تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۲۸۶۵۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۲۴۰ هزار نفر همچنان در صف وام ازدواج/ وضعیت تا پایان سال بهتر می‌شود؟
 مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان از صف ۲۴۰ هزار نفر برای دریافت وام ازدواج در کشور خبرداد.

  "هفت ماه هست که تمام اطلاعات ثبت و مراحل دریافت وام ازدواج انجام دادم و همچنان منتظر هستم" این پیام را یکی از مخاطبین باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز برای ما ارسال و گلایه خود را از طولانی شدن روند پرداخت وام ازدواج اعلام کرده  است.این موضوع گلایه همیشگی مخاطبیرا در پی داشته است .

 موضوع صف‌های طولانی و تخلف برخی بانک ها در پرداخت وام ازدواج پای ثابت جلسات مربوط به جوانان است به صورتی که ماه گذشته سید عباس جوهری معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان تهران در مورد مشکلات به وجود آمده در پرداخت وام ازدواج گفت: برخی روسای شعب برخلاف مصوبات قانونی اقدام به اخذ بیش از یک‌ضامن از متقاضیان می‌کنند که قابل چشم‌پوشی‌نیست و از مدیران بانک‌های استان تهران خواست تا علاوه بر ابلاغ مجدد آیین نامه‌های مربوط یه شعب بانک آموزش‌ها را به مردم بدهند.

مسئله گلایه مردم از پرداخت وام ازدواج و تخلف بانک‌ها در گرفتن تضامین این وام مربوط به امروز دیروز نمی‌شود این موضوع در سخنان رئیس جمهور در جمع جوانان یا مسئولین بانک‌ها و حتی شورای عالی جوانان بار‌ها تذکر داده شده است.

تیرماه امسال بود که رئیس جمهور گلایه‌های جوانان شنیده بود و در جشن هفته ازدواج به آن واکنش نشان دهند و بر تسریع در پرداخت تسهیلات بانکی برای ازدواج تاکید کرد.

پیرو تاکید رئیس جمهور چند روز بعد رئیس دفتر رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی بخشی از تاکیدات رئیس جمهور درباره رفع موانع و مشکلات پرداخت تسهیلات ازدواج را در قالب دستورات پنج‌گانه به او ابلاغ کرد. در این دستور تاکید شده بود صف متقاضیان وام قرض‌الحسنه ازدواج تا پایان تابستان سال جاری باید به صفر برسد، زمان معرفی به شعب باید ۱۵ روز باشد، شعب سخت‌گیری در تضامین نداشته باشند و در غیر این صورت مدیران متخلف پیگیری می‌شوند.

همزمان با پایان یافتن تابستان مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود توقع داشتیم پس از دستور رئیس جمهور صف دریافت وام ازدواج کاهش پیدا کند، اما همچنان ۲۵۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند.

این آمار نشان می داد که بانک مرکزی دستور رئیس جمهور را اجرا نکرده و همچنان صف‌های طولانی وام ازدواج ادامه دارد.

ابتدای ماه جاری رئیس جمهور که به منظور شرکت در شصت و سومین اجلاسیه سالانه مجمع عمومی و فوق العاده بانک مرکزی در جمع مسئولین بانک مرکزی قرار گرفته بود پس از گذشت ۶ ماه مجدد دستور خود را در زمینه وام ازدواج تکرار کرد و بر تسریع در پرداخت تسهیلات ازدواج، مسکن و اشتغال و کاهش مدت زمان انتظار متقاضیان بویژه متقاضیان وام ازدواج به عنوان اولویت‌های محوری و اصلی دولت تاکید کرد.

تاکید رئیس جمهور در شرایطی است که به گفته حجت الاسلام والمسلمین متقی فر مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان  بیش از ۲۴۰ هزار نفر در نوبت دریافت وام ازدواج هستند.

سخنگوی اقتصادی دولت پس از دستور رییس جمهوری مبنی بر تسریع در پرداخت وام ازدواج و اولویت دار اعلام کردن این موضوع گفته بانک مرکزی برای تحقق این هدف تصمیم جدیدی اتخاذ کرد به این صورت که دو بانک قرض الحسنه مهر ایران و رسالت را به بانک‌های عامل پرداخت کننده اضافه کرده و مکلف شدند مازاد بر سهمیه‌های قبلی ۱۲۵ هزار فقره تسهیلات ازدواج در سال جاری به متقاضیان پرداخت کنند.

مطابق آخرین گزارش بانک مرکزی از ابتدای سال تا پایان آذرماه در مجموع ۱۲۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ازدواج توسط شبکه بانکی پرداخت شده که نسبت به سال گذشته ۱۱۲ درصد رشد داشت.

اقدامات اخیر انجام شده توسط بانک مرکزی در صورتی می‌تواند امیدوارکننده برای جوانان در صف انتظار وام ازدواج باشد که نظارت جدی بانک مرکزی همراه آن شود تا دیگر شاهد تخلفات برخی بانک ها در گرفتن تضامین یا تاخیر در رسیدگی پرونده ها نباشیم.

 



مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار