پارسال با کاهش ساعت کار ادارات شاهد کاهش بار در شبکه بودیم.
وی افزود:پارسال طرح هایی برای مدیریت بار در شبکه برق خوزستان انجام شد که رقم این مدیریت مصرف 507 مگاوات بود و این رقم برای مسال به 961مگاوات رسیده که 410 مگاوات برای برق منطقه ای خوزستان پیش بینی شده تا با مشترکانی مانند صنایع سیمان، فولاد، نورد و نفت که به طور مستقیم از این شرکت تامین برق می شوند، به این عدد دست پیدا کنیم.

** پرباری در تمام شبکه
دشت بزرگ بیان کرد:کل شبکه برق با پرباری روبه رو است و اگر خود مردم و صنایع مشارکت نداشته باشند شرکت های برق باید از ابزارهای مدیریت بار شبکه استفاده کنند؛ نیاز به استفاده از ابزارهای مدیریت مصرف است لذا رایزنی با صنایع آغاز شده تا از روش های مختلف مدیریت مصرف همچون ظرفیت های طرح های ذخیره عملیاتی استفاده کنند.

** 60 درصد ظرفیت منصوبه برق از نیروگاه های برقابی
وی ادامه داد: پارسال محدودیت هایی در تولید برق داشتیم زیرا 60 درصد ظرفیت منصوبه تولید برق در خوزستان نیروگاه های برقابی هستند و اگر نتوانند میزان برق مورد نظر برای شرایط پیک مصرف را تولید کنند مشکلاتی در شبکه برق ایجاد می شود.
به گفته دشت بزرگ پارسال پیک شبکه برق خوزستان هفت هزارو 917مگاوات بود که برای نخستین
بار پیک مصرف نسبت به سال 96 کمتر بود.
وی ادامه داد: براساس برآوردها ، به دلیل آبگیری مخازن سدها امسال تولید برق در خوزستان به میزان نیاز مصرف خواهد بود.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان گفت: در سال 97 در مجموع 10 هزار و 565 گیگاوات ساعت در نیروگاه های برقابی خوزستان انرژی تولید شد این درحالیست که در 51 روزه نخست امسال چهار هزار و 389 گیگاوات ساعت انرژی از نیروگاه های برقابی تولید شد که معادل 42 درصد کل انرژی تولیدی نیروگاه ها در سال 97 است.
وی گفت: در بازه زمانی 51 روز نخست سال 97 تنها 416 گیگاوات ساعت تولید شد و این به معنای آن است که در مدت مشابه امسال بیش از 10 و نیم برابر انرژی توسط نیروگاه های برقابی تولید شده است.
به گفته دشت بزرگ نیروگاه های برقابی از نظر توان تولیدی در لحظه پیک پارسال سه هزار و 87 مگاوات و نیروگاه های حرارتی سه هزار و 805 مگاوات برق تولید کردند.
وی افزود: پیک مصرف برق خوزستان در پارسال هفت هزار و917 مگاوات بود از این رو ناچار شدیم از شبکه سراسری برای تامین پیک استفاده کنیم زیرا تولید برق توسط نیروگاه های استان کافی نبود.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان ادامه داد:امسال برنامه ریزی شده که از نیروگاه های برقابی و حرارتی هرکدام در لحظه پیک چهار هزار و 480 مگاوات برق تولید شود؛ نیاز مصرف برای امسال حدود هشت هزار و 880 مگاوات است که مقداری بیش از نیاز مصرف نیز از نیروگاه ها در لحظه پیک برق تولید می شود.
وی با اشاره به لزوم صرفه جویی در مصرف برق توسط بخش های مختلف خانگی و صنعت گفت: در تلاش هستیم تا با روش های مختلف میزان پیک امسال را مشابه پارسال در حدود هفت هزار و 917مگاوات تنظیم کنیم.
وی ادامه داد: البته حوادث در بخش تولید را نباید فراموش کنیم زیرا ممکن است بر اثر بروز یک حادثه مشکلی در تولید برق ایجاد شود اما به شرط اتمام تعمیرات برنامه ریزی شده در نیروگاه ها تا پایان خرداد، تمام واحدهای تولید برق غیر از یک واحد نیروگاه دز و یک واحد نیروگاه کارون سه در مدار خواهند بود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار