تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۲۸۶۵۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای:
۴۰ درصد بازار بازی‌های موبایلی دست بازی‌ساز‌های ایرانی است
حاجی هاشمی گفت: اگرچه در بخش بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی نیازمند برنامه‌ریزی هستیم، اما حدود ۴۰ درصد بازار بازی‌های موبایلی دست بازی‌ساز‌های ایرانی است.
 محمدامین حاجی هاشمی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شبکه خبر با اعلام این خبر که براساس پیمایش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌‌ای، ۳۴ میلیون نفر در کشور از بازی‌های رایانه‌ای، موبایلی و کنسولی استفاده می‌کنند، گفت: بیش از ۹۰ درصد بازیکن‌ها بازی موبایلی و حدود ۲۰ درصد بازی کنسولی و حدود ۲۰ درصد بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند و بعضی از بازیکن‌ها از سه سکو استفاده می‌کنند.

حاجی هاشمی درباره میانگین سنی بازیکن‌ها افزود: آمار‌ها نشان‌دهنده افزایش سن بازیکن‌ها است. ابتدا میانگین سنی آن‌ها ۱۶ سال بود، که بعد به ۱۹ سال، ۲۱ سال و الان به ۲۳ سال رسیده است. از بین ۳۴ میلیون نفر حدود چهار میلیون نفر گیمر یا بازیکن حرفه‌ای هستند، که روزی بیش از ۳ ساعت بازی می‌کنند. به طور میانگین بازیکن‌ها ۹۵ دقیقه در روز بازی می‌کنند، که حدود چهار میلیون نفر از بازیکن‌های حرفه‌ای بیش از ۳ ساعت زمان برای بازی کردن می‌گذارند. آن‌ها معمولاً بازی‌های روز خارجی خریداری می‌کنند. 

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه در بخش بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی تولیدکنندگان کمی در کشور داریم، تصریح کرد: این موضوع به این دلیل است که بازی‌های خارجی به صورت رایگان در کشور عرضه می‌شود و بازی‌ساز داخلی نمی‌تواند با آن رقابت کند. هرچه بازی‌ساز بازی ساخته شده را ارزان‌تر عرضه کند، باز نمی‌تواند بازی‌اش را رایگان به دست بازیکن بدهد. در مقابل، در بخش بازی موبایلی بازار خوبی برای بازی‌سازان داخلی داریم. چون مدل درآمدی به صورت پریمیوم است. 

وی به مدل‌های درآمدی در صنعت بازی اشاره کرد و گفت: ما در صنعت بازی دو مدل درآمد داریم. یک مدل پریمیوم یا پرداخت ابتدای بازی و مدل دیگر فریمیوم یا رایگان با پرداخت درون برنامه‌ای است. بازی‌هایی که معمولاً فریمیوم با پرداخت درون برنامه‌ای است، چون به صورت آنلاین است قفل بازی‌ها شکسته نمی‌شود و بازیکن‌های ایرانی مجبورند بازی را به صورت دلاری خریداری کنند. به همین دلیل، بازی‌ساز ایرانی می‌تواند با بازی خارجی رقابت کند.

حاجی هاشمی با بیان اینکه ما نیازمند سیاست‌گذاری کلان در حوزه صنایع خلاق هستیم و تا وقتی نمونه‌های داخلی بازی‌ها، پویانمایی، فیلم و سریال و ... در کشور تولید می‌شود، نباید محصولات خارجی صنایع خلاق به صورت رایگان در کشور عرضه نشود، گفت: بالاخره باید تفاوتی بین تولید داخل و خارج وجود داشته باشد، تا زمینه رقابت تولیدکننده داخلی فراهم باشد. 

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به این سوال که چگونه باید این سیاست‌گذاری را تنظیم کرد، تا از عرضه رایگان بازی‌ها جلوگیری کرد، گفت: خیلی از کشور‌ها سیاست‌گذاری اقتصادی کردند. پلتفرم‌هایی که عرضه‌کننده بازی در حوزه‌های رایانه، موبایل و کنسول هستند، باید در کشور‌هایی که حضور دارند مالیات بپردازند. از آنجایی که اکثر این پلتفرم‌ها آمریکایی هستند و ایران را تحریم کردند، به ایران مالیات نمی‌دهند. حال بازی‌های‌شان خارج از پلتفرم به صورت رایگان عرضه می‌شود. اما در بخش‌هایی که مدل درآمدی به سمت درون برنامه‌ای رفته، این فرصت فراهم شده که حدود ۴۰ درصد بازار بازی‌های موبایلی دست بازی‌ساز‌های ایرانی باشد اما در بخش بازی‌های رایانه‌ای و کنسولی نیازمند برنامه‌ریزی هستیم.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار