تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۲۸۶۵۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقتی یمن داغ دریای سرخ را به دل آمریکا و متحدانش می‌گذارد
عضو ارشد انصارالله گفت: «احوال ما را نپرسید، از حال مردم غزه بپرسید، با هر چه بتوانیم با آن‌ها هستیم، با هم پیروز می‌شویم یا با هم شهید می‌شویم».

۵ آبان؛ یعنی درست ۱۵ روز بعد از عملیات طوفان الاقصی و تداوم جنایات اسرائیل بر علیه کودکان و زنان غزه بود که غیرت یمنی به پا خواست و وارد نبرد مستقیم با رژیم صهیونیستی شد.

خسارت روزی یک میلیارد دلاری رژیم صهیونیستی در جنگ غزه 
نبردی که دو حوزه مهم را مد نظر قرار می‌داد، ابتدا حمله به جنوبی‌ترین نقطه فلسطین اشغالی به عنوان امن‌ترین نقطه قلمرو رژیم صهیونیستی. دوم؛ قطع شریان اقتصادی رژیم از طریق دریای سرخ. از همین رو نیز بعد از نوزدهم نوامبر هر کشتی تجاری و نظامی که ارتباطی با رژیم صهیونیستی داشته را مورد حمله قرار داده است؛ تا جایی که بسیاری از شرکت‌های غربی اعلام کرده بودند تمایلی به عبور از دریای سرخ ندارند؛ موضوعی که ضربه‌ای مهلک به اقتصاد این رژیم محسوب می‌شد.

هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی  درباره خساراتی که در این مدت رژیم صهیونیستی متحمل شده بیان کرد: با توجه به اینکه در سه ماهه اخیر انصارالله بندر ایلات را در اراضی اشغالی منهدم کرده و این بندر مهم اسرائیلی کارکرد خود را از دست داده است و کشتی‌های حامل اسلحه هم در تنگه باب المندب توسط انصارلله توقیف شده‌اند نشان می‌دهد که انصارالله از یک ابتکار عمل بالایی در تنگه باب المندب و دریای سرخ برخوردار است و به همین دلیل به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی الان روزی یک میلیارد دلار هزینه جنگ علیه غزه و خسارت ناشی از تعطیلی بندرگاه‌های فلسطین اشغالی را متحمل می‌شود و ادامه این جنگ هم به ضرر این رژیم خواهد بود.

اما در نهایت آمریکا به عنوان مهمترین حامی و شریک اسرائیل تاب این ضرر‌ها را نیاورد و پس از اینکه قطعنامه‌های  متعدد در زمینه آتش بس در غزه را در شورای امنیت وتو کرد حالا نوبت به این رسید که قطعنامه ضد یمنی را  به تصویب شورای امنیت برساند تا به خیال خود یمن از حمایت غزه دست بردارد؛ قطعنامه‌ای که طی آن از ارتش ملی یمن خواسته شد تا فوراً روند حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ را متوقف کند و در نهایت نیز این قطعنامه با ۱۱ رأی موافق و ۴ رأی ممتنع چین، روسیه، الجزایر و موزامبیک به تصویب رسید و روز پنجشنبه یعنی یازدهم ژانویه سنتکام مرکز فرماندهی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از شلیک بالستیک ضدکشتی به سمت خطوط کشتی‌رانی در خلیج عدن خبر داد.  پنتاگون اعلام کرد که آمریکا و متحدانش در این حمله به یمن حدود ۳۰ نقطه را با بیش از ۱۵۰ موشک هدف قرار دادند.

تصویری از حمله آمریکا به کشتی‌های یمن در خلیج عدن

اتفاقی که با واکنش‌های فراوانی رو به رو شد
روسیه به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این موضوع شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه حملات نظامی بامداد امروز آمریکا و انگلیس به چند شهر یمن را شدیدا محکوم کرد و آن را اقدامی خودسرانه، نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی یمن و نقض قوانین و مقررات و حقوق بین‌الملل دانست.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم نوشت: اقدام یمن در حمایت از زنان و کودکان غزه و مقابله با نسل‌کشی رژیم اسرائیل قابل تحسین است.   صنعا به امنیت دریایی و کشتیرانی کاملا پایبند است.کاخ سفید به‌جای حمله نظامی به یمن، باید همراهی همه‌جانبه نظامی و امنیتی با تل‌آویو علیه مردم غزه و کرانه باختری را فورا متوقف کند تا امنیت به سراسر منطقه بازگردد.

  سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه چین نگران تشدید تنش‌ها در دریای سرخ است گفت: ما از طرف‌های مربوطه می‌خواهیم برای جلوگیری از گسترش درگیری، آرامش خود را حفظ کرده و خویشتن داری کنند.

احوال ما را نپرسید، باید از حال مردم غزه بپرسید
اما از همه اینها مهمتر واکنش مقامات یمنی بود؛  «محمد البخیتی»، عضو دفتر سیاسی انصارالله  با بیان اینکه پاسخ دردناکی به آمریکا و انگلیس می‌دهند در واکنش به بمباران یمن از سوی ائتلاف آمریکایی و انگلیس گفت: «آمریکا و انگلیس در جنگ با یمن اشتباه کرده‌اند و از شکست‌های قبلی خود درس نگرفت‌هاند.»

همچنین «عبدالسلام الجحاف»، از اعضای ارشد انصارالله در واکنش به حملات و بمباران‌های ائتلاف آمریکا و انگلیس علیه شهر‌های یمن خطاب به آمریکا و انگلیس گفت: «تا زمانی که شما منطقه را ترک نکنید، حملات خود را متوقف نمی‌کنیم و تا زمانی که ذلت را در شما نبینیم، از مبارزه با شما دست برنمی‌داریم. یمن اکنون بریتانیا و آمریکا را در دریا تنبیه می‌کند.»

الجحاف همچنین گفت: «احوال ما را نپرسید، باید از حال مردم غزه بپرسید ما تا پیروزی با غزه هستیم، با هر چه بتوانیم با آن‌ها هستیم، با هم پیروز می‌شویم یا با هم شهید می‌شویم، غزه را رها نمی‌کنیم.»

مقاومت یمن اعلام کرده است که حتی اگر مورد حمله اتمی قرار بگیرند تا پایان جنگ غزه به مسدود کردن مسیر کشتی‌های اسرائیلی ادامه خواهند داد.

تنگه باب المندب؛ حکایت دُری در دستان مردان یمن
حال اما شاید موضوع مورد توجه گام بعدی یمن باشد ؛ یمنی که نشان داده قدرت ایمانش بر تمام سلاح های جهان پیروز است .

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در این زمینه گفته است  پاسخ یمن قطعا سنجیده و متناسب با حملات صورت گرفته خواهد بود. یمنی‌ها دو ویژگی در پاسخ گویی دارند؛ ابتدا  گزینه‌های بسیار زیادی است که در اختیار دارند و دوم هم آسیب پذیری‌های بسیاری است که آمریکا و انگلیس دارند و به هیچ وجه اهداف یمنی‌ها محدود نخواهد بود و این اهداف می‌تواند کشتی‌ها باشد و یا می‌تواند پایگاه‌های نظامی آن‌ها و همچنین دیگر منافع آن‌ها در منطقه باشد.

نقشه باب المندب

قناد باشی افزود: از نظر زمان هم یمن عجله‌ای ندارد و به طور مقتدرانه مشرف بر آبراه دریای سرخ و باب المندب قرار گرفته‌اند و مقتدرانه می‌توانند به فراخور زمان ذیل تداوم طرح قبلی شان مبنی بر جلوگیری از حرکت کشتی‌های تجاری به سمت رژیم صهیونیستی جلوی حرکت کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی را نیز  سد کنند و مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد کنند.  با توجه به ۸ سال جنگی که یمنی‌ها تحمل کردند و تجاربی که از این جنگ به دست آوردند قطعا زمان و مکان مناسبی را برای پاسخگویی انتخاب خواهند کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره اهمیت تنگه باب المندب نیز گفت:  بعد از اینکه کانال سوئز احداث شد کشتی‌های تجاری توانستند از طریق این کانال وارد دریای سرخ شوند و به سمت آسیا حرکت کنند و تنگه باب المندب اهمیت بسیاری یافت. اگرچه خود تنگه هم به دلیل اینکه کشور‌های متعددی  مانند عربستان، مصر، سودان، جیبوتی در اطراف دریای سرخ قرار دارند،  دارای اهمیت است، زیرا به چندین کشور کلیدی راه دارد. از نظر تجاری بیش از ۳۰ درصد تجارت بین المللی از این آبراه می‌گذرد و بسیار مهم است به خصوص اینکه نفت و گاز هم که مساله روز دنیاست از این منطقه عبور می‌کند.

و در پایان باید گفت این روزها بیشتر از هر زمان دیگری معنی پیروزی خون بر شمشیر آشکار شده است ؛ همانطور که در جنگ هشت ساله کشورمان نه فقط با رژیم بعث بلکه با ابرقدرت‌های تاریخ به مصاف رفت و در نهایت این قدرت اعتقادی راسخ بود که پیروز شد ؛ این روزها نیز این حکایت تکرار می‌شود.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار