تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۱۸۳۰۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خطر نابودی پیاز و ضرر و زیان کشاورزان خوزستانی
 کاهش بیشتر قیمت محصول پیاز سفید در مناطق شمالی خوزستان ، خطر نابودی بخشی از این محصول پرمصرف خانوارها و ضرر و زیان کشاورزان پیازکار خوزستانی را در پی دارد.
  با ادامه کاهش قیمت پیاز در سر مزرعه، پیازکاران رغبت چندانی برای ادامه برداشت این محصول ندارند از این رو احتمال گندیده و فاسد شدن آن به دلیل گرمای هوا وجود دارد.
هم اکنون قیمت پیاز سفید در مزارع مناطق شمالی خوزستان بین هفت تا هشت هزار ریال است در حالی که به گفته دست اندرکاران کشاورزی استان ، قیمت تمام شده هرکیلوگرم پیازسفید حدود 20هزار ریال است.
مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی و زراعی دزفول در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ابراز نگرانی از بازار پیاز در خوزستان بیان کرد:با توجه به افزایش هزینه کاشت ، داشت و برداشت محصول پیاز ، کشت این محصول دیگر مقرون به صرفه نیست.
ناصر نظرزاده زارع با بیان اینکه کشاورزان پیازکار خوزستان با دغدغه و نگرانی زیاد ، تغییر و تحولات قیمتی پیاز را دنبال می کنند خواستار آزاد شدن صادرات این محصول از سوی دولت با هدف جلوگیری از افت شدید قیمت آن هستند.
وی گفت: همان طور که دولت برای حمایت از منافع مصرف کننده ، واردات پیاز را در مقاطع کوتاهی آزاد می کند حالا باید صادرات این محصول را برای حمایت از منافع تولیدکننده آزاد کند.
نظرزاده زارع ادامه داد:هم اکنون محصول پیاز روی دست کشاورزان مانده و خریدار چندانی ندارد و باید به ناچار مرزها برای صادرات این محصول باز شود.
مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی خوزستان نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه پیاز سفید تولیدی مناطق شمالی خوزستان ویژگی 'تازه خوری' دارد و قابلیت چندانی برای ذخیره سازی در سردخانه ها ندارد گفت: صادرات این محصول می تواند شرایط بهتری را برای کشاورزان پیازکار خوزستانی رقم بزند.
هوشنگ افسردیر با اشاره به اینکه هم اکنون بازار پیاز در خوزستان تقریبا در وضعیت اشباع قرار دارد افزود:با توجه به عرضه پیاز سایر استان ها ، باید شرایطی برای کشاورزان به وجود آید تا آنان با ضرر و زیان هنگفت همچون سال های گذشته رو به رو نشوند.
برداشت پیاز در مناطق دزفول ، شوشتر ، شوش ، اندیمشک و رامهرمز در سطح چهار هزار و 500 هکتار از 2 هفته پیش شروع شده و در همان روزهای نخست با ورود این محصول ، قیمت حبابی قیمت حبابی پیاز با برداشت آن در خوزستان شکست.
به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان از مجموع چهار و 500هزار هکتار سطح زیرکشت این محصول ، حدود 180هزار تن برداشت می شود.
محمد قاسمی نژاد با اشاره به اینکه میزان تولید محصول پیاز در خوزستان بیش از نیاز مردم استان است خواستار اتخاذ ساز و کارهایی برای صادرات این محصول شد تا به گفته وی از ضرر و زیان کشاورزان جلوگیری شود.
در سال های گذشته نیز کشاورزان پیازکار خوزستان نیز همزمان با برداشت این محصول با کاهش قیمتی این محصول روبه رو شدند و بخش زیادی از پیاز تولیدی منطقه از بین رفت.
به گزارش ایرنا قیمت پیاز در کشور در فروردین امسال به نحو بی سابقه ای رو به افزایش نهاد به گونه ای که بالاکشیدن قیمت آن در کانال 150هزار ریالی نگرانی زیادی برای خانوارهای متوسط به وجود آورد.
با اینکه برخی از دست اندکاران بخش کشاورزی در خوزستان ، زمانی که قیمت پیاز تا 100هزار ریال رسیده بود می گفتند قیمت ها به زودی با برداشت آن در خوزستان شکسته خواهد شد ولی هیچ کس جلودار قیمت لجام گیسخته آن نبود تا اینکه هر کیلوگرم پیاز تا 160هزار ریال نیز در اهواز رسید.
هم اکنون بهای خرده فروشی پیاز سفید محصول خوزستان در اهواز تا 30هزار ریال عرضه می شود که به نظر می رسد؛ بخش مهمی از اختلاف قیمت بهای محصول در مزرعه تا مصرف کننده نهایی به جیب دلالان می رود.
قاسمی نژاد نیز معتقد است: دلالان و واسطه ها از بالا و پایین آمدن نرخ محصولات کشاورزی سود کلانی می برند ولی کشاورز به ندرت به آن سود رویایی دست می یابد.
میانگین برداشت پیاز سفید در خوزستان حدود 40تن در هکتار است و گفته می شود حدود نیمی از محصول پیاز همچنان در مزرعه است و به خاطر کاهش قیمت ، کشاورزان رغبتی چندانی به برداشت دسترنج خود ندارند.
چنانچه قیمت پیاز همچنان رو به کاهش باشد کشاورزان به امید افزایش قیمت ، برداشت پیاز را تا پایان خرداد ادامه می دهند و پس از آن به دلیل شدت گرمای خوزستان از بین خواهد رفت.
تعاون روستایی خوزستان در مقاطعی ، محصول پیاز را به قیمت توافقی با هدف حمایت از کشاورزان خریداری و ذخیره سازی می کرد ولی به دلیل درگیر بودن با خرید گندم و کلزا ، توانایی جذب این محصول را با توجه بنیه مالی ضعیف شبکه تعاون روستایی و فسادپذیری زیاد این محصول ندارد.
از سوی دیگر سازمان جهادکشاورزی خوزستان به دلیل نگرانی زیاد ناشی از حمل 800هزار تن چغندر قند به کارخانه های خارج از استان و احتمال نابودی این محصول ، مایل به ورود به مساله پیاز و حمایت عملی از کشاورزان نیست.
استان خوزستان با تولید سالانه 16میلیون تن محصولات زراعی و باغی و عمل آوری 124نوع محصول ، به لحاظ کمیت و تنوع تولیدات کشاورزی ، در کشور رتبه نخست را دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار