تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۲۸۷۰۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران:
ایران برای اولین بار مدار ۷۵۰ کیلومتری فضا را فتح کرد
سردار جعفرآبادی گفت: ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ که کاملا سوخت جامد ایرانی داشته است، برای اولین بار توانست یک ماهواره ایرانی را در مدار قرار بدهد.

سردار علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران در گفت‌وگو با  شبکه خبر با اشاره به پرتاب ماهواره ثریا توسط ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ گفت: با پرتاپ ماهواره ثریا برگ زرینی از تاریخ فضایی کشور ورق خورد و پرتاب روز گذشته از چند جهت حائز اهمیت بود.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران درباره جزئیات پرتاپ ماهواره ثریا تصریح کرد: پرتاب با یک ماهواره‌بر که کاملا سوخت جامد ایرانی داشته است و برای اولین بار توانست یک ماهواره ایرانی را در مدار قرار بدهد، انجام شد.

وی افزود: برای اولین بار ماهواره‌بر توانست ماهواره را در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار بدهد که کشور ما برای اولین بار این مدار را فتح می‌کند.

وی ادامه داد: سپاه تاکنون فقط ماهواره‌های داخلی خود که شامل سه‌گانه نور بود را پرتاب کرده بود، ولی حالا توانستیم یک خدمت به دولت انجام بدهیم و یک ماهواره متعلق به دولت و پژوهشگاه فضایی ایران را پرتاب کنیم.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران بیان کرد: همانگونه که سپاه در عرصه‌های مختلف به دولت خدمات رسانی می‌کند پس از این هم در عرصه فضایی در خدمت دولت خواهیم بود و چرخ‌های امور فضایی دولت با سرعت بیشتری حرکت خواهد کرد.

سردار جعفرآبادی با اشاره به برنامه‌های آینده نیروی هوافضای سپاه در حوزه فضایی اظهار کرد: برنامه بعدی این است که اولاً ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ در چرخه عملیاتی قرار می‌گیرد و دانشمندان و متخصصان ما به سراغ طراحی گام بعدی می‌روند.

گفتنی است که صبح روز گذشته با پرتاب موفق ماهواره به فضا برای اولین‌بار، یک ماهواره ایرانی به مدار ۷۵۰ کیلومتری زمین رسید.این اتفاق عمر ماهواره را تا ۱۰ سال افزایش خواهد داد. قائم ۱۰۰ که قابلیت حمل تا ۱۰۰ کیلوگرم را دارد، در سومین پرتاب خود ماهواره تحقیقاتی ثریا با جرم تقریبی ۵۰ کیلوگرم را در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار داد.

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار