تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۲۷۹۲۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تکمیل حلقه‌های مفقوده کریدوری چگونه در ۲ سال اخیر سرعت گرفت؟
وزارت راه و شهرسازی توانست بعد از به جریان انداختن ساخت راه‌آهن رشت- آستارا در مذاکره با روسیه، حالا در مذاکره با عراق پروژه بر زمین مانده راه آهن شلمچه- بصره را عملیاتی کند. اما تکمیل حلقه‌های مفقوده کریدوری ایران چگونه در ۲ سال اخیر سرعت گرفته است؟
  زنجیره‌های کریدوری در شمال، جنوب، شرق و غرب به اندازه نفت و بلکه بیشتر می‌تواند برای ایران درآمدزایی به دنبال داشته باشد، اما هر کدام از مسیرهای ریلی، جاده‌ای و دریایی ما در نزدیکی خود حلقه‌ای مفقوده دارند که اتصال آنها سال‌ها در دستور کار دولت‌ها بوده است. «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی روز گذشته اعلام کرد که این روزها تکمیل زنجیره کریدوری در همه دنیا موضوع روز است، اما دشمنان برای ما نقشه‌های جدی دیده‌اند که موفق نشویم این کریدورها و زنجیره‌های اتصال‌های راهبردی بین‌المللی را تکمیل کنیم.

اتصال ریلی به عراق از یک طرف و تکمیل شبکه حمل‌ونقلی دو کشور ایران و آذربایجان از طریق ساخت راه آهن رشت- آستارا و در ادامه تکمیل کریدور شمال-جنوب از جمله دو حلقه مفقوده‌ای بود که سال‌ها برای تکمیل و توسعه آنها برنامه‌ریزی می‌شد، اما راه به جایی نمی‌برد.

با این حال در ۲ سال اخیر، جلساتی با موضوع تسهیل تردد در کریدور شمال- جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در چندین نوبت در تهران و برخی کشورهای همسایه برگزار شد و در نهایت در تیر ماه امسال و در حاشیه نشست سه‌جانبه ایران، هند و روسیه که به میزبانی کشورمان با مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب برگزار شد، قرارداد اجرایی پروژه رشت- آستارا میان دو ایران و روسیه به امضاء رسید.

این پروژه که در شاخه غربی دریای خزر به عنوان حلقه مفقوده رشت- آستارا شناخته می‌شود، در داخل ایران به طول ۱۶۴ کیلومتر است که سال‌های طولانی یکی از پروژه‌های اولویت‌دار ایران بوده و در نهایت فرایند ساخت آن در سه سال در دولت سیزدهم آغاز و قرارداد ساخت با طرف روسی امضا و اجرایی شد.

وزیر راه و شهرسازی ۱۹ اردیبهشت امسال وعده قطعی شدن انعقاد قرارداد هر دو پروژه بر زمین مانده راه‌آهن شلمچه – بصره و روسیه را اعلام کرد و گفت: در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرح‌های حمل‌و نقلی، توافق ساخت راه آهن رشت- آستارا و شلمچه- بصره امضا می‌شود که تیرماه امسال دولت روسیه تصمیم گرفت تا راه‌آهن رشت- آستارا را فاینانس کند و بسازد.

روز گذشته نیز عملیات اجرایی احداث خط ریلی شلمچه - بصره با حضور معاون اول رییس‌جمهور ایران و نخست وزیر عراق آغاز شد و این خط ریلی که ۳۲ کیلومتر طول دارد در مدت ۱۸ ماه آماده بهره برداری خواهد شد.خط ریلی شلمچه- بصره در صورت اتصال می‌تواند به عنوان راهی مناسب برای انتقال زائران ایرانی به کربلا و مسیری تجاری در طول سال، مورد استفاده دو کشور قرار گیرد. خطوط ریلی در ایران در حال حاضر تا نقطه مرزی شلمچه متصل است. همچنین در عراق نیز از شهر بصره تا شهرهایی همچون کربلا و بغداد خطوط ریلی متصل هستند و در صورت اتصال بین شلمچه تا بصره که طولی نزدیک به ۳۲ کیلومتر دارد، شبکه ریلی دو کشور به یکدیگر متصل خواهد شد و رویای راه آهن تهران- تا کربلا به واقعیت می‌پیوندد

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار